Hukum Mencabut Uban

aynora nur | 23 August, 2013,8:13 AM |
Advertisement
Hukum Mencabut Uban - Uban adalah rambut putih yang tumbuh apabila usia telah menginjak tua. Uban boleh tumbuh di kepala, wajah atau janggut. Itulah fasa kehidupan yang akan dilewati oleh setiap insan sebagaimana firman Allah Ta’ala.

Ramai manusia zaman sekarang sangat suka mencabut uban atau rambut yang sudah menjadi warna keputihan tanpa mengetahui hukumnya. Ramai juga yang tidak tahu langsung tentang hukum mencabut uban. Saya kongsikan artikel berikut sebagai ilmu dan panduan buat diri sendiri dan pembaca tersayang.

"Janganlah engkau semua mencabuti uban, sebab uban itu adalah merupakan cahaya seorang Muslim pada hari kiamat." 

Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Termidzi serta Nasa'i dengan isnad-isnad yang bagus. Imam Termidzi mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

Hukum Mencabut Uban




1) Makruh

Makruh mencabut uban ataupun janggut yang beruban dan makruh membakarnya dengan api ataupun sebagainya supaya nampak seperti orang yang sudah tua. (Mughni al-Muhtaj, kitab al-udhiyyah fasal fi al-aqiqah: 4/374)

Para ulama Malikiyah, Syafi’iyah, dan Hanabilah juga berpendapat bahwa mencabut uban adalah makruh.
Larangan mencabut uban ini telah disebutkan dalam hadis daripada ‘Amr bin Syu‘aib daripada ayahnya daripada neneknya berkata yang maksudnya :

“Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam melarang daripada mencabut uban (kepala atau janggut) dan Baginda bersabda: “Sesungguhnya uban itu cahaya orang muslim.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Hadis yang lain, daripada ‘Amr bin Syu‘aib daripada ayahnya daripada neneknya berkata yang maksudnya :

Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Jangan kamu cabut uban. Tiada daripada seorang muslim beruban dengan satu uban di dalam Islam, berkata Musaddad (periwayat) daripada Sufyan: “Melainkan bagi uban itu cahaya di hari qiamat.” Sementara katanya (periwayat) dalam hadis Yahya: “Melainkan Allah menulis baginya dengan sehelai uban itu satu kebajikan dan menggugurkan daripadanya (orang itu) dengan sehelai uban itu satu kesalahan.”
(Hadis riwayat Abu Daud).

2) Haram

Ada pula pendapat para ulama' dan sahabat rasullulah SAW mengatakan jika dijelaskan dan dilarang dengan tegas, maka jatuh hukumnya haram.

Hukum mencabut uban dapat dikatakan haram kerana ada dalil tegas mengenai hal ini, sedangkan majoriti ulama mengatakan hukumnya adalah makruh. Namun sebagai seorang muslim yang ingin selalu mengikuti petunjuk Nabi SAW dan agar tidak kehilangan cahaya di hari kiamat kelak, maka seharusnya seorang muslim membiarkan ubannya (tidak perlu dicabut).

Syaikh Muhammad bin Sholeh Al Utsaimin Rahimahullah mengatakan, “Adapun mencabut uban dari janggut atau uban dari rambut yang tumbuh di wajah, maka perbuatan seperti ini diharamkan kerana termasuk an- namsh. An namsh adalah perbuatan mencabut rambut yang tumbuh di wajah dan janggut.

Padahal terdapat hadis yang menjelaskan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat orang yang melakukan an namsh.” (Majmu’ Fatawa wa Rosa’il Ibnu ‘Utsaimin, 11/80, Asy Syamilah)

Dengan tidak mencabut uban inilah dia akan mendapat tiga keutamaan: 

1. Allah akan mencatatnya kebaikan, 
2. Menghapuskan kesalahan serta 
3. Akan meninggikan darjat seorang muslim kerana uban yang dia jaga di dunia. Namun, jika uban tersebut berada pada janggut atau rambut yang tumbuh di wajah, maka ini jelas haramnya.

Wallahu a’lam.

Pendapat dan perbincangan di atas adalah saya ambil daripada website untuk pengetahuan sendiri yang cetek ilmu tentangnya dan juga sebagai maklumat yang boleh dimanfaatkan bersama-sama. 
Tag : Info, Tazkirah
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
4 Komen untuk "Hukum Mencabut Uban"

Salam Syawal...

terimakasih info yang sangat menarik dan berguna....alhamdulillah ^^,

klu semua uban boleh dicabut , maka botaklah kepala ... heheheeee

Allah ciptakan uban bersebab...s3bb pe uban wrna putih sbb nk ingtkn kita dgn kain kapan...

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top