Dimanakah Waraknya Dan Alim Seorang Lelaki?

aynora nur | 13 October, 2015,9:22 PM |
Advertisement
Dimanakah waraknya dan alim seorang lelaki? Apakah yang diperlukan untuk menjadi seorang lelaki yang warak dan berilmu? Kisah dan teladan yang akan saya kongsikan di bawah nanti adalah kisah-kisah yang biasa namun ia gambaran wanita yang mengharapkan kehadiran suami yang alim dan warak untuk membimbing mereka menuju syurga abadi. Dalam kehidupan kita mesti berkelana mencari ilmu, menggali lubang-lubang pengetahuan sebagai benteng diri andai satu masa nanti ianya diperlukan. Menuntut ilmu tiada noktahnya!


Dimanakah Waraknya Dan Alim Seorang Lelaki?


Alkisahnya, seorang gadis berumur 20 tahun hendak bernikah tapi dia tak nak couple-couple nih, tambahan dia mahukan seorang suami yang 'ultra warak'. So, dia pun buat hebahan yang dia sudi menerima sesiapa saja yang ingin menikahinya dengan syarat-syarat:

1) lelaki itu kena puasa sepanjang tahun
2) lelaki itu kena khatam al Quran setiap hari
3) lelaki itu kena beribadah sepanjang malam setiap hari.

Tak ada seorang pun lelaki sanggup nak terima ketiga-tiga syarat tu kecuali seorang jejaka yang sederhana perwatakan dan penampilannya.

Maka bernikah si gadis itu dengan lelaki tersebut.

Sepanjang tempoh perkahwinan mereka, perempuan itu perhatikan suami nya.

"Eh, tak puasa pulak laki aku hari ni, macamana nak puasa setahun?"

"Err aku tak nampak pun dia baca Quran hari ni."

"Tak nampak pun laki aku bangun malam pagi ni. Dia tak solat malam ke?"

Selepas sebulan akhirnya permpuan itu tak tahan dah. Dia anggap suaminya itu menipu. Dia pun memohon cerai kat mahkamah sambil menyatakan alasan 'Ditipu Oleh Suaminya'

"Masa nak nikah dulu dia setuju syarat² yang saya letak. Dah kawin langsung tidak tunaikan. Penipu!" Rungut si isteri pada Hakim Mahkamah

Hakim pun tanya kepada jejaka tu, "kamu ingat apa syarat² nikah yang isteri kamu letakkan?"

"Ingat, yang arif. Puasa sepanjang tahun, solat malam non stop setiap hari, khatam Quran setiap hari..", jawab jejaka muda dengan nada lembut.

Hakim Mahkamah bertanya lagi. "Habis tu kamu tak buat ?"

Si suami tu selamba jawab, "Buat!"

Hakim menjerkah, "Isteri kamu kata kamu tak buat. Macam mana ni?"

Si Suami itu tak mahu mengalah. "Sungguh saya buat yang arif. Takkan saya nak tulis report card nak bagi tahu saya buat apa hari ni? Nanti riak pulak !!!"

Hakim tidak puas hati, "Baik. Hari ini kamu puasa tak?"

"Tak" jawab Si Suami lalu Hakim terus potong ayat, "Hah! Kamu tidak puasa hari ni, habis macam mana kamu kata kamu puasa sepanjang tahun?"


Dimanakah Waraknya Dan Alim Seorang Lelaki


Pemuda itu selamba menjawab,

"Nabi Muhammad {s.a.w} Rasulullah telah bersabda sekiranya seorang itu menunaikan puasa Ramadhan sebulan dan kemudiannya menyambung dengan puasa sunat syawal 6 hari, maka ganjaran seolah sama juga dia telah berpuasa sepanjang tahun. Saya puasa Ramadhan dan puasa 6 setiap tahun, jadi saya berpuasa sepanjang tahun."

Hakim Mahkamah tu tersentak. "Habis tu macam mana kamu khatam Al Quran setiap hari Saya nak baca 3 muka surat sehari pun susah nak cari masa."

Si Suami itu terus menjawab, "Saya baca Surah Al Ikhlas 3 kali setiap kali saya sebelum tidur.

Rasulullah Nabi Muhammad {s.a.w} bersabda sesiapa yg membaca surah Al Ikhlas 3 kali maka seolah² sama juga dia telah membaca keseluruhan Al Quran." sambil buat senyuman lebar kepada Hakim Mahkamah.

Hakim itu makin tergamam kemudian menyoal, "Solat malam pulak, bagaimana kamu buat?"

Si Suami itu sekali lagi senyum, "Saya solat Isyak dan solat Subuh berjemaah. Nabi Muhammad {s.a.w} Rasulullah bersabda, Sesiapa yang berjemaah pada waktu Isyak dan Subuh maka seolah² dia telah beribadah sepanjang malam", dia terus menyambung, "Islam itu indah dan mudah hanya untuk penganut yang menggunakan akal ikhlas mencari redha Allah!.."

Tetapi kita selalu mengukur kewarakan dan kealiman seseorang itu berdasarkan banyaknya amalan seseorang itu yang dizahirkan sedangkan Allah mementingkan kualiti berbanding kuantiti.

Kita cuma diberikan Allah 24 jam sehari semalam, maka pandai²lah kita bahagikan masa selaku manusia yang menghidupkan dunia serta mencari akhirat. Bukankah mencapai kejayaan di dunia juga merupakan ibadah, dan apa gunanya jika melakukan ibadah tanpa istiqamah, semua itu hanya sia²!" Si Suami yang dituduh menipu oleh isterinya itu meluahkan buah fikiran berhujah berdasarkan fakta Islam yang sahih.

Hakim terangguk² lalu memerintahkan si isteri bangun lalu bersuara, "Awak sebenarnya beruntung sangat. Awak telah dinikahi oleh seorang lelaki yang bukan sahaja amat warak tetapi amat berilmu. Dengan ini saya isytiharkan kes ini dibatalkan dan tertuduh dilepaskan kerana didapati tidak bersalah kepada semua tuduhan. Perbicaraan selesai!"

Si suami tersenyum puas.

.. Sekian Al Kisah Rekreasi moga boleh dijadikan tauladan.

*3 amalan itu bukan hanya dikhususkan kepada lelaki, perempuan juga boleh mendapatkan ganjaran besar hanya perlu ikhlas beramal hanya kerana Allah!

Peringatan bersama semoga Allah ta'ala memberikan jalan dan kekuatan untuk kita beribadat yang berkat dan berkualiti.

Nilai warak dan alimnya seseorang lelaki hanya Allah yang menentukan. Ia menjadi rahsia yang empunya diri dan penciptaNya. Sorokkanlah ibadah-ibadah kamu agar tidak timbul riak dan sombong di dalam diri. Sesungguhnya Allah Maha membolak balikkan hati manusia.

Subhanallah.

Ampunilah kami ya Allah jika kami menjadi hambaMu yang berlebih-lebihan.

Sebarkan bahagia.

Tag : Tazkirah
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
4 Komen untuk "Dimanakah Waraknya Dan Alim Seorang Lelaki?"

Subhanallah 👍 bagus posting nihh hehehh 😀 well done!! Sangat bermanfaat 👌 thanks

Welcome HQ Sam, peringatan buat kita jugak;)

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top