Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa

aynora nur | 31 March, 2016,10:15 AM |
Advertisement
Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa. Pelupa! Semua orang ada sifat ini, kerana sifat manusia yang bukanlah sesempurna mana. Walaupun kamu ambil supplement untuk tidak lupa, mesti pernah terlupa juga pada sesuatu masa. Bila dah lupa, mulalah menyalahkan itu dan ini hinggakan semua kerja pun tak jadi.

Saya pelupa?? Hmmm...ada juga lupa, tetapi tidaklah terlalu kerap. Ada benda yang saya boleh lupa walaupun baru sahaja mengalaminya. Apa dia? Iya, saya selalu lupa jalan yang pernah dilalui. Susah nak ingat jika nak ke sesuatu tempat, kemudian lupa di mana tempat itu. Pelik, kan?

Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa

Ada juga sesetengah orang yang buat-buat lupa bila mengenangkan satu benda! Iaitu lupa yang dia ada berhutang! Yang ini sring berlaku. Heheh...tak elok tau, bayarlah hutang anda...nanti dituntut di akhirat, macam mana nak cari sipolan dan sipolan itu...

Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa 


Berbalik kepada sifat lupa ataupun kita yang pelupa ni, jom semak cara-cara yang saya senaraikan di bawah untuk mengatasi sifat lupa. Kut-kut ada yang berguna...

Buat Checklist - Buatlah checklist atau senarai semak jika memang benar anda seorang yang selalu terlupa. Mungkin anda seorang pelupa tegar, jadi senaraikan benda-benda yang perlu anda lakukan setiap hari. Kemudian, tandakan setiap benda yang telah dilaksanakan. Ha! Mudah, kan?

Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa
Terus Buat Ketika Teringat. Jangan Bertangguh - Yes! Yang ini memang mujarab. Bila tengah borak-borak di telefon, teringat pula anda sedang masak kari di dapur. Segeralah jenguk masakan anda itu, matikan api dahulu dan sambung borak. Insyaa Allah, selamat lah kari anda daripada hangit...(psst!! pernah jadi pada saya...). Atau ketika menonton TV, teringat pula anda ada solat-solat yang pernah tertinggal. Bangunlah. Angkat wudhuk, dan qada' solat anda itu. Kan baguss...

Makan Kismis - Siapa yang tidak tahu kebaikan kismis. Bukan sahaja di kalangan umat islam, penganut agama lain yang bukan islam juga bersetuju akan keberkesanan kismis dalam membantu daya ingatan. Bukan sahaja tidak akan lupa, malah seseorang yang mengamalkan makan kismis mampu menghafal dengan baik. Oleh sebab itu pengambilan kismis sangat digalakkan di kalangan anak-anak yang sedang dalam proses pembelajaran. Lebih-lebih lagi bila anda dah masuk umur "emas"...makanlah kismis dan madu. Insyaa Allah ingatan anda semakin baik. Boleh tambah bacaan surah yang panjang sikit dalam solat...kan?

Amalan Zikir Dan Selawat - Dalam Islam, berzikir membawa maksud menyebut dan mengingati Allah. Berselawat pula ialah mengingati rasul junjungan Muhammad S.A.W. Dengan amalan zikir dan selawat, otak dan hati akan berada dalam keadaan tenang. Pada masa bertenang, otak mempunyai banyak ruang untuk berfikir dan menempatkan memori dengan lebih lama. Cara ini selalu diamalkan oleh pelajar sekolah menengah agama sebelum menjelang peperiksaan. 

Sebenarnya ada banyak lagi cara-cara mengatasi sifat lupa, cuma anda kena pilih cara yang sesuai dengan keadaan sifat lupa anda itu. Sifat lupa yang dibiarkan berlarutan boleh menimbulkan masalah kepada diri sendiri dan orang sekeliling anda. jadi, rawatlah sifat lupa anda itu sebelum ia memakan diri sendiri.

Namun, anda kena lupakan kenangan silam yang tidak membawa manfaat kepada diri anda. Hihi...

#sebarkan bahagia...
Tag : Keluarga
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
2 Komen untuk "Cara-Cara Mengatasi Sifat Lupa"
DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top