Usah Sombong Kepada Allah!

aynora nur | 25 March, 2013,4:24 PM |
Advertisement
As-salam,

Mengapa terlalu ramai orang disekeliling kita berkata angkuh, seolah-olah hidup ini akan kekal selama-lamanya? Salah siapakah ini semua terjadi? Apakah silap didikan, pergaulan, perhubungan, persahabatan ataupun kealpaan pada tanggungjawab diri sendiri?




Usah Sombong Kepada Allah! 

Renungkan diri kita setiap kali teringat, setiap kali kesempatan mendatang. Kita datang ke dunia ini hanya sebagai pengembara yang mencari setitis kebenaran di sebalik banyaknya penipuan. Seharusnya bekalan di dada dipenuhkan agar kita dapat berbahagia di negeri akhirat nanti. Insyaa Allah...

Kesombongan hanya merosakkan kehidupan dan masyarakat. Kerana pada akhirnya nanti kita hanya ditemani oleh kain putih sebagai pembalut tubuh! Walau ketika hayat di kandung badan, kita berbangga menjaja seluruh dunia dengan kehebatan kita. Angkuh dan sombong dengan manusia pun sudah mendapat balasan di dunia, inikan pula bila kita sombong dengan sang Pencipta kita! Subhanallah...  

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Negeri Akhirat itu kami jadikan untuk orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di muka bumi dan (kesudahan yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.” (Surah al-Qasas, ayat 83)

Ini mengingatkan kita tiada kehidupan yang baik buat orang sombong dan takbur di akhirat kelak, melainkan hamba-Nya yang bertakwa.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia kerana sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Surah Luqman, ayat 18)
Kita adalah umat islam, sudah tentu keutamaan kita adalah ALLAH yang Esa. Jangan lupa, jauh mendahului hak individu adalah hak Allah SWT yang Maha Agung, Perkasa dan Sempurna. Hak Allah SWT adalah untuk disembah, dipatuhi dan diagungkan. Segala suruhan-Nya adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri, maka pujuklah diri dan relakanlah jiwa untuk patuh, taat dan setia. Larangan yang membawa kemurkaan-Nya adalah untuk keselamatan dan kesejahteraan manusia itu sendiri, maka jauhilah sejauh-jauhnya. Membelakangkan hak Allah, tidak memperdulikan suruhan-Nya – adalah satu manifestasi kesombongan yang luarbiasa! 

**Sumber Facebook
Wallahua'lam...

Selamat membaca, happy reading!
Tag : Luahan, Tazkirah
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
2 Komen untuk "Usah Sombong Kepada Allah! "

terima kasih perkongsiannnya. peringatan yg baik, mudahan sama2 dapat manfaaatnya.

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top