Header Ads

Cara Mudah Buat Agar-Agar Sirap Santan


Advertisement
Cara Mudah Buat Agar-Agar Sirap Santan. Buat agar-agar sirap memang mudah. Itu lah asas saya belajar buat agar-agar. Mesti guna sirap atau warna merah. Kemudian letak pandan sehelai dua. Nanti duduk lama-lama tengok agar-agar kering itu hilang dalam periuk. Hmmm...itulah kenangan buat agar-agar simple dulu...

Bila dah pandai sikit, mula tambah santan. Biasanya tak jadi pun, sebab santan dengan agar-agar terus bercampur jadi satu. Tapi dah buat, telan ajelah..

Tapi semenjak dah pandai tengok resepi kat Google, dah pandai dah buat agar-agar sirap santan yang berlapis. Heheh...
Gambar Agar-agar santan sirap dari ehsan blog gee-hut.blogspot.com 

Resepi Agar-Agar Sirap Santan


Bahan-bahan:

20 gm agar-agar kering (yang bertali-tali) atau 2 paket
220 gm gula pasir - anggaran 1 cawan
2 cawan santan pekat
2 helai daun pandan
2 sudu besar sirap ros dan perwarna
sedikit garam
1 biji telur - kocakkan dalam santan dengan garfu

Cara Mudah Buat Agar-Agar Sirap Santan


1. Masak agar-agar dan gula dengan air (ikut sukatan pada bungkusan) hingga agar-agar larut dan sebati. Yang bertali-tali tu dah tak ada.

2. Kecilkan api. Masukkan sirap ros, pewarna, santan, telur, sedikit garam dan simpulan daun pandan

3. Kacau hingga menggelegak dalam api sederhana. Apabila campuran santan telah berbintil-bintil, tutup api dan tapis masukkan agar-agar sirap santan dalam bekas

4. Sejukkan dalam peti ais   

Tips dapat dua lapisan agar-agar sirap santan yang cantik 


Cuba guna cara di bawah untuk dapatkan agar-agar sirap santan anda berlapis cantik. 
Tips agar lapisan agar-agar santan jadi dua lapis. Cuba cara dari Pn Naz
yang awesome!
Semoga perkongsian di atas dapat membantu kita menghasilkan agar-agar sirap santan yang sedap, cantik dan kelihatan merah menawan.

#sebarkan info..
Advertisement

2 comments:

  1. paling suka agar-agar sirap biasa tu je.. wangi ros dan pandan tu buat rasa tak bleh tinggai.. hehehe..

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.