Hati Menyukai Tunangan Orang

Hati Menyukai Tunangan Orang - Saya ada terbaca satu luahan daripada seorang lelaki bujang yang menyukai tunangan orang. Senang kata, dia suka hak orang lain. Jom baca luahan/soalannya yang diajukan kepada seorang ustaz.

"Saya masih bujang dan menyukai seorang wanita yang juga tunangan orang kerana kebaikannya sebagai teman kerja namun masih mengekalkan batasnya.



Saya berhasrat menjadikannya pasangan yang halal tetapi saya tahu pendiriannya yang serius dalam komitmen hubungan dengan tunangnya.

Adakah saya berdosa jika sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya dipertemukan jodoh dengan wanita itu?"

EDDIE
Ipoh, Perak


Berikut adalah jawapan daripada Ustaz Haslin Baharin artau juga dikenali sebagai ustaz Bollywood.

Perasan menyukai seseorang adalah perkara di luar kawalan oleh itu tidaklah berdosa, namun apabila dizahir dengan perkataan atau tindakan, ia adalah haram dan berdosa sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, 

"Orang mukmin itu adalah saudara bagi mukmin yang lain. Tidak dihalalkan bagi seorang mukmin untuk membeli barang yang sudah dibeli saudaranya dan janganlah seorang mukmin meminang di atas pinangan saudaranya kecuali jika pinangan itu sudah ditinggalkan." (HR Muslim)

Sebenarnya anda tidak perlu memikirkannya kerana segala-galanya menjadi ketentuan Allah. Anda disaran berusaha berlandaskan segala yang disyariatkan oleh Allah. Adalah lebih baik anda berdoa supaya dijodohkan dengan wanita yang lebih baik daripadanya.

Berikan ruang untuk anda menerima sebarang takdir Ilahi. Semoga anda tidak kecewa.

Semoga artikel dan perkongsian luahan berserta jawapan tentang menyukai tunangan orang itu dapat memberikan pemahaman yang jelas bagi kita semua. 

Sebarkan bahagia, semoga bermanfaat. 

1 comment:

  1. ramai lagi orang perempuan yang lebih baik di dunia ni...bunga bukan sekuntum kn...hehe

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.