Doa Mendapat Jodoh Yang Baik

aynora nur | 07 November, 2014,9:58 AM |
Advertisement
Doa mendapat jodoh yang baik - Saya ada seorang kawan yang risau dengan umur yang meningkat tetapi masih belum mendapat kawan lelaki atau bakal suami. Ahli keluarganya sudah bising mahu mencarikan teman saya tadi calon suami yang boleh menjaga makan minumnya apabila usia merangkak senja satu masa nanti.

Saya teringatkan seorang ustazah semasa hadir kelas usrah ketika tingkatan enam lama dahulu. Ketika itu ustazah sibuk suruh kita orang hafal doa dapat jodoh yang baik-baik, kerana kata ustazah kalau result stpm tak baik, kahwin aje...huhu

Doa Mendapat Jodoh Yang Baik 


 

Doa Mendapat Jodoh Yang Baik Dalam Rumi

Allahhumma innii uriidu an atazawwaja,
faqaddirlii minannisaa-i,  a'affahunna farjan,
wa ah-fazhahunna lii fii nafsihaa wa fii maalii,
wa ausa'ahunna rizqan,
wa a'azhamahunna barakatan,
wa qaddirlii waladan thayyiban,
taj'aluhu khalafan shaalihan fii hayaatii wa ba'da mamaatii


Maksudnya;

"Ya Allah, Sungguh aku ingin menikah. Takdirkanlah untukku perempuan/lelaki yang paling baik dalam menjaga kesuciannya, paling baik dalam menjaga dirinya terhadapku dan terhadap hartaku, paling luas rezekinya, dan paling besar keberkatannya. Dan takdirkanlah untukku seorang anak (beberapa anak) yang baik hingga Engkau jadikan dia keturunan yang soleh semasa hidupku dan setelah kematianku."

Cara-cara berdoa untuk mendapat jodoh yang baik 

1. Memperbaiki diri
Jika kita ingin mendapatkan jodoh yang soleh, maka kita harus menjadi orang yang solehah. Itulah maksud Allah dalam firman-Nya,

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)” (QS. An-Nur: 26).

2. Tidak putus asa dalam berdoa
Jangan pernah berputus asa untuk berdoa. Doa yang baik untuk mendapatkan jodoh adalah doa yang terdapat dalam surat Al Furqon ayat 74 : “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”.

3. Memperbanyakkan ibadah sunnah seperti melakukan solat sunat tahajjud, solat taubat, dan memperluaskan pergaulan dengan orang yang baik-baik akhlaknya dan agamanya.

Dan sebenarnya doa mendapat jodoh yang baik bukan sahaja boleh diamalkan oleh mereka yang belum berkahwin, sebaliknya bagi yang sudah berkahwin pun boleh membaca doa tersebut dengan harapan pasangan kita diberikan taufik dan hidayah serta berubah menjadi lebih baik dari sehari ke sehari.

Sebarkan bahagia...
Tag : Himpunan Doa
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
1 Komentar untuk "Doa Mendapat Jodoh Yang Baik"

sekarang jugak ayie nak hafal laa...hehe

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top