Enter your keyword

25 March, 2013

Usah Sombong Kepada Allah!

As-salam,

Mengapa terlalu ramai orang disekeliling kita berkata angkuh, seolah-olah hidup ini akan kekal selama-lamanya? Salah siapakah ini semua terjadi? Apakah silap didikan, pergaulan, perhubungan, persahabatan ataupun kealpaan pada tanggungjawab diri sendiri?




Usah Sombong Kepada Allah! 

Renungkan diri kita setiap kali teringat, setiap kali kesempatan mendatang. Kita datang ke dunia ini hanya sebagai pengembara yang mencari setitis kebenaran di sebalik banyaknya penipuan. Seharusnya bekalan di dada dipenuhkan agar kita dapat berbahagia di negeri akhirat nanti. Insyaa Allah...

Kesombongan hanya merosakkan kehidupan dan masyarakat. Kerana pada akhirnya nanti kita hanya ditemani oleh kain putih sebagai pembalut tubuh! Walau ketika hayat di kandung badan, kita berbangga menjaja seluruh dunia dengan kehebatan kita. Angkuh dan sombong dengan manusia pun sudah mendapat balasan di dunia, inikan pula bila kita sombong dengan sang Pencipta kita! Subhanallah...  

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Negeri Akhirat itu kami jadikan untuk orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di muka bumi dan (kesudahan yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.” (Surah al-Qasas, ayat 83)

Ini mengingatkan kita tiada kehidupan yang baik buat orang sombong dan takbur di akhirat kelak, melainkan hamba-Nya yang bertakwa.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia kerana sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Surah Luqman, ayat 18)
Kita adalah umat islam, sudah tentu keutamaan kita adalah ALLAH yang Esa. Jangan lupa, jauh mendahului hak individu adalah hak Allah SWT yang Maha Agung, Perkasa dan Sempurna. Hak Allah SWT adalah untuk disembah, dipatuhi dan diagungkan. Segala suruhan-Nya adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri, maka pujuklah diri dan relakanlah jiwa untuk patuh, taat dan setia. Larangan yang membawa kemurkaan-Nya adalah untuk keselamatan dan kesejahteraan manusia itu sendiri, maka jauhilah sejauh-jauhnya. Membelakangkan hak Allah, tidak memperdulikan suruhan-Nya – adalah satu manifestasi kesombongan yang luarbiasa! 

**Sumber Facebook
Wallahua'lam...

Selamat membaca, happy reading!

2 comments:

  1. terima kasih perkongsiannnya. peringatan yg baik, mudahan sama2 dapat manfaaatnya.

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.