Header Ads

Doa Untuk Pergi Temuduga Kerja


Advertisement
Doa untuk temuduga ini diperolehi dari Dato' Dr Hj Fadzilah Kamsah menerusi rancangan 'Bersama Dato'' di siaran Astro Oasis 106. Namun begitu, setelah segala usaha dilakukan kita harus bertenang dan tidak mengharap mesti dapat kerja. Jika itu rezeki kamu, maka kamu akan peroleh kerja itu. Yang penting usaha kita untuk buat yang terbaik ketika di temuduga.


Doa Untuk Pergi Temuduga Kerja


Ada doa dan langkah-langkah yang boleh diamalkan untuk pergi temuduga kerja. Berikut adalah langkah-langkah yang perlu dilakukan dengan penuh keyakinan.

1) Baca Surah al-Fatihah
2) Baca ayat Kursi
3) Baca ayat seribu dinar
4) Amalkan zikir Ya Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir

Doa-doa atau amalan berikut hendaklah dibaca ketika hendak memasuki bilik temuduga. Jangan panik, bertenang dan tawakkal.


1) Bacaan surah al Fatihah dan Maksudnya


Maksudnya; 


Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai di Hari Pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula  jalan) mereka yang sesat.



2) Baca ayat Kursi


Dalam lisan....


ALLAHU LAA ILAAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUMU. LAA TA'KHUDZUHUU SINATUW WA LAA NAUUM. LAHUU MAA FISSAMAAWAATI WA MAA FIL ARDHI. MAN DZAL LADZII YASFA'U 'INDAHUU ILLAA BI IDZNIHI. YA'LAMU MAA BAINA AIDIIHIM WA MAA KHALFAHUM. WA LAA YUHITHUUNA BI SYAI-IN MIN 'ILMIHII ILLAA BI MAASYAA-A. WASI'A KURSIYYUHUSSAMAAWAATI WAL ARDHA. WA LAA YA-UDHUU HIFZHUHUMAA WAHUWAL 'ALIYYUL AZHIIM.


Maksudnya;

Allah tiada tuhan selain dia yang maha kekal lagi terus menerus mengurus makhluknya.tiada mengantuk dan tidak tidur kepunyaannya apa yang di langit dan di bumi.siapakah yang dapat memberi syafa'at disisi Allah tanpa izinnya? Allah menetahui apa-apa yang ada di belakang mereka dan didepan mereka,dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang di kehendakinya.kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya,dan Allah lagi maha tinggi dan maha besar.(QS : Al-Baqarah : 255) 


3) Baca ayat seribu dinar 




Maksudnya;

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
(Surah At-Thalaaq: 2 -3) 


4) Amalkan zikir Ya Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir


Ya Aziz maksudnya Dialah yang Maha Gagah Perkasa.
Ya Jabbar maksudnya Dialah Yang Maha Pemaksa, yang sanggup memaksa makhluknya menurut kehendakNya.
Ya Mutakabbir maksudnya Dialah yang berhak mempunyai keagungan dan kesombongan.

Baca zikir-zikir al asmaul husna (nama-nama Allah) tersebut sementara menunggu nama anda dipanggil untuk ditemuduga.

Dengan mengamalkan doa dan zikir-zikir yang disarankan, Insya Allah, jika pekerjaan itu rezeki kamu, kamu pasti dapat. Jika bukan rezeki kamu, Allah lebih tahu apa yang terbaik untukmu...


Advertisement

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.