Kata-Kata Hikmah Bijaksana Motivasi Cinta Islami

aynora nur | 03 December, 2014,10:01 AM |
Advertisement
Kata-Kata Hikmah Bijaksana Motivasi Cinta Islami - Cinta itu indah. Cinta itu ketenangan. Hidup harus diisi dengan cinta agar semua isi alam ikut bahagia dengan cinta yang ikhlas itu. Namun cinta harus juga lebih praktikal, membuka minda kepada kejayaan, memberikan motivasi kepada yang menerimanya.

Kita juga perlukan kata-kata hikmah penuh motivasi untuk mendorong diri menjadi insan terbaik di hati manusia dan di sisi Allah. Hidup tanpa nasihat ibarat tanah tandus tanpa hujan. Bila setitik hujan membasahi pohon, ia akan hidup subur dan membesar dengan indah.




Kata-Kata Hikmah Bijaksana Motivasi Cinta Islami


1. Jadikan rasullullah SAW contoh guru yg terbaik. Dialah Mualim, muadib, murabbi, mursyid & mudaris sepanjang zaman.

2. Hidup adalah cerita tentang mencintai dalam sabar yang tidak pernah selesai serta ikhlas yang tanpa penghujung.

3. Kami hidup bersama Rasulullah saw dan kami lihat tanda-tanda kenabian serta mukjizatnya. Kami benar-benar melihat dan mendengarnya, lalu kami memeluk Islam dengan mudah. Tetapi, kamu tidak pernah melihat dan mendengarnya, kiranya kamu beriman dengan apa yang tidak kelihatan, maka ganjaranmu adalah lebih besar sekiranya kamu beriman kepada Allah dengan jiwamu.— [ Khalid Ibn Walid ]

4. Istighfar akan mengembirakan hatimu

5. Jangan berduka, bila berduka syaitan suka, sebab saat itu hati kita terluka, mudah syaitan hasut ke jalan murka, lalu mengheret kita ke neraka.

6. Allah itu, lebih dari cukup. Lebih dari segala-galanya. Kau ada Allah, kau ada semuanya.

7. Allah ada didalam jiwa kita,meski tak terlihat sekalipun,dalam diberikan rezeki, musibah sekalipun, sabar, ikhlas dan selalu bersyukur padanya, sandarkan semua kebahagiaan mahupun musibah..sesungguhnya semua itu adalah milik sang Pencipta..disaat kita hidup didunia, buatlah Allah tersenyum pada kita.

8. Bersama tenggelamnya matahari, tenggelamkanlah khuatir dan marahmu. Sujudkanlah jiwamu di hadapan Tuhan Yang Maha Damai. Mintalah ampunanNya, mintalah perlindunganNya, serahkanlah dirimu padaNya, dan damailah di dalam cintaNya. Semoga Tuhan yang Maha Kaya mengembangkan hartamu dan muliakan jiwamu dengan kemurahan yang besar. 

9. Tuhan yang Pengasih, mohon buailah aku dalam peliharaanMu yang penuh kasih, bersihkanlah jiwaku dari kekecewaan dan kesedihan, dan bangunkanlah aku dipagi hari sebagai peribadi yang gembira dan penuh kasih sayang.

10. Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan satu hati?, kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah cinta.

11. Ada dua pilihan ketika bertemu cinta. Jatuh cinta dan bangun cinta. Namun bangunlah cinta agar cinta menjadi istana, tinggi menggapai syurga.

12. Jika mulut seseorang berkata jujur, maka perilakunya akan bersih, jika niatnya baik, maka rezekinya akan ditambah, dan jika ia berbuat baik kepada keluarganya, maka umurnya akan ditambah.

13. Menikahi wanita atau lelaki kerana kecantikannya atau ketampanannya sama seperti membeli rumah kerana lapisan catnya. Harta milik yang paling berharga bagi seorang lelaki di dunia ini adalah hati seorang wanita.

14. YA RABBI, Yang kami inginkan hanyalah kesempurnaan cintaMU..Kerana hanya begitulah tidak akan ada rasa terluka dan kecewa pada akhirnya..YA RABBI...Satukan kekurangan kami dalam RedhaMU..Agar kekurangan itu dapat melebur menjadi kesempurnaan.YA RABBI..Satukan kami dalam naungan cintaMU..Dan cintakan kami pada kebaikan..Agar cinta kami dapat menyatu menjadi kebaikan.

15. Ketika kesedihan menjatuhkan AIR MATA, maka Allah meminta kita untuk berusaha TERSENYUM.

16. Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (Lauh Mahfuzh-pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. [surah al-hadid ayat 22]

17. “Wahai anak Adam, juallah duniamu untuk akhiratmu, nescaya kamu untung di keduanya, dan janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akan rugi di keduanya. Persinggahan di dunia ini sebentar, sedangkan tinggal di akhirat sana sangatlah panjang.”

18. Lantaran adanya wanita, alam menjadi indah, lantaran adanya lelaki dunia menjadi sempurna. Lantaran adanya lelaki dan wanita terkadang sempurnalah suatu kelemahan di sebalik suatu kekuatan.

19. Biar buruk di mata orang tapi indah di mata TUHAN, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata TUHAN juga indah di mata orang.

20. Apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNya kembali sihat, Allah akan menyuruh Malaikat Pertama, Malaikat Kedua dan Malaikat Ketiga supaya memberi balik apa yang telah diambil oleh mereka. Akan tetapi Allah tidak menyuruh Malaikat Keempat memberi balik dosa hambaNya tersebut. Subhanallah, betapa Mulia dan Baik Hati nya Allah terhadap kita. Janganlah bersangka buruk terhadap Allah ketika sakit, bersyukurlah dan ucaplah Alhamdulillah ke atasNya. Sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah penghapus segala dosa. Semoga ALLAH redha.

Kata-Kata Hikmah Bijaksana Motivasi Cinta Islami yang dikongsikan adalah sebahagian mutiara kata yang boleh dijadikan panduan dan pedoman sewaktu melangkah di alam fana penuh berliku. Kita mungkin bersendirian melalui cabaran dan kesedihan, tetapi diharap kata-kata hikmah bijaksana ini mampu menjadi pendorong untuk bangkit dari kegagalan.

Kita ada kerana Allah ada...
Sebarkan bahagia jika bermanfaat. 
Tag : Motivasi
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
2 Komen untuk "Kata-Kata Hikmah Bijaksana Motivasi Cinta Islami "

istighfar hari2 kena buat..klu nabi s.a.w setiap hari 70 kali kita apatah lagi kn aynora. jom zohor dulu...

BETUL TU...KITA LAGIKAN HAMBANYA YANG BUKAN MAKSUM...KENA LEBIH LAGI. UNTUK MENGHAPUS DOSA-DOSA...

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top