Enter your keyword

02 February, 2012

Sifat Rendah Diri | Sorotan Sebuah Pengalaman...

Salam semua,

Jarang benar saya lihat budak2 zaman sekarang yang bersifat rendah diri dan menghormati orang lain. Benar...sifat ini susah untuk di amalkan oleh semua orang sebab masing2 rasa diri mereka hebat. Hebatkah kita? Terhebat...jawab Boboi Boy...{sekadar gurauan).



Sifat Rendah Diri

Sewaktu buat MBA dulu, saya merasa menimba experience dan knowledge sharing dengan seorang professor hebat. Kenapa dia hebat pada pandangan mata saya? Juga hebat pada pandangan mata orang lain hinggakan bangsa-bangsa lain dlm kelas saya (...dari Iran, India, Pakistan, China, India...) juga sama pendapat dengan saya. Setiap kali dia memberikan lecture, kami semua akan terlopong mulut, bagaikan masa bergerak sangat pantas. 8 jam rasanya macam dua jam aje, begitu hebat knowledge sharing yang diberikannya!

Saya dapat rumuskan bahawa professor tersebut sangat rendah diri walaupun dirinya seorang jutawan. Dia hanya memakai baju kemeja putih dan berseluar slack. Makan semeja dengan kami dan segala persoalan dijawab dengan pantas dan bernas.

Dan yang paling menyentuh hati, jam tangannya berharga puluhan ribu tetapi setiap kali waktu solat, alarm pada jam tangan itu berbunyi. Pada permulaan kelas, kami sangkakan ada bom dalam kelas, tetapi rupa2nya alarm tanda masuk waktu solat berbunyi dari jam tangan mahalnya!

Berikut saya lampirkan pembacaan saya berkaitan sifat rendah diri. 


 

Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.
Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.{Luqman:18-19}

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.