PRU13 : Dokumen Yang Perlu Dibawa Semasa Mengundi

Dokumen Yang Perlu Dibawa Semasa Mengundi! | Pilihanraya Umum semakin hampir dan kepada rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas dan layak mengundi, marilah sama-sama kita keluar mengundi pada 5 Mei 2013 (Ahad). Sekarang ini calon-calon yang kita nak undi pun dah tahu. Apa tunggu lagi? Lakukan tanggungjawab anda sebagai rakyat dalam sebuah negara yang merdeka. Mengundi adalah salah satu hak anda untuk memilih kerajaan yang menerajui negara untuk 5 penggal lagi.

PilihanrayaUmumKe13

Tentu ramai yang belum tahu dokumen yang perlu di bawa semasa hari mengundi nanti. Jom kita semak senarai dokumen yang perlu di bawa semasa mengundi nanti.

Dokumen Yang Perlu Dibawa Semasa Mengundi

Dokumen yang diperlukan ialah:
  • Kad Pengenalan sama ada My Kad atau Kad Pengenalan lama sama ada KPT atau Kad Pengenalan Plastik Biru. 
  • Jika kehilangan Kad Pengenalan, pemilih berdaftar juga boleh mengemukakan Resit JPN.KP 9 atau Resit JPN.KP11 yang disahkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara. 

Dokumen-dokumen lain yang boleh diterima sebagai bukti pengenalan diri ialah:
  • Pasport Malaysia Terhad
  • Pasport Malaysia
  • Lesen Memandu yang bergambar
  • Kad Rasmi Pengenalan Diri yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak berkuasa kerajaan yang mengandungi nama, nombor Kad Pengenalan dan gambar pemegangnya. 
Datanglah awal ke tempat mengundi dan jangan tunggu hingga saat akhir. Semoga anda semua melalui hari mengundi nanti dengan ceria dan tiada tekanan. Jangan risau apa orang kata, ikutlah pilihan yang anda sendiri tentukan. 

Selamat mengundi, happy reading!!

5 comments:

  1. Terima kasih kerana berkongsi info. Dah tak sabar dah nak pergi mengundi ni. Bukan selalu, ye tak?

    Rasanya macam ada ralat sikit mengenai maklumat tempoh pihak yang akan menerajui kerajaan nanti. Bukan 5 penggal tapi 1 penggal sahaja yang mana tempoh 1 penggal di sini bermaksud 4 tahun. Kalau tak silap saya la kan.

    Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, setahu saya Najib jadi PM 5 penggal = 5 tahun. Macam ada orang kata Najib adalah PM pertama yg memerintah genap-genap 5 tahun, belum ada mana-mana perdana menteri memanggil pilihanraya umum genap atau melebihi lima tahun.

      Wallahua'lam...kalau silap maafkan saya.

      Delete
    2. 1 penggal=5 tahun (maksimum). Tp PM blh pggil plhnraya bila² sblom cukup tempoh 1 penggal tu.

      Delete
  2. Tq share..tentu ramai dah tak sabar menunggu 5 mei nanti

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.