Bahayanya Ujub Hingga Menghapus Amalanmu

aynora nur | 25 October, 2016,12:02 PM |
Advertisement
APA ITU UJUB? Ujub ialah perasaan kagum atas diri sendiri. Merasa diri hebat. Bangga diri. Terpesona dengan kehebatan diri.

Ujub pada diri sendiri boleh berlaku kepada sesiapa sahaja walaupun anda seorang yang alim dan tinggi ilmu agama. Kadangkala tanpa kita sedari dalam gurauan pun kita terlepas ujub. Kita bangga dengan ilmu, bergurau dengan kawan-kawan, masuk bakul angkat sendiri...itu pun tak bagus. Biarlah merendah diri, sorokkanlah kebaikanmu sebagaimana engkau sorokkan aibmu.

Bahayanya ujub hingga menghapus amalanmu

Kenapa ujub ni bahaya? Perasaan ujub boleh memutuskan persaudaraan, membuat orang benci, menimbulkan dendam dan banyak lagi. Tutup mulutmu dan diam kerana ia banyak kebaikannya daripada kamu bising mencanangkan ilmu, kecantikan dan sebagainya hingga membahayakan status amalanmu di mata Allah SWT.

Bahayanya Ujub Hingga Menghapus Amalan 


Perasaan UJUB boleh datang pada bila-bila masa.

•  Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.
•. Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.
•. Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.
•. Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.
•. Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya.

Sufyan at-Tsauri mengatakan:

"Ujub adalah perasaaan kagum pada dirimu sendiri sehingga kamu merasa bahawa kamu lebih mulia dan lebih tinggi darjat."

Muthrif rahimahullah telah berkata:

“Kalau aku tidur tanpa tahajud dan bangun dalam keadaan menyesal, adalah lebih baik dari aku bertahajud tetapi berasa kagum dengan amalan tahajud tadi.”

Seorang Sahabat Nabi Abu Ubaidah al-Jarrah yang menjadi Imam. Setelah selesai beliau berkata:

“Syaitan sentiasa menghasut aku supaya merasa aku ini lebih hebat dari orang di belakangku. Aku tidak mahu jadi Imam sampai bila-bila.”

Ingatlah, semua kelebihan adalah anugerah dari Allah, oleh itu kagumlah hanya kepada Allah, bukan diri sendiri.

Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda:

"Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya
(perasan lawa). Lalu Allah tenggelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat.” (HR Bukhari dan Muslim)

"Ada 3 hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”
(HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Imam Nawawi rahimahullah berkata:

"Ketahuilah bahwa keikhlasan niat terkadang dihalangi oleh penyakit ujub. Sesiapa ujub dengan amalnya sendiri maka akan terhapus amalnya."
(Syarh Arba’in)

Lihatlah kesan Ujub yang membahayakan dirimu bukan sahaja tidak baik untuk masyarakat di sekelilingmu bahkan ia menghapus amal kebaikanmu selama ini. Allahuakbar!!

Semoga kita menjadi hamba Allah yang tawadduk. 
Tag : Tazkirah
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
0 Komen untuk "Bahayanya Ujub Hingga Menghapus Amalanmu "
DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top