Enter your keyword

09 September, 2016

Kod Negeri Kelahiran Pada Kad Pengenalan Jabatan Pendaftaran Negara

Kod Negeri Kelahiran Pada Kad Pengenalan Jabatan Pendaftaran Negara. Anda mesti nak tahu kod-kod negeri pada IC atau kad pengenalan anda. Bila tengok IC orang terus boleh tahu dari mana asal negeri orang itu dilahirkan. Secara amnya, susunan abjad dari A hingga Z boleh menentukan kod negeri masing-masing.

Contohnya dalam negeri di Malaysia, Johor adalah nama negeri terawal yang muncul dari abjad A...jadi kod negeri jelahiran bagi orang Johor adalah 01. Lepas J, seterusnya negeri nama bermula dengan abjad K...adalah Kedah, jadi kod negeri kelahiran pada IC adalah 02. Begitulah seterusnya.


Dalam gambar di atas, dalam bulatan biru menunjukkan kod kelahiran individu di negeri Johor. Faham, kan?


Kod Negeri Kelahiran Pada Kad Pengenalan Jabatan Pendaftaran Negara 


Di bawah ini senarai kod negeri kelahiran individu yang terdapat dalam IC di seluruh Malaysia. Boleh digunakan sebagai rujukan.

Kod Negeri Kelahiran Pada Kad Pengenalan Jabatan Pendaftaran Negara

Jika anda ada sebarang kemusykilan berkaitan perkara di atas, boleh berhubunga terus dengan JPN berdekatan tempat tinggal anda.

Oleh kerana jumlah penduduk negara ini bertambah, pihak kerajaan telah menambah kod-kod baru untuk negeri tertentu. Contohnya jika anak anda lahir di negeri Selangor, mereka tidak menggunakan kod 10 lagi seperti anda dahulu. Mungkin kod mereka adalah 41, 42, 43 & 44.

Harap maklum.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.