Doa Adalah Inti Ibadah

Doa adalah inti ibadah. Doa adalah ibadah. Ibadah adalah ketaatan dan merendahkan diri kepada Allah serta berlindung kepada-Nya. Itulah makna doa secara sederhana. Inilah yang disebut oleh Nabi Muhammad SAW dengan kalimat singkat namun penuh manfaat.

Ketika berdoa, lakukan dengan adab-adab yang selalu disebutkan antaranya dengan rendah diri, penuh yakin dan dimulakan dengan puji-pujian kepada Rasulullah dan para sahabat. Berdoa dengan kata-kata yang baik, mengharapkan kebaikan dan lakukan dengan istiqamah.

Doa Adalah Inti Ibadah 


Doa adalah inti ibadah. Jika engkau berkali-kali meminta kepada manusia, mereka akan marah. Tapi Allah SWT akan marah jika hamba Nya tidak meminta dan berdoa kepadaNya.

Doa Adalah Inti Ibadah

Selama hamba mahu mengangkat kedua tangannya dengan niat yang ikhlas, Allah SWT merasa malu mengembalikannya dengan tangan kosong.

Pemberian dan kemurahanNya tersedia untuk seluruh manusia!!

Dipetik dari sumber syahida.com,

“Dan Tuhanmu berfirman, “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina.” (Al-Mu’min: 40: 60)

Apabila seseorang mengangkat kedua tangannya kepada Allah dengan berdoa sebagaimana yang telah disebutkan, maka dengan izin Allah doanya akan dimakbulkan, meskipun tidak diketahui oleh orang itu. Sebagaimana yang diberitahu oleh Nabi Muhammad SAW kepada kita, bahawa mukmin kadang-kadang menganggap bahawa doanya tidak dikabulkan sebagaimana yang diharapkannya, padahal ketika Allah tidak mengabulkannya, Allah menyimpannya di akhirat, di mana pada saat itu, anak dan harta tidak lagi mendatangkan manfaat, ketika itu pula ia mendapatkan doanya dalam timbangan kebaikannya, atau Allah memalingkannya dari kejahatan yang menimpa manusia kerana doanya itu. Wallahua'lam.

Doa adalah juga senjata orang mukmin. Doa mendekatkan yang jauh ketika waktu dan jarak memisahkan.

Ingatilah doa-doa orang yang teraniaya amat makbul dan tiada hijab.

#sebarkan bahagia...

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.