Mutiara Kata Tentang Kiasan Hidup Di Dunia

aynora nur | 06 December, 2013,4:45 PM |
Advertisement
Mutiara Kata Tentang Kiasan Hidup Di Dunia - Dunia hanyalah persinggahan sementara kerana kehidupan di dunia ini tidaklah kekal. Hanya Akhirat jua alam abadi yang kekal buat selama-lamanya. Maka sebab itulah selagi kita masih bergelar manusia yang berjalan di muka bumi ini, janganlah sombong dan mengaku diri kita sempurna.

Mari kita hayati kata-kata mutiara tentang kiasan hidup di dunia ini sebagai rujukan dan panduan kehidupan yang lebih diberkati dan dirahmati. Insya Allah...



Mutiara Kata Tentang Kiasan Hidup Di Dunia

1) Kata-kata Luqman Al Hakim dalam al Quran ketika beliau menasihatkan anaknya:


"Hai anakku, sesungguhnya dunia ini lautan yang dalam dan manusia telah banyak karam di dalamnya. Oleh sebab itu jadikanlah kapalmu di dunia ini berbakti kepada Allah, muatannya imannya dan layarnya tawakkal kepada Allah, mudah-mudahan engkau selamat."

2) Mutiara Dari surah al Hadid, ayat 20,


"Ketahuilah bahwasanya hidup di dunia ini adalah hidup berpoya-poya dan bersukaria, hias-hias bermegah-megahan dengan banyak harta dan anak, ibarat hujan yang menggembirakan orang-orang Kafir kerana melihat kesuburan tanam-tanaman yang menghijau, tetapi kemudian sesudah itu menjadi kering kekuning-kuningan lalu gugur dan musnah. Padahal di akhirat nanti ada azab yang pedih dan ada pula keampunan dari Allah dengan keredhaannya. Sebenarnya kehidupan di dunia ini hanya kesenangan yang palsu belaka."

3) Sabda Rasulullah s.a.w pula:


"Adalah kamu di muka bumi ini seperti tamu dan jadikanlah masjid seperti rumahmu, nescaya hatimu akan menjadi lunak dan perbanyakkanlah berfikir dan menangis dan janganlah kamu berselisih dengan menurutkan nafsumu dan kamu membuat bangunan yang indah-indah, sedangkan itu belum tentu akan kamu diami dan menghimpun apa yang kamu tidak akan memakannya dan bercita-cita apa yang tidak akan kamu peroleh."

4) Berkata pula Imam Ghazali,


"Ketahuilah bahawasanya dunia ini adalah tempat singgah untuk sementara waktu, bukan tempat tinggal yang sebenar, sedangkan manusia di dalamnya selaku musafir yang sedang berkelana. Awal pertama manusia singgah dalam perut ibunya, dan yang terakhir manusia singgah di liang kubur."


Inilah kompilasi mutiara kata yang membahaskan tentang kiasan hidup di dunia. Yang baik datangnya dari Allah dan yang kurang adalah kerana kelemahan diri kita sendiri.

Sebarkan Bahagia:
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
2 Komen untuk "Mutiara Kata Tentang Kiasan Hidup Di Dunia"
DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top