Kisah Doa Rasulullah Memohon Cahaya

Tudung kanak-kanak
Kisah doa Rasulullah memohon cahaya - Selalu kita dengar tentang titian sirat. Dalam surah al Fatihah pun ada menyebut tentang titian sirat. Dan ada banyak kisah yang diceritakan tentang titian sirat di akhirat nanti.




Dengar huraian kitab tentang syurga dan neraka...rupa-rupanya titian sirat itu sangat gelap.

Sahabat tanya Rasulullah kalau gelap macam mana kita nak melintasinya?

Kata Rasulullah ...dengan cahaya yang keluar dari anggota kita. Terang atau malap cahaya kita itu bergantung pada amalan kita masa di dunia.

Ada orang anggotanya bercahaya terang benderang...senanglah dia melintas titian sirat. Ada orang cahayanya terdapat pada ibu jari kakinya sahaja...maka melintaslah dia dengan cahaya yang terbatas itu. Subhanallah...mampukah kita?

Ada orang pula cahayanya sekejap ada...sekejap padam...masa keluar cahaya dia pun berjalan, masa cahaya hilang dia berhenti dulu...begitulah dia sepanjang perjalanannya.

Ya Allah..dengar macam ini.. kita rasa kita orang yang mempunyai cahaya yang gilang gemilang atau yang sekejap ada sekejap tak ada...atau yang bercahaya pada hujung kakinya sahaja??

Takutnyaaa...

Doa Rasulullah memohon cahaya.


Dalam rumi,

BismillaahiRRahmaaniRRahiim..

Alahummaj'al fi bashari nurun, waj'al fi sami'i nurun, waj'al fi lisani nurun, waj'al fi qalbi nurun, waj'al an yamini nurun. waj'al an syimali nurun, waj'al li min amami nurun, waj'al min khalfi nurun, waj'al min fauqi nurun, waj'al min asfali nurun, waj'al li yaumal qiyamati nurun, wa a'zhim li nurun.


Maksudnya:

Ya Allah,
Jadikanlah cahaya di dalam penglihatanku,
Jadikan cahaya di pendengaranku,
Jadikan cahaya di lisanku,
Jadikan cahaya di dalam hatiku,
Jadikan cahaya di kananku,
Jadikan cahaya di kiriku,
Jadikan cahaya di depanku,
Jadikan cahaya di belakangku,
Jadikan cahaya di atasku,
Jadikan cahaya di bawahku,
Jadikan untukku cahaya di hari Kiamat,
dan anugerahkanlah kepadaku cahaya yang gilang gemilang.

Aamiin Ya Rabbal'alamiin..

Ahli-ahli syurga adalah orang-orang yang tidak akan bercakap perkara-perkara yang lagha (sia-sia/menghayalkan).

Ahli-ahli syurga adalah orang yang bila bercakap tidak akan mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati orang lain.

Ahli-ahli syurga adalah orang-orang yang waktu senggangnya hanya dihabiskan dengan membaca quran dan melafazkan zikir memuji Allah.

Kata Nabi s.a.w, ahli neraka itu dia tidak mati dan tidak hidup, maknanya dia sekejap mati dan sekejap hidup. Begitulah hingga tamat tempohnya di neraka itu.

Tubuh badan anak Adam dilebarkan oleh Allah di dalam neraka beberapa hasta supaya kesakitan yang dirasai itu lebih banyak. Neraka itu terlalu gelap kerana apinya terlalu panas. Bayangkan berapa lama di neraka kerana dosa-dosa yang kita lakukan?

Seseorang yang hidup sentiasa dalam ketaatan kepada Allah, doa para ulamak agar orang ini juga akan mati dalam ketaatan kepada Allah.

Ada yang dibakar hingga tamat tempoh, kemudian bila sudah habis tempoh itu dia diam di dalam neraka menjadi arang hinggalah tiba masa semuanya keluar masuk ke syurga.

Bayangkan...orang  bukan islam ini berapa lama mereka akan tinggal di neraka Allah? Sebab itu kadang-kadang mengalir air mata kita bila kita lihat lalu nya jenazah orang-orang yang bukan islam...

Nabi kita akan tunggu semua umatnya masuk ke syurga barulah Nabi melangkah masuk ke syurga.

Diriwayatkn Nabi tunggu sampai orang yang terakhir melintas titian sirat, barulah dia berjalan dengan lambatnya. Nabi tunggu...subhanallah..

Titian sirat itu gelap sebab ia dibentangkan di atas neraka jahannam.

Di hadapan titian sirat itulah syurga. Ada yang berjln selaju angin. Ini adalah orang-orang yang tidak pernah sakitkan hati orang, sentiasa memberi daripada menerima.

Orang yang terakhir ini adalah orang yang imannya paling lemah...

Diriwayatkan syurga ini pinggirnya saja sudah terlalu indah, belum lagi masuk ke dalamnya. Ahli syurga suara pun sedap bunyinya.

Begitulah kisahnya...dan kisah serta gambaran tentang syurga boleh dibaca dari dalam al Quran kalam Allah...

Semoga Kisah doa Rasulullah memohon cahaya di atas memberikan kita gambaran tentang titian sirat yang diceritakan ibarat sehelai rambut dibelah tujuh...wallahu'lam...

5 comments:

  1. Assalamualaikum.

    ingatkan blog org lain tadi..hehe

    inilah doa yg ayie pernah hafal tapi skrg dah lupa. klu tak salah doa ni nabi s.a.w baca ketika pergi solat subuh. Allahu 'alam.

    kata ulama.. manusia melalui titian sirat itu selama 1500 tahun iaitu 500 tahun mendaki, 500 tahun mendatar dan 500 tahun menurun. Allahu 'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...blog saya dulu pun guna template ini..
      terima kasih sharing info tentang titian sirat itu...

      Delete
    2. sama2..aynora

      yg rumi tu ada kesalahan..

      Delete
  2. terima kasih dengan perkongsian yang bermanfaat ini.

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.