Info Inspirasi Resepi

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2015/07/29

Berdoa Dengan Asmaul Husna | As Salaam

Berdoa Dengan Asmaul Husna ya saalam atau as salaam. Berdoa dengan al asmaul husnaa | Berdoa dengan nama-nama Allah yang mulia memang amat digalakkan oleh ajaran islam. Sebelum kita meminta Allah memakbulkan doa-doa kita, seharusnyalah kita memuliakan Allah Yang Maha Pemurah dengan kata-kata pujian.

Asmaul Husnaa adalah nama-nama Allah yang berjumlah 99 semuanya. Apabila kita menyebut nama-nama tersebut, ia mempunyai pengaruh dan manfaat yang amat besar dan hebat sekali bagi pekerjaan yang sedang kita kerjakan. Itulah sebabnya kita digalakkan berdoa dengan al asmaul husnaa ini.

Cara-Cara berdoa dengan al asmaul husnaa | As Salaam


1) Baca kalimah di bawah ini terlebih dahulu:




2) Kemudian baru di baca asmaul husnaa yang berikut:

Ya Salaamu - dibaca 136 kali setiap hari


Ertinya: Dialah yang memegang keselamatan seluruh alam, dan hanya Dialah yang Maha Selamat dari segala cacat dan kekurangan. 

Bacalah setiap hari "Ya Salaamu" sebanyak 136 kali, insyaaAllah jasmani dan rohani kita akan terjaga dari segala penyakit, sehingga badan menjadi segar bugar dan sejahtera.

3) Kemudian setelah selesai membaca asmaul husnaa di atas, lalu teruskan membaca kalimah seperti di bawah ini:




4) Akhir sekali berdoalah untuk perkara yang dihajati dengan penuh keyakinan, khusyuk dan tawadduk hanya kepada Allah. Allah Maha Mendengar doa hamba-hambaNya.



Rujukan:

1. Himpunan ayat-ayat al-Quran dan Khasiat Bismillah, Surah al-Fatihah, ayatul Kursi, Surah al-Ikhlas dan Surah al-Qadr & Asmaul Husnaa - Muhfudli Sahli

2015/07/28

Mengapa Muhyiddin Yassin Tidak Dipilih Semula Sebagai TPM?

Mengapa Muhyiddin Yassin Tidak Dipilih Semula sebagai TPM? Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak dipilih semula dalam barisan menteri kabinet DS Najib yang baru tahun 2015. Menurut DS Najib, 
keputusan menggantikan Tan Sri Muhyiddin merupakan satu keputusan yang amat sukar, tetapi terpaksa saya lakukan agar Jemaah Menteri dapat bergerak sebagai satu pasukan yang jitu.



Rombakan Kabinet hari ini dibuat bagi tujuan memperkukuhkan lagi barisan Jemaah Menteri dalam kita menghadapi cabaran menguruskan negara sebelum Pilihanraya Umum yang ke-14.

Keputusan saya menggantikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan YAB Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi, menggugurkan empat orang Menteri dan seorang Timbalan Menteri serta perubahan portfolio,dibuat setelah mengambil kira pertimbangan politik dan kepentingan pentabiran

Ini bagi memastikan pentadbiran di bawah saya terus komited, sentiasa fokus kepada usaha pembangunan negara sebagaimana yang telah dijanjikan oleh Kerajaan Barisan Nasional kepada rakyat pada pilihan raya umum yang ke-13.

Bagi tujuan ini, Jemaah Menteri perlu bertindak sebagai satu pasukan yang jitu dalam apa jua keadaan, melangsungkan agenda pembangunan Negara serta menguruskan isu-isu Negara yang berbangkit agar dapat bertindak dengan berkesan.

Saya boleh menerima perbezaan pendapat dan kritikan sebagai sebahagian dari proses dalam membuat keputusan. Namun, sebagai anggota Kabinet, perbezaan pendapat dan pandangan tidak sepatutnya dilakukan di forum terbuka yang boleh menjejaskan pandangan umum terhadap Kerajaan serta Negara. Ia juga bertentangan dengan konsep tanggungjawab bersama Kabinet (collective responsibility).

Keputusan menggantikan Tan Sri Muhyiddin merupakan satu keputusan yang amat sukar, tetapi terpaksa saya lakukan agar Jemaah Menteri dapat bergerak sebagai satu pasukan yang jitu.

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih di atas khidmat bakti yang telah dicurahkan oleh Tan Sri Muhyiddin. Begitu juga oleh Menteri dan Timbalan Menteri yang kini tidak lagi bersama saya di dalam pentadbiran Kerajaan.

Insha-Allah, saya yakin senarai Kabinet yang baru ini dapat meneruskan hasrat Kerajaan untuk menjayakan segala perancangan yang telah dijanjikan dan meningkatkan keyakinan serta sokongan rakyat kepada Kerajaan Barisan Nasional.

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah juga memperkenankan Istiadat Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia di hadapan Baginda diadakan pada Rabu, 29 Julai 2015, jam 10 pagi di Istana Negara, Kuala Lumpur.

Perdana Menteri
Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak

Senarai Penuh Menteri Dan Timbalan Menteri Persekutuan Berkuatkuasa 29 Julai 2015


Senarai penuh anggota jemaah Menteri dan Timbalan Menteri Persekutuan berkuatkuasa 29 Julai 2015 adalah seperti berikut:
  • Perdana Menteri dan Menteri Kewangan: Datuk Seri Mohd Najib Razak
  • Timbalan Menteri dan Menteri Dalam Negeri: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
  • Menteri Pengangkutan: Datuk Seri Leow Tiong Lai
  • Menteri Kesihatan: Datuk Seri Dr Subramaniam
  • Menteri Di Pejabat Perdana Menteri: Datuk Mah Siew Keong
  • Menteri Pelancongan dan Kebudayaan: Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz
  • Menteri Pertahanan: Datuk Seri Hishammuddin Hussien
  • Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri: Datuk Seri Mustapa Mohamed
  • Menteri Belia dan Sukan: Khairy Jamaluddin
  • Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air: Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili
  • Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi: Datuk Amar Dauglas Uggah Embas

Biodata Tan Sri Muhyiddin Yassin | Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia

Berkuatkuasa 29 Julai 2015, seperti dijangka Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak lagi menjadi TPM Malaysia. Beberapa nama menteri juga dikatakan digugurkan. Untuk membaca senarai menteri kabinet yang baru tahun 2015, boleh baca pada pautan berikut:




Untuk info, saya kongsikan biodata Tan Sri Muhyiddin Yasin bekas TPM kita. 


Biodata Tan Sri Muhyiddin Yassin | Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia


Nama : Haji Muhyiddin bin Mohd. Yassin
Gelaran: Y.B. Tan Sri Dato'
Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia (2009 - 2015)
Kawasan : Ahli Parlimen Pagoh

Biodata Tan Sri Muhyiddin Yassin | Bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia


Tan Sri Dato' Haji Muhyidin bin Haji Mohammad Yassin (lahir 15 Mei 1947), pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri MalaysiaMalaysia dan Timbalan Presiden UMNO . Beliau juga merupakan bekas Menteri Besar Johor, Menteri Belia dan Sukan, Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Biodata Peribadi

Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin dilahirkan pada 15 Mei 1947 di Muar. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Maharani dan Sekolah Kebangsaan Ismail di Muar. Kemudiannya beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya dan berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dan Pengajian Melayu (1971).

Kerjaya

Beliau memulakan kerjaya sebagai Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Johor (1970) dan kemudiannya Penolong Pegawai Daerah Muar (1974). Pengalaman sebagai penjawat awam digunakan sepenuhnya oleh beliau untuk berkecimpung dalam dunia korporat. Antara tahun 1974 hingga tahun 1978, Y.B. Tan Sri Dato' telah memegang beberapa jawatan penting di SGS Ates Sdn. Bhd. sebagai Pengurus Perjawatan, Pengarah Urusan Sri Saujana Berhad serta Pengarah Syarikat Equity Mal Sdn Bhd.

Y.B. Tan Sri Dato' kini mengetuai UMNO Bahagian Pagoh iaitu jawatan yang beliau pegang sejak April 1985 lagi. Sebelum itu beliau telah dipilih menjadi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pagoh pada tahun 1976. Dari situ karier politiknya terus berkembang apabila beliau dilantik menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia (1982). Pada tahun 1985, buat pertama kalinya, Y.B. Tan Sri Dato' Muhyiddin dipilih menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Jawatan ini digunakan sepenuhnya untuk menabur bakti dan kemudiannya menjadi tokoh yang dipilih menduduki kerusi Naib Presiden bermula September 1993 sehinggalah ke hari ini.

Y.B. Tan Sri Dato' pertama kalinya dipilih menjadi wakil rakyat apabila beliau memenangi kawasan Parlimen Pagoh pada pilihan raya tahun 1978. Beliau yang berjaya mempertahankan kerusi parlimen berkenaan pada pilihan raya umum pada tahun 1982 telah dilantik menjadi Menteri Besar Johor selepas Pilihan Raya Umum ke-7 apabila memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Bukit Serampang. Di bawah kepimpinan beliau, negeri Johor terus berkembang pesat dan menjadi antara negeri yang termaju di Malaysia.

Y.B. Tan Sri Dato' juga pernah dilantik menjadi Setiausaha Parlimen Kementerian Luar Negeri pada tahun 1981, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan pada tahun 1982 dan Menteri Belia dan Sukan selepas Pilihan Raya Umum ke-9 iaitu pada Mei 1995. Empat tahun kemudian, beliau dilantik menjadi Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mulai bulan Disember 1999. Pada bulan Januari 2004, beliau diberi kepercayaan mengetuai Kementerian Pertanian berikutan penstrukturan semula Kabinet Persekutuan.

Selepas Pilihan Raya Umum ke-11, beliau dilantik semula menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang fungsinya ditambah bagi memajukan sektor pertanian dan industri yang berkaitan agar lebih berdaya saing. Oleh itu, beliau bertekad untuk membalas kepercayaan Y.A.B. Perdana Menteri dengan meletakkan sektor pertanian di tahap yang sepatutnya dengan menumpukan usaha menjadikannya satu sektor yang moden, dinamik, dan mampu membawa perolehan yang besar kepada negara. Di samping itu, beliau terus memberi perkhidmatan yang terbaik kepada penduduk Pagoh agar rakyat hidup selesa dan bebas dari kemiskinan melalui program pembangunan pertanian yang dijalankan di situ. Selepas Pilihan Raya ke-12, beliau dilantik menjadi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Selain itu, Y.B. Tan Sri juga banyak terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan. Beliau pernah dilantik menjadi Yang DiPertua Royal Johor Country Club dan Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (1986-1995) serta Presiden Persatuan Kanak-Kanak Spastik negeri Johor selama 10 tahun (1986-1996). Y.B. Tan Sri Dato' Muhyiddin telah mendirikan rumahtangga pada 1972. Hasil daripada perkongsian hidup beliau bersama Puan Sri Hajjah Norainee Abd. Rahman, mereka dikurniakan empat orang cahaya mata. Pada masa lapang, YB Tan Sri Dato' gemar bermain golf dan badminton.

Anugerah

* 2007-Darjah Seri Paduka Mahkota Perlis (SPMP), Dato Seri
* 1991-Seri Paduka Mahkota Johor (SMPJ), Dato'
* 1988- Panglima Setia Mahkota (PSM), Tan Sri
* 1980-Setia Mahkota Johor (SMJ)
* 1879-Bintang Sultan Ismail (BSI)
* 1974-Pingat Ibrahim Sultan (PIS)


Sumber rujukan:

1.http://zonfiniti.blogspot.com/2009/08/biodata-tan-sri-muhyiddin-b-mohd-yassin.html#ixzz3hAeYSIDb
2. Wikipedia


2015/07/24

Jangan Kamu Menghina Saudaramu

Jangan kamu menghina saudaramu. Sesungguhnya semua MANUSIA adalah sama di sisi Allah. Menghina saudaramu bererti kamu juga menghina kejadian yang Allah ciptakan. Sebesar mana pun pangkatmu, setinggi manapun bangunanmu, sebanyak mana pun harta yang engkau miliki, segalanya ehsan dari Yang Maha Esa.

Janganlah engkau menghina saudaramu. "Sesungguhnya semua hati anak Adam itu berada di antara dua jari Sang Rahman bagaikan sekeping hati, Dia akan membolak-balikkannya sekehendak-Nya."

Kemudian, Rasulullah membaca doa,
"Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, arahkan hati kami untuk selalu taat kepadaMu." - Hadis Riwayat Muslim   

 

Oleh itu jangan lah sewenang-wenangnya kita menghina sesama saudara Islam. Satu jari menunding kepada orang lain mungkin boleh jadi sepuluh jari kembali kepada kamu. Hati yang selalu penuh iri dan dengki tidak akan membawa ketenangan. Selalulah menjauhi hasad dalam pergaulan, kasihi saudaramu sebagaimana kamu menyayangi dirimu sendiri. 

Saudaramu, saudaraku jua. Saudara seagama. Islam agamaku. 

Justeru, kamu harus adil dengan dirimu sendiri. Mengasihi dirimu seolah-olah kamu akan mengasihi sekalian saudaramu. Penuhkan hatimu dengan cinta Tuhan, kelak kamu berupaya mencintai saudaramu yang lain pula. Bagaimana jika hatimu kosong tanpa cinta, tidakkah nanti kekosongan itu diisi oleh dendam dan hasad? Amarah dan dusta?

Luqman al-Hakim berpesan,
"Siapa yang menjadi penasihat bagi dirinya maka Allah akan menjadi pengawasnya dan siapa yang paling adil kepada dirinya maka Allah akan menambahkan kemuliaan kepadanya. Kehinaan (yang diterima) kerana taat kepada Allah lebih baik daripada kemuliaan yang di dapati kerana kemaksiatan kepada Allah."
Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmah kepada Luqman, iaitu: "Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji". QS.Luqman (31): 12).

Salam persaudaraan. Dari hati penuh cinta. Sebarkan bahagia.

2015/07/16

Cara Diet Atkins Pada Hari Raya

Diet Atkins boleh diamalkan pada bila-bila masa dan keadaan. Walaupun sedang beraya, tidak semestinya kita tidak boleh berdiet.

Diet Atkins secara ringkasnya adalah diet dari mengambil kabohidrat yang berlebihan di mana dihadkan kepada 20gram karbo sehari. Kabohidrat banyak didapati daripada nasi (beras), tepung, ubi keledek dan ada beberapa lagi makanan.

Cara Diet Atkins Pada Hari Raya

Okay, sekiranya anda seorang yang kuat makan nasi dan tidak boleh hidup tanpa nasi, masih boleh ambil nasi dalam jumlah yang sedikit, contohnya dua sudu sahaja. He he...

Bagaimana nak buat diet Atkins ketika hari raya?


Mudah saja. Mudah ke??

Contohnya keluarga menyediakan hidangan/menu hari raya seperti berikut:

Nasi impit/ ketupat
Ayam masak merah
Rendang daging chili padi
Kuah lodeh
Sambal/kuah kacang
Nasi ayam Hainan
Nescafe tarik kaw
Dan banyak lagi....

Bagaimana mahu memilih menu diet Atkins anda?


1. 1 biji ketupat = anggaran 21gm karbohidrat. Ambil 1/4 ketupat sahaja pada setiap hidangan untuk mengawal jumlah 20gram sehari pengambilan karbohidrat.

2. Ayam masak merah - jangan letak gula. Kandungan gula dan sos juga tidak dibenarkan ketika diet Atkins. Kerana kedua-duanya mengandungi kandungan gula yang tinggi

3. Rendang daging - pun sama. Daging tiada karbohidrat, jadi boleh makan banyak tetapi dengan syarat tiada campuran gula dalam rendang tersebut.

4. Kuah lodeh - jangan ambil kentang, lobak, kacang panjang (jika ada), sengkuang yang mengandungi karbohidrat. Ambil kuahnya aje kut...hihi

5. Sambal/ kuah kacang - lebih elok jangan ambil. Kekacang tidak dibenarkan dalam diet atkins

6.  Nasi ayam hainan - boleh makan satu mangkuk kecil tetapi tidak boleh ambil ketupat. 1 pinggan nasi ayam Hainan = 56gram karbohidrat. So, 1 mangkuk kecil pun mungkin sudah merangkumi seluruh 20gram karbohidrat anda dalam sehari. Be careful ek...

7. Nescafe tarik kaw - tidak boleh minum. Minuman berkafein tidak dibenarkan ketika diet Atkins. Tukar dengan air masak/putih. Lebih menyihatkan. Anda boleh juga buat air jus timun dan tembikai cina yang kurang manis.

Baca: Jadual diet Atkins yang simple

8. Minuman bergas juga tidak boleh diambil. Kandungan gula sangat tinggi.

Semoga dengan sedikit panduan diet Atkins di atas dapat membantu anda berhari raya sambil terus mengamalkan diet Atkins.

Selamat mencuba.

2015/07/15

Berapa Nilai Hatimu?

Sekeping hati boleh berkata-kata dengan beribu makna tetapi tidak mampu diterjemah oleh orang lain. Namun satu ayat yang dilafaz boleh terus diteka maksudnya tanpa perlu menunggu lama. Cerita tentang hati? Apa salahnya, kan? Sesekali kita berbicara hati ke hati, tanpa suara. Umpama hubungan maya...yang tak pernah berjumpa, dan tidak pernah berbicara dengan suara.


Berapa Nilai Hatimu?


Namun sampainya hati manusiawi di sana sini. Tegarnya kamu wahai makhluk yang empunya hati. Kamu membunuh! Kamu memfitnah! Kamu menyakiti! Berapakah nilai kekejaman hatimu?? Kamu lapah belasnya nyawa yang berharga. Mengukur takdir pada jari yang berdosa. Mana iman yang telah ditiup sejak kau melihat dunia? Telah ada Dia yang Esa, kamu telah berikrar setia. Lupakah?

Tidak adakah sedetik di hati bahawa kamu mahu menyelamatkan? Bersabar memang sukar tetapi mana perginya nilai sabar itu?
Aku hanyalah seorang wanita yang mempunyai cita-cita mahu menjadi wanita solehah.
Bagaimana mampu menjadi seperti itu. Cita-cita semakin kelam menghuni di hati menjadi dendam. Tidak mampu melakar senyum meski dipujuk dengan manisnya janji-janji. Marah. Telah bernanah, menular menjadi kudis. Hati semakin tipis imannya. Aduhai...bagaimanakah cita-cita dan cinta bisa bersatu lagi.

Berapa Nilai Hatimu?

Hati dalah raja. Dan seluruh tubuh adalah pasukannya. Jika rajanya baik, maka baik pulalah pasukannya. - Ibnu Zayyim
Berapa Nilai Hatimu?

Bila Hati Telah Mati


Bila hati telah hitam. Hati telah mati. Ketika itu berapa pula nilai hatimu? Ohhh...Bekunya airmata kerana kerasnya hati, kerasnya hati dari banyaknya dosa, banyaknya dosa dari lupanya mati. Lupanya mati kerana terlalu cintakan dunia.

Banyaknya hati kita yang telah mati. Hatimu mati tatkala berbuat dosa tidak menyebabkan kamu rasa bersalah. Hati mati tatkala melihat dosa disekitarmu pun kamu menjadi biasa. Tiada rasa benci sedikit pun. Maka malahan dengan lantang kamu mempamerkan dosa-dosa itu? Mana pergi rasa malu itu? Mana janji-janjimu kepada sang PenciptaMu? Tidak ingatkah kamu telah berakujanji.

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untukMu, Tuhan sekalian alam."

Di kala itu penyesalan sudah tiada maknanya lagi. Bila hati milik Allah terus mati. Tiada jalan kembali.

Allahu rabbi. Ampuni hati kami, bersihkanlah hati kami dengan Nur iman yang tetap hingga mata dan hati ini tidak upaya berbicara lagi.

Aamiin ya rabbal a'lamiin..

2015/07/14

Resepi Ayam Ungkep Asli

Resepi Ayam Ungkep Asli - Ayam ungkep adalah resepi orang Jawa yang menjadi hidangan paling simple untuk menyediakannya. Ia adalah ayam yang diperap/tutup di dalam kuali/periuk dengan api sederhana besar setelah dicampur dengan bahan-bahan dan rempah ratus asli hingga empuk.

Okay. Setelah empuk dan bila penutup ayam dibuka kita akan dapati seperti minyak tepu bercampur dengan ayam. Jangan risau ya kekawan. Memang begitulah jadinya bila ayam ditutup. Rempah yang bercampur dengan minyak dan wap akan menyerap ke dalam ayam dan menjadikan ayam ungkep itu begitu lazat dan istimewa.

Namun oleh kerana proses penyediaannya yang agak mudah, ayam ungkep bukanlah menu kegemaran dalam sebarang majlis keraian, kenduri kesyukuran atau majlis perkahwinan. Kalau ada pun atas permintaan rakan-rakan sahaja. Jarang saya jumpa menu ayam ungkep dalam majlis istimewa. Mungkin ayam ungkep lebih sesuai untuk hidangan seisi keluarga berbanding menu ayam masak kicap atau ayam masak merah.


Resepi Ayam Ungkep Asli

Bagi yang berminat membuat hidangan ayam ungkep untuk hidangan sekeluarga, bolehlah dicuba resepi yang disediakan di bawah.

Resepi Ayam Ungkep Asli 


Bahan-Bahannya:

600 gram ayam, potong saiz sederhana
2 batang serai, dititik
2 helai daun salam @ 3 helai bay leaf
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Bahan Kisar Halus :

7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 biji cili hijau
10 – 15 biji cili padi merah
1 camca besar ketumbar
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus
3/4 inci kunyit hidup

Cara Membuatnya :

1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Ketepikan.

2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar hingga harum,

3. Masukkan serai dan daun salam @ bay leaf,

4. Kacau rata dan masukkan ayam.

5. Gaul rata dan biar ayam kecut sedikit.

6. Tuang air secukupnya (anggaran tenggelam ayam).

7. Tutup rapat ayam di dalam kuali/periuk. Biar mendidih.

Resepi Ayam Ungkep Asli


8. Masukkan gula merah serta garam.

9. Tutup semula dan masak dengan api sederhana hingga kering.

10. Rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam.

11. Masak sekejap, dan jika ok boleh matikan api.


Rahsia ayam ungkep sedap lagi lazat hingga menjilat jari?


1. Perkataan ungkep tu asalnya bahasa Jawa tetapi kalau dialihbahasa ke melayu maksudnya tutup. Ini bermakna ayam ungkep ni cara memasaknya dengan menutup ayam yang telah bercampur bahan-bahannya dalam kuali. Tutup hingga ayam empuk. Proses ungkep ini menyebabkan wap yang jatuh semula dalam ayam menjadikannya lazat dan sedap! Unik kan? So tutup rapat-rapat erkk...

2. Resepi ayam ungkep tidak menggunakan asam keping atau asam jawa. So, rasanya memang asli dari bahan-bahan semulajadi. Tidak ada rasa masam bagi yang tidak gemarkan rasa sedemikian. Namun jika suka boleh juga masukkan sekeping asam gelugor.

Selamat mencuba resepi ayam ungkep asli iaitu resepi tradisi orang Jawa di Malaysia. 

Dendang Perantau Lagu Raya Penuh Nostalgia

Lagu Dendang Perantau memang berhantu. Selalu buat saya rasa sedih. Banyak kenangan mengusik jiwa. Bak kata orang tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pulak lagu raya paling syahdu abad ini! Hihi...


Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dan lagu
Dendang perantau...

Macam-macam boleh 'masuk' kat memori bila dengar lagu Dendang Perantau ni. Teringat masa zaman kanak-kanak, ketika alam remaja duduk asrama, ketika bercinta gaduh dan berpisah dan banyak lagi. Namun kenangan paling best dengar lagu ni bila duduk dalam kereta lalu kat highway terkenangkan arwah ayah. Hmm...sedih...on the way nak balik kampung, teringat kuih kegemaran arwah. Rempeyek kacang tanah tapi arwah suka makan tepungnya aje. Kacangnya dia bagi makan pada cucu-cucu. Nostalgia betul kuih rempeyek nih taw...(mata masuk habuk tetiba...)


Baca: Resepi Rempeyek Kacang Tanah Yang Gerenti Rangup Punya!! Cih!


Lagu Raya Dendang Perantau


Di hari raya
Terkenang daku kepada si dia
Kampungku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku

Di tepian mandi
Danauku hijau yang aman damai selalu
Nun di sanalah tempat aku bertemu
Aku dan dia

( korus )
Apakan daya
Masa tak akan kembali
Hancur musnahlah semuanya

Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dan lagu
Dendang perantau

( ulang korus hingga akhir )

Video Lagu Dendang Perantau


Saya sharekan video lagu dendang perantau yang evergreen untuk halua telinga kita. Ada tak yang terkenang-kenang?


 

Sesungguhnya kenangan memang sukar dipadam. Samada ia pahit manis atau payau, tetap pernah menjadi sebahagian sejarah abadi diri kita. Hanya yang mampu, kita jadikan setiap kenangan sebagai hadiah dan pengajaran buat diri, agar menjadi sumber inspirasi. Kebaikan tidak pernah tamat walaupun memori itu telah mati.

Dendang perantau, lagu yang amat nostalgia buat perantau-perantau. Namun, sesekali pulanglah! Tolehlah ke belakang. Tidak ada salahnya.

Kemudian, teruskan kembaramu mencapai bahagia.

Sunat-Sunat Dan Adab-Adab Di Hari Raya

Sunat-sunat Dan Adab-adab Di Hari Raya - Selain solat sunat aidil fitri, ada banyak lagi perbuatan yang sunat dilakukan pada pagi hari raya tersebut. Contohnya mandi dan bersihkan diri, memakai pakaian cantik, makan dahulu sebelum solat dan banyak lagi.

Begitu juga dengan adab-adab pada hari raya. Contohnya wanita tidak dibenarkan memakai wangian yang kuat untuk ke masjid, cukup sekadar wangi yang boleh dihidunya sendiri.  


Sunat-Sunat Dan Adab-Adab Di Hari Raya


Antara perkara sunat yang paling utama pada hari raya adalah solat sunat hari raya. Saya kongsikan niat solat sunat hari raya sebagai panduan.

Niat solat sunat hari raya



Sunat-Sunat Dan Adab-Adab Di Hari Raya 


1. Disunatkan mandi dan membersihkan diri (niat mandi sunat Hari Raya). Hukum sunatnya diqiyaskan dengan hukum sunat mandi Jumaat kerana Hari Raya ialah hari berhimpunnya manusia. Mana-mana waktu atau tempat yang berlakunya perhimpunan manusia, maka disunatkan mandi.

Niat mandi sunat hari raya




Bahkan disunatkan mandi kepada semua, samada yang ingin menghadiri solat Hari Raya ataupun tidak kerana mandi ini bertujuan untuk menzahirkan kecantikan.

Disunatkan membersihkan diri dengan mencukur buku-bulu pada tubuh, memotong kuku, menghilangkan bau-bau yg tidak menyenangkan dari badan dan pakaian dan memakai wangi-wangian.

2. Disunatkan makan dahulu sebelum solat sunat Aidilfitri (afdhal makan tamar dengan bilangan ganjil) jika tidak sempat makan di rumah, maka makan di jalanan, musolla dan sebagainya simbolik membezakan Aidilfitri dengan hari sebelumnya yg diwajibkan berpuasa. Manakala bagi Aidiladha, disunatkan makan selepasnya supaya makanan yg mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yg berkat. Anas radiyallahuanhu meriwayatkan, "Nabi SAW tidak keluar pada Aidilfitri sehinggalah Baginda memakan beberapa biji tamar, Baginda memakannya dengan bilangan ganjil." Riwayat Bukhari

3. Memakai pakaian yang paling bagus, walaupun bukan berwarna putih kerana tujuannya untuk menzahirkan nikmat. Tetapi jika warna putih maka terhimpun padanya dua sunat; pakaian yg bagus dan warna putih iaitu warna yg paling afdhal.

Disunatkan menghadirkan atau membawa anak-anak yang sudah mumayyiz untuk solat sunat Hari Raya.

4. Bertakbir. Takbir terbahagi kepada dua. Takbir mutlak atau mursal dan takbir muqayyad. Pada Aidilfitri, hanya disunatkan takbir mutlak sahaja.

1. Takbir mutlak atau mursal : Takbir yg dilaungkan pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja tanpa terikat dengan solat.

   -Waktu bermula pada kedua-dua hari raya iaitu aidil fitri dan aidil adha ialah selepas gelincir matahari iaitu masuknya hari baru iaitu selepas masuknya waktu maghrib. Berakhir setelah imam bertakbiratul ihram untuk solat sunat Hari Raya.

2. Takbir muqayyad : Takbir selepas menunaikan solat sama ada solat tunai mahupun qadha', fardhu mahupun sunat kerana takbir ialah syiar waktu. Takbir muqayyad selepas solat tidak disunatkan pada malam Aidilfitri menurut pendapat yg ashah dalam mazhab Syafie. Walaubagaimanapun, takbir yg bergema di masjid-masjid pada malam Aidilfitri tidaklah dianggap sebagai bidaah yg keji kerana ia boleh dianggap sebagai takbir mutlak dan bukan takbir muqayyad yg dikhususkan selepas solat.

    -Waktu bermula dari subuh Hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah sehingga asar Hari Tasyriq iaitu 13 Zulhijjah.

Tidak disunatkan takbir selepas sujud tilawah dan sujud syukur kerana kedua-duanya bukan solat.

*Ini semuanya bagi orang yang tidak mengerjakan haji. Bagi yang mengerjakan haji, maka bagi mereka ada hukum-hukum yang khas.

5. Pergi awal ke masjid bagi makmum, manakala bagi imam disunatkan untuk lewat sedikit sehingga tiba waktu untuk solat kerana mengikut perbuatan Nabi Muhammad SAW. Disunatkan bagi imam untuk melewatkan solat sunat Aidilfitri untuk memberi ruang kepada umat Islam untuk membayar zakat fitrah pada waktu yang afdhal iaitu sebelum solat, manakala disunatkan menyegerakan solat sunat Aidiladha untuk segera menjalankan acara korban.

6. Disunatkan berjalan dan melalui jalan yang berbeza ketika pergi dan ketika pulang. Tidak menaiki kenderaan melainkan kerana terdapat keuzuran seperti sakit, lemah dan jauh, maka tidak mengapa untuk menaiki kenderaan.

Jabir r.a meriwayatkan, "Adalah Nabi Muhammad SAW apabila Hari Raya, Baginda membezakan jalan (pergi melalui jalan lain dan pulang melalui jalan lain). Riwayat Bukhari.

Disunatkan ketika pergi ke masjid untuk melalui jalan yang lebih jauh kerana pergi lebih afdhal daripada pulang. Supaya jalan-jalan yang dilaluinya menjadi saksi atas ibadatnya dan supaya memperbanyakkan pahalanya. Ini disunatkan dalam setiap ibadat seperti Solat Jumaat, Haji dan menziarahi orang sakit.

7. Disunatkan wanita untuk hadir ke kawasan Solat Hari Raya (walaupun berada dalam keadaan uzur dan tidak boleh solat, tetapi tidak dibenarkan masuk ke masjid kerana uzur). Tujuannya untuk menyaksikan kebaikan, doa umat Islam dan mendengar khutbah.

Tidak dibenarkan wanita memakai wangi-wangian melainkan yang baunya hanya memadai untuk dirinya sahaja.

8. Menghidupkan malam Hari Raya dengan solat, membaca Al-Quran, berzikir, berdoa dan istighfar. Sayyiduna Abu Umamah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang menghidupkan dua malam Hari Raya, maka hatinya tidak akan mati pada hari matinya hati-hati." Riwayat Ibnu Majah.

Yang dimaksudkan dengan 'mati hati' ialah keghairahan dan cinta terhadap dunia yg meresap masuk ke dalam hati. Ada beberapa pendapat lain; mati hati ialah kufur atau ketakutan pada hari kiamat. Berkenaan hadith ini, Imam an-Nawawi dalam al-Azkar menyebut bahawa status hadith ini dhaif. Beliau menyatakan lagi, "Tetapi hadith-hadith (yang membicarakan tentang) Fadhail (kelebihan amalan) dihukumkan bertasamuh: bertolak ansur padanya." Hadith dhaif boleh diguna pakai untuk Fadhail dan Targhib wa Tarhib (galakan dan ancaman) selagi mana ia tidak bersangatan dhaifnya atau maudhu': palsu.

9. Solat sunat mutlak. Tiada solat sunat khas sebelum dan selepas solat Hari Raya. Tetapi harus bagi selain imam untuk solat sunat (nafilah) mutlak pada Hari Raya selepas naiknya matahari sebelum menunaikan solat Hari Raya ataupun selepasnya (bukan dengan niat solat sunat sebelum dan selepas Solat Sunat Hari Raya). Kerana tiada yang lebih penting daripada solat. Abu Burdah, Anas, Al-Hasan dan Jabir bin Zaid solat sebelum keluarnya imam pada Hari Raya - Riwayat Baihaqi.

Adapun bagi imam, dimakruhkan baginya solat sunat sebelum Solat Sunat Hari Raya dan selepasnya kerana menyibukkan dirinya dengan perbuatan yang tidak penting pada ketika itu dan inilah yang diamalkan oleh Baginda SAW. Imam disunatkan datang lewat maka apabila tiba, disunatkan untuk menyibukkan diri dengan yang lebih penting iaitu Solat Sunat Hari Raya. Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a "Sesungguhnya Nabi SAW keluar pada Hari Aidilfitri, lalu solat dua rakaat (solat sunat Hari Raya), Baginda tidak solat sebelum dan selepasnya." Riwayat Bukhari.

Imam Syafie rahimahullah berkata, “Telah sampai khabar kepada kami, bahawa doa dimakbulkan pada 5 malam. Malam Jumaat, dua malam hari raya, malam awal Rejab dan malam Nisfu Syaaban.”

10. Sunat mengucapkan tahniah sempena Hari Raya seumpama ucapan تقبل الله منا ومنك , Taqabbalallahu minna wa minka" yang bermaksud, "Semoga Allah menerima amalan kami dan kamu." Inilah yg diamalkan oleh para Sahabat Nabi SAW sebagaimana yang diriwayatkan oleh Sayyiduna Jubair bin Nufair RA, "Apabila para sahabat Nabi SAW bertemu sesama mereka pada Hari Raya, mereka saling mengucapkan تقبل الله من ومنك." Kata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah, sanad hadith ini hasan.

Oleh : Ustaz Ahmad Fahmi C Nordin

Rujukan :

al-Muktamad fi al-Fiqh as-Syafie, Dr. Muhammad Az-Zuhaili hafizahullah.
al-Azkar, Imam an-Nawawi rahimahullah
Fathul Bari, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah

2015/07/13

Hati Yang Terus Memburu

Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Ramadhan Pergi | Hati Yang Terus Memburu

Gementarnya rasa ketika dihening subuh menyebut namaMu. Hingga aku merasakan Engkau menghembus aura kasih, mendengar lembut rayuan rinduku. Wahai Tuhan, Allah yang memiliki sekalian alam, padamkan segala dosa-dosa hamba. Lahirkan hamba insan yang baru, berikan cahaya hidayah kepada hamba pendosa ini.

Satu persatu, Engkau hadirkan bahagia tak terhingga. Tak terkira hikmah yang Engkau hamparkan. Mana lagi janji-janjiMu yang ingin aku dustakan? Wahai Tuhan Yang Lembut Maha Penyayang. Berikan aku apa yang aku perlukan, simpankan duka jika itu tak mampu aku tempuhi. Terimalah penyerahan hambaMu ya Tuhan

Mana yang lebih indah dari menatap bintang berkerlipan di Timur jauh. Saat aku mendengar kata-kataMu, ketika lidah melafaz kalamMu...terasa kerdilnya dengan segala kekuatan yang Engkau tunjukkan ya Tuhan. Tidakkah ada rasa kagum dalam diriku hingga aku masih tegar menafikan hakMu?

Lailatul Qadar Malam 1000 Bulan


Malam 1000 bulan? Aku mencari-cari dari langitmu. Dari pepohonan yang terbuai. Dari deruan syahdu angin dinihari. Aku mencari tak henti ya Tuhan. Sedangkan aku lalai, tanda mendapat Al Qadar itu ada pada diri sendiri. Ada pada hatiku yang Engkau ciptakan INI...

Bertemu lailatul qadar? Bukankah mereka yang bertemu dengan malam Al Qadar amat bertuah kerana doa, taubat dan hajatnya “diangkat” oleh para malaikat lalu dimakbulkan olehmu, ya Allah?

Aku kah yang Engkau pilih? Untuk jiwa yang lebih tenang, akhlak menjadi lebih baik dan ibadahku (sama ada habluminallah dan habluminannas) bertambah lebat dan hebat.

Ku pandang ke langitMu lagi. Malam Al Qadar, malam yang paling sibuk laluan ke langit dunia, kerana turunnya pelbagai malaikat yang tidak kira banyaknya. Meriah hingga terbit fajar. Itupun belum mampu membuka pintu taubatku ya Allah...maafkanlah pendosa ini. Ampunkan aku...

Ya Allah, jika ada kasihMu. Biarkan MalaikatMu bertamu dalam hatiku. Semoga hatiku bersih setenang tasik manisnya iman. Walau sejenak hingga aku tak sempat terasa, namun kesan itu berpanjangan hingga ke hujung nyawa. Relakan bisikan-bisikan para malaikat mengambil tempat yang khusus dan menjadi begitu dominan dalam hidup seorang pendosa ini. Biarkanlah...aku rela penuh mengharap ya Allah.

Mulai detik ini, mohon agar bisikan kebaikan (dari malaikat) akan mengatasi bisikan kejahatan (dari syaitan) dalam hati kami yang berdosa ini. Ya, hidup ini sebenarnya melalui antara dua bisikan. Iaitu bisikan “hati kecil” yang suci dan baik dan bisikan “hati besar” yang kotor dan jahat. 

Bisikan ini sentiasa berperang dalam hati. Aku tahu itu. Justeru, hati hakikatnya adalah wadah rebutan antara malaikat dan syaitan. Antara ilham dan waswas. Siapa yang menang, dialah yang akan menakluki hati dan terarahlah hati itu ke arah yang dikehendaki oleh “penakluknya”. Subhanallah...pilihlah hatiku untuk Kau tawan, penuhi ruang dada dengan ilham yang baik-baik.

Firman Allah:“Dan beruntunglah orang yang membersihkan dan merugilah orang yang mengotorinya.” (Surah al-Syams 91: 9-10)

Sesungguhnya bertuahlah orang yang mendapat malam Al Qadar. Terimalah munajatku Ya Allah. Mohon akulah yang kau kasihkan. Hasil mujahadah, doa, taubat pada malam 1000 bulan, malaikat terus bertamu dan mendominasi hati kami. Perkenankanlah duhai Tuhan. Dan, suara hati kecil ku akan sentiasa mengatasi hati besar. Mujahadah akan dipermudah, dibantu. Perjalanan menuju Allah akan lebih terpimpin dan terjamin. Subhanallah... 

Hati Yang Terus Memburu


Berikan aku kehidupan yang manis. Mulia di sisiMu. Mahmudahnya menenggelamkan mazmumah. Hatinya menjadi pusat kesucian dan kebaikan… maka lahirlah yang baik-baik sahaja pada tindakan dan percakapan ku. Itulah hati orang yang telah mendapat malam Al Qadar. Orang lain mungkin tidak perasan pada awalnya. Ia hanya dapat dirasai oleh orang yang mengalaminya. Rasa tenang, bahagia, lapang dan sejuk. Rasakah wahai diri? 

Ah...hati yang sedang memburu redhaNya. Sedikit demi sedikit orang lain mula ketara, dia sudah berubah. Ah, indahnya perilakunya. Subhanallah, dia telah berubah. Apa yang ada dalam hatinya mula terserlah. 

Dan itulah tanda-tanda malam Al Qadar tahun itu yang paling ketara dan terasa, bukan pada alam dan jagat raya tetapi pada diri manusia makhluk yang sempurna. Hati yang terpilih kan dipimpin ke jalan damai. 

Lailatul Qadar...kita tidak akan menunggu tetapi kita akan memburu. Hati kan terus memburu! Kita akan terus memburu sekalipun malam ganjil telah tamat dan Ramadhan sudah berakhir. Sampai bila? Sampai bila-bila. Kerana bagi mukmin yang cintakan Allah, seolah-olah setiap malam adalah ‘malam Al Qadar’. 

Al Qadar boleh datang, boleh pergi, tetapi Penciptanya sentiasa ada sampai bila-bila. Semoga kita mati, setelah bertemu malam Al Qadar ini, tahun ini atau dalam perjalanan menuju malam Al Qadar nanti.

Bersediakah kamu duhai hati yang lemah? Persediaan menemuinya bukan dibuat  semalaman, seharian, mingguan atau bulanan. Tetapi seluruh hayat kita adalah persediaan untuk “menemuinya”. Mengapa? Kerana perjuangan membersihkan hati adalah perjuangan sepanjang hayat. 

 Qalbun Salim (hati sejahtera) itu adalah cita-cita abadi kita!

Ya Allah, Aku hanya insan lemah, yang sedang jatuh bangun di jalan berliku menuju-Mu. Bantulah aku, kesihanilah aku, sayangilah aku. Berikanlah kehidupanku akhiran yang baik, khusnul khotimah.

Sebarkan bahagia.

Cara Hilangkan Jeragat Dengan Cepat Dan Murah

Jeragat yang tumbuh melata di muka kadangkala agak merunsingkan terutamanya kepada kaum wanita. Jeragat memang tidak memudaratkan namun wajah kelihatan kusam apabila tidak ditutup dengan mekap. So, apa cara terbaik untuk hilangkan jeragat di muka?

Ada banyak cara dan kaedah merawat jeragat di muka. Ada yang guna serbuk kayu manis, ada juga yang guna kelapa parut dan sebagainya. 

Saya pun ada kongsi tentang cara hilangkan jeragat dalam entri berikut, meh baca ni sekejap, :


Cara Hilangkan Jeragat Dengan Cepat Dan Murah

Cara Hilangkan Jeragat Dengan Cepat Dan Murah


Kaedah yang dikongsikan untuk hilangkan jeragat kali ini adalah yang mudah dan murah! Iya la...dalam keadaaan ekonomi yang agak lembap ni, kitya kalau boleh nak guna cara yang paling praktikal dan murah. Betul tak? Hihi...

Air Kelapa

Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu. Asid yang terdapat dalam air kelapa sebenarnya bagus untuk merawat kulit wajah.

Lidah Buaya

Lendir lidah buaya (aloe vera) selain dapat menghilangkan jeragat, ia juga bagus untuk menghilangkan parut jerawat. Ambil daun lidah buaya, potong kepada beberapa kerat dan bahagian, kemudian kupas kulit luarnya, sapukan lendir lidah buaya pada bahagian muka yang terdapat jerawat. Lakukan aktiviti ini setiap hari dan kulit anda akan lebih segar dan kurang bintik jeragat.

Jangan Terlalu Urut Wajah

Bagi yang mengelami masalah jeragat ini. Jangan lakukan urutan atau pembersihan yang berlebihan kerana ia akan menyebabkan iritasi. Cukup sekadar pembersihan berkala dengan kadar yang sedikit. Juga pilih pembersih wajah yang tidak banyak menghasilkan buih kerana ia boleh mengakibatkan kulit anda rosak.

Jauhi Sinar Matahari

Oleh kerana Malaysia bersuhu panas anda sebagai seorang wanita juga perlu melindungi kulit dari sinar matahari kerana ia akan meransang kulit mengeluarkan lebih banyak sebum sehingga menyebabkan pertumbuhan jerawat.

Selamat merawat jeragat di wajah anda. Lakukan dengan yakin dan rajinkan diri menjaga kebersihan dalam segenap segi. Luaran dan dalaman juga. Namun, yang penting hati mesti baik dan ikhlas.

2015/07/12

Jadual Perjalanan Hari Raya Aidilfitri 2015 Oleh PLUS

Jadual perjalanan hari raya Aidilfitri 2015 oleh pihak PLUS - Pihak PLUS telah mengeluarkan Jadual cadangan perjalanan hari Raya Aidilfitri 2015 dari Lembah Klang ke bandar-bandar utama di Semenanjung Malaysia.

Untuk maklumat lanjut anda boleh layari laman Twitter PLUS www.twitter.com/plustrafik atau hubungi talian bebas tol PLUSLine 1800-88-0000

Cadangan Jadual Perjalanan Hari Raya AidilFitri 2015 Oleh PLUS


Jadual Perjalanan Hari Raya Aidilfitri 2015 Oleh PLUS
Cadangan Jadual Perjalanan Hari Raya Aidilfitri 2015 oleh PLUS

Jadual Perjalanan hari raya aidilfitri 2015 di atas boleh dimanfaatkan oleh pengguna lebuhraya utara selatan samada daripada Lembah Kelang ke bandar-bandar utama di Semenanjung ataupun sebaliknya. 

Jadual Perjalanan Hari Raya Aidilfitri 2015 Oleh PLUS

Rancanglah perjalanan anda dengan teliti dan berhati-hati di jalan raya. Sayangi orang-orang di sekeliling anda yang sentiasa mengharapkan anda sampai ke tempat di tuju dengan selamat.

Pesanan PLUS terhadap pengguna lebuhraya:


1. Pengguna lebuhraya digalakan memberi maklumat kepada PLUS jika terdapat halangan / objek diatas lebuhraya bagi mengelak kemalangan.

2. Isi minyak kenderaan anda secukupnya sebelum memulakan perjalanan. Amalkan pemanduan bijak & berhemah. 

3. Selalu menyimpan air masak/mineral water di dalam kenderaan anda bagi kegunaan ketika kecemasan, contohnya untuk menyegarkan ketika mengantuk.

Sentiasa ikuti perkembangan terkini mengenai trafik di @plustrafik untuk maklumat terkini trafik sepanjang PLUS, ELITE, LINKEDUA, BKE, SPDH & Jambatan Pulau Pinang.

Selamat hari raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin daripada aynorablogs.com 

2015/07/11

Doa Dan Cara Menyembuhkan Rabun Mata

Doa dan cara merawat rabun mata. Ada kah anda mengalami kesukaran melihat dengan jelas samada dari jarak dekat ataupun jauh? Kerana, kini ada rawatan penyembuhan rabun mata secara perubatan Islam. Bagi anda yang ingin mencuba cara penyembuhan rabun mata, cubalah kaedah yang akan saya kongsikan di bawah ini.

Saya tidak memakai cermin mata, tetapi hampir keseluruhan rakan-rakan sepejabat mengalami rabun. Apakah puncanya rabun mata? Adakah disebabkan keturunan? Mungkin ya...ataupun pemakanan? Yang ini kita kena periksalah..hihi, sebab saya pun kurang pasti.

Mari kita cuba amalkan doa merawat dan penyembuhan rabun mata, semoga dengan kekuasaan Allah kita memperoleh kesembuhan. Insyaa Allah.

Doa Merawat Dan Cara Penyembuhan Rabun Mata


1. Sediakan 21 batang lobak merah bersaiz kecil (baby carrot) dan bersihkan dengan air.

2. Kemudian bacakan DOA di bawah pada lobak tersebut sebanyak 14 kali.


Doa Merawat Dan Cara Penyembuhan Rabun Mata

Bacaan dalam rumi:

Fakasyafnaa ankaghitoaka fabasorukal yauma hadid


3. Apabila selesai, anda bolehlah makan lobak tersebut setiap hari. Tidak perlu memasaknya. Makan mentah macam tu je..

4. Niatkan dalam hati hanyalah Allah yang boleh menyembuhkan. Dengan penuh yakin.

Insyaa Allah, dengan izin Allah rabun mata anda kembali pulih seperti biasa.

Wallahua'lam.

2015/07/10

Resepi Jemput-Jemput Sayur Rangup

Resepi jemput-jemput sayur rangup - Jemput-jemput memang mudah disediakan dan antara makanan kegemaran rakyat Malaysia. Lebih-lebih lagi sekarang jemput-jemput sudah dikomersialkan dan banyak boleh didapati dari dapur restoran hotel terkenal.

Dalam keluarga saya, makan jemput-jemput macam mengimbas memori. Sebab masing-masing adik beradik perempuan pandai menyediakan jemput-jemput dengan aneka cara. Saya pula? Asas membuat jemput-jemput bagi saya amat mudah iaitu tepung, bawang, garam dan air panas. Cara mengadun pun ikut tangan tau...dan saya lebih sukakan jemput-jemput yang rangup! Yummy! Nak sedap boleh letak udang geragau...mabeles dear..

Baca: Resepi Jemput-jemput Udang Geragau

Minggu lepas kami berkesempatan makan di Nasi Ayam Kampung Penyet dan sempat order jemput-jemput sayur dari menu mereka. Hmm...memang sedap. Dan rangup...


Resepi Jemput-Jemput Sayur Rangup

Resepi Jemput-Jemput Sayur Rangup 


Bahan-Bahannya:

2 cawan tepung gandum
1 camca besar tepung beras
3 cawan air
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 camca teh baking powder
2 biji bawang besar, saiz sederhana, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 pokok daun sup, hiris
1 biji lobak merah - hiris
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
Garam secukup rasa
Minyak untuk goreng terendam
Sos atau sambal tumis untuk dimakan bersama cucur

Cara Membuatnya:

1. Dalam satu bekas, masukkan bawang, daun sup, cili merah, cili hijau, lobak merah dan ikan bilis. Tambah garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh) dan baking powder. Gaul rata2. Masukkan telur, gaul lagi dan tambah tepung gandum dan tepung beras. Kacau rata.

2. Tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata dan air habis. Rehatkan sekejap.

3. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Kacau adunan tadi, sudukan 1 camca besar penuh dan tuangkan ditepi kuali (tuang biar sebahagiannya jatuh dalam minyak panas). Buat beberapa cucur/jemput-jemput sayur untuk sekali goreng dan setiap satu kaedahnya sama, dituang tepi kuali. Macam saya nak buat jemput-jemput sayur rangup saiz besar, lebih mudah gunakan tangan aje...

4. Perlahan-lahan, jatuhkan cucur ke dalam minyak panas dan goreng hingga kuning keemasan pada setiap bahagian. Angkat dan toskan, susun secara sendeng (untuk toskan minyak) pada dulang yang dialas kitchen paper towel. Buat hingga siap dan boleh hidangkan bersama sambal tumis atau sos pilihan anda..

Selamat mencuba!

2015/07/09

Doa Iftitah Dalam Rumi Dan Maksudnya

Doa Iftitah adalah doa yang dibaca dalam solat selepas mengangkat takbir dan sebelum membaca al Fatihah. Hukum membaca doa iftitah dalam solat adalah sunat. Namun begitu kita digalakkan membaca doa iftitah kerana di dalamnya terkandung kalimah dan akujanji setia kita kepada Allah sebelum menyerahkan diri kepadaNya ketika bersolat.

Doa iftitah merupakan salah satu perkara sunat yang dilakukan semasa solat dan termasuk dalam kategori sunat haiat iaitu perkara sunat yang tidak akan menyebabkan sujud sahwi apabila ditinggalkan. Sunat dibaca samada dalam solat fardhu mahupun solat sunat. Juga sunat dibaca selagimana belum membaca al fatihah.

Doa Iftitah 


Doa Iftitah Dalam Rumi Dan Maksudnya



Doa Iftitah Dalam Rumi Dan Maksudnya 


ALLAHU AKBARU KABIRAW-WALHAMDU LILLAHI KATHIRAW-WASUBHANALLAHI BUKRATAW-WA-ASILA. WAJJAHTU WAJHIA LILLAZI FATARAS SAMA-WATI WAL-ARDHA HANIFAM-MUSLIMAW-WAMA ANA MINAL-MUSYRIKIN. INNA SALATI WANUSUKI WAMAHYAYA WAMAMATI LILLAHI RABBIL-'ALAMIN. LA SYARIKALAHU WABIZA-LIKA UMIRTU WA ANA MINAL MUSLIMIN.


Maksudnya:

ALLAH maha besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi ALLAH sebanyak-banyaknya. Dan maha suci ALLAH siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada ALLAH dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan ALLAH. Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya kepada ALLAH seru sekalian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan-NYA. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang islam

Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com/2012/08/niat-sembahyang-raya-dalam-rumi-cara.html#ixzz3fLpKRZbQ

Doa iftitah di atas adalah doa yang lazim, dimana Iftitah itu "pembukaan" ...pembukaan yang sunat. Fatihah itu "pembukaan", pembukaan yang fardhu. Ia umpama mukaddimah bila kita menghadap ketua atau Raja kita. Dalam solat kita menghadap Allah. Jadi, doa iftitah sebagai pembukanya.

Dalam menuju pembaikan penyempurnaan hubungan hambaNya denganNya dan hubungan Dia dengan diri hambaNya, maka lakukanlah doa iftitah dalam solat. Tidaklah sempurna solat (bukan tak sah), bilamana perkara sunat didalam solat itu banyak ditinggalkan. Perkara sunat itu memperbanyakkan dan memuliakan Allah lalu ianya mengundang kasih Allah. Sunat itu adalah dalam perkara suruhanNya juga selain dari perkara wajib.

Baca: Doa Iftirosh Ketika Duduk Antara Dua Sujud 

Mudah-mudahan dapat diperbaiki lagi akan hal solat ..insya-Allah biiznillah ya Lathif

اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

Maksudnya:
..Ya Allah tolonglah/bantulah aku untuk mengingatiMu dan bersyukur padaMu
serta beribadah dengan baik / sempurna kepadaMu ...

Amin Allahumma Amin ya Lathif ...

Semoga pencerahan tentang doa iftitah dan maksudnya dalam rumi boleh dimanfaatkan oleh semua pengunjung blog ini. Ibadah-ibadah sunat adalah digalakkan sebagai menambah kekurangan kita dalam ibadat wajib yang lainnya.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

2015/07/07

Resepi Kuah Kacang Mudah Dan Tahan Lama

Advertisement

Kuah kacang adalah salah satu hidangan utama pada hari raya dan menjadi pelengkap kepada ketupat nasi ataupun lemang. Dan, kalau ada sate lagi best!! Aroma kuah kacang ni paling best ketika sedang mendidih dalam kuali. Memang saya tunggu depan dapur untuk menikmati saat-saat tersebut. 

Mesti anda teka saya tak pandai masak kuah kacang kan? Hihi...saya pun pandai masak kuah kacang ni, cuma sedap atau tidak itu subjektif sikit la..  

Orait. Resepi Kuah Kacang ini saya ambil asasnya dari resepi Norzie hany, dan saya ada buat ubah suai sedikit ikut citarasa saya.


Resepi Kuah Kacang Mudah Dan Tahan Lama
Ehsan Majalah Rasa

Resepi Kuah Kacang Mudah Dan Tahan Lama


Bahan-bahan:

200gm kacang tanah - goreng tanpa minyak dan kisar

Resepi Kuah Kacang Mudah Dan Tahan Lama
Kacang tanah goreng tanpa minyak 

1/2 cawan air asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis
500ml air

Bahan kisar:

7 tangkai cili kering
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai
1/2 cm halia
1/2 cm lengkuas
2 biji buah keras
Sedikit belacan



Cara Memasak:

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan kacang yang di kisar, air dan air asam jawa. Masukkan air yang lebih pun tidak mengapa kerana kacang tadi akan meresap air yang berlebihan.
3. Masak hingga kuah pekat.
4. Perasakan dengan garam dan gula.
5. Bila siap bolehlah di hidangkan dengan nasi impit 

Tips kuah kacang tahan lama 


1. Agar kuah kacang tahan lama, jangan campurkan santan di dalan resepi masakan anda. 

2. Campuran air asam jawa menjadikan kuah kacang dapat tahan lama hingga 2 minggu.

3. Cara yang praktikal adalah simpan kuah kacang di tempat freezer/sejuk beku. Bila nak guna, keluarkan lebih kurang 1 jam awal dan panaskan semula. 

Selamat mencuba resepi kuah kacang mudah di atas. Semoga hari anda lebih ceria... 

Pengalaman Shopping Yang Sweet Di SweetMuslimah

Pengalaman Shopping Di SweetMuslimah Yang Sweet - Saya salah seorang pengguna dan peminat fesyen yang suka membeli belah secara online. Sebenarnya nak jadi pengguna yang rajin online dan shopping online agak sukar tetapi kena ada keyakinan, berhati-hati dan bersangka baik. Kalau kena tipu jugak, itu maknanya bukan rezeki kita. Mungkin juga itu balasan perbuatan kita yang lepas ...(pernah tipu orang jugak..hihi)

Orait...saya adalah agen affiliate untuk produk sweetmuslimah.com. Oleh kerana jadi agen, saya kena rajin tengok latest info, produk terlaris, promosi yang sedang dijalankan dan sebagainya. Itu pun sebagai ilmu untuk menjual produk kepada orang. Dah kenal, barulah boleh jatuh cinta dengan produknya...kan?

Baca:
1) Beli Baju Kurung Raya Eksklusif Di Sweet Muslimah
2) Telekung Reehans Pilihan Muslimah

Dijadikan cerita, saya berminat dengan skirt labuhnya yang berwarna warni. Sepasang berharga RM69.00. So saya beli dua pasang la...warna hitam dan gold, kalau tak silap. So, berikut adalah pengalaman saya sebagai pelanggan baru.

Cara Daftar Pelanggan Baru


Bila nak mula beli, anda boleh terus klik pada gambar produk yang disukai, ORDER dan pesanan anda akan masuk pada CART/bakul. Dari sini anda akan di bawa ke menu DAFTAR.

Sebagai pelanggan baru, anda boleh DAFTAR pada pautan di bawah:


Kemudian penuhkan borang seperti diminta. Bila semuanya telah selesai, anda pilih cara bayaran yang hendak digunakan. Siap.

Selepas itu, ada beberapa pengesahan email akan diterima. Seperti di bawah.

1. Email Pengesahan Bayaran Telah Diterima


 


2. Email pesanan anda telah diterima dan akan diproses sebaik sahaja pembayaran telah disahkan. Juga, disertakan butiran produk yang dipesan.

3. Ada mesej susulan yang barang dipesan telah dihantar. Kemudian pihak Sweet Muslimah menghantar pesanan mesra mungkin kita telah menerima barang yang dipesan. Memang sooo sweet...hihi

Urusan Mudah Dan Mesra


Secara kesimpulannya, setelah berurusan sendiri dan merasai pengalaman shopping di Sweet muslimah, saya rasa mereka telah melakukan yang terbaik terhadap pelanggan mereka. Cara komunikasi mereka amat mesra. Cara berurusan yang amat mudah dan setempat, meaning...cara bayar dan resit yang amat mudah diakses hanya dengan satu klik!

Jika anda mahu shopping di sweet muslimah, jangan rasa ragu dan sangsi. Gerenti puas hati.

Selamat membeli belah...

2015/07/04

Prestasi Blog Bulan Jun 2015

Apakah pentingnya sesebuah blog merekodkan prestasi blog masing-masing secara berjadual iaitu paling tidak sebulan sekali? Panjang pulak intro..

Ia penting sebab prestasi blog jadi kayu pengukur bagi pelanggan berpotensi (pontential client) untuk melanggan iklan diblog anda atau menggunakan khidmat anda menulis advertorial untuk sesuatu jenama. Secara tak langsung ia menjadi rujukan yang menguntungkan. So, ada orang tempah iklan, meningkatlah pendapatan anda dari blog. Tak kira anda berblog secara separuh masa atau sepenuh masa.

Prestasi Blog Bulan Jun 2015


Print screen yang saya paparkan adalah analisis yang dilakukan oleh Google melalui Google Analytics.


Prestasi Blog Bulan Jun 2015


Setelah anda melihat analisis blog aynorablogs bulan Jun di atas, saya boleh buat kesimpulan seperti berikut;

1. Pendapatan melalui IKLAN AdSense meningkat 2 kali ganda, contohnya jika bulan Mei pendapatan AdSense setakat USD14, tetapi bagi bulan Jun pendapatan iklan AdSense mencapai USD32.38. Alhamdulillah..

2. Saya juga berjaya jual satu unit produk digital dari program affiliate yang saya sertai. (Sebelum ni susah nak jual..hihi)

3. Jualan jubah, blouse muslimah , tudung, skirt dan sebagainya yang saya juga bertindak sebagai agent affiliate mereka juga bertambah hingga mencecah 2 kali ganda dari kebiasaan.

Dengan pencapaian yang agak memberangsangkan, saya percaya kehadiran dan kunjugan rakan-rakan pembaca menyumbang banyak rezeki kepada blog ini. Alhamdulillah, terima kasih semuanya.

Teruskan menyokong aynorablogs sehingga bila-bila hingga saya mampu memberikan ilmu yang bermanfaat kepada anda semua tanpa jemu.

Akhir kata, saya petik sabda Rasulullah, sampaikanlah dariku walau sepotong ayat...maka yang baik semua milik Allah dan yang silap dan khilaf adalah kerana kekurangan diri saya sendiri.

Selamat membaca. Sebarkan Bahagia kerana bahagia itu milik semua.


2015/07/02

Dandelion, Satu Janji Abadi

Dandelion, Satu Janji Abadi - Inilah secebis kisah adanya. Dalam hidup yang berliku kita tak dapat lari dari mengharungi suka dan duka. Terkadang bila hati dipaut gembira, kita alpa bahawa langit tidak selamanya cerah.

Sudah lama sebenarnya dandelion ini bertakhta di hati. Bukan sebab penulisnya berhati rapuh tetapi kerana pemilik nama latinnya Taraxacum Officinale W, adalah bunga yang simple. Ia tidak berkelopak seperti kebanyakan bunga tetapi ada sesetengah pendapat mengatakan dandelion ini memiliki sisi romantis sekaligus sedih yang melambangkan kebebasan, kehidupan baru dan keabadian.


Dandelion, Satu Janji Abadi


Sambil menulis, terbaca dan teringat kata seorang rakan, dandelion adalah falsafah tentang,

“Aku akan terus mencintaimu, meskipun kamu bukan milikku."

Persis. Sebuah cerita dongeng. Ada pertemuan tetapi terlewat. Ada kasih tetapi tersisih. Ada tawa lantas membuahkan ceria. Ada rindu tetapi tidak punyai ruang waktu.

Begitulah. Lumrahnya.

Dandelion, Satu Janji Abadi


Satu janji abadi telah terpatri. Engkau bukan yang terakhir tetapi yang pertama hadir. Pertemuan tidak diciptakan untuk merana tetapi mengenal diri dan hakikat insani.

Kerana seperti dandelion yang tidak pernah mendoakan kesengsaraan dirinya sebaliknya sentiasa teguh berharap, yang pahit kan manis akhirnya.


Dandelion, Satu Janji Abadi


Pergilah. Pergilah! Sejauh mana bahagia itu meninggalkanmu, satu hari dia akan kembali jua.

And then, one fine day I read a book..

13 Jam - A380 Part 17

“ Hana…. Jangan sia-siakan walau sedetik pun masa awak dengan menangisi…. Look at that dandelion…” dia cabut sekuntum lagi bunga liar yang tumbuh melata itu. Bunga yang sudah kering. 

“Kalau awak sayangkan bunga ni, awak akan biarkan ia terbang…walaupun menjauh…walaupun tidak bersama awak…but it’s the best for it. It will grow again.. Flowering again…and all over again it will charm you with its beauty. Love is not about possession. Love is to let your love one lead a happy life, no matter how that person choose it. Not prioritising your happiness but their happiness… If not, don’t call it love. Call it possession. Selfishness…” #sumber

Akhirnya dandelion menjadi satu perlambangan bahawa cinta ertinya membahagiakan, sesiapa sahaja tetapi kamu harus juga tidak prejudis.

Dandelion, Satu Janji Abadi

Mencari bahagia hak semua. Janji Allah itu pasti. Berbahagialah bagi orang-orang yang bertaqwa. Dan beruntunglah orang yang sabar.

Dandelion, kerana janji itu abadi. Aku masih disini.

Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay

Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay - Nak buat ketupat tapi tak tahu caranya? Saya boleh tolong ajarkan sambil dipandu oleh video dari youtube nih...

Ketupat satay adalah asas bagi segala bentuk ketupat. Kalau anda mahir buat ketupat satay, insyaa Allah anda tidak ada masalah untuk buat ketupat jantung, ketupat bawang, ketupat bantal, ketupat palas dan banyak lagi.

Ketupat. Ada sesetengah orang kata anyam ketupat ni susah. Iya ke susah? Tapi mengikut pengalaman saya, nak belajar menganyam ketupat kena sabar. Mengikut sejarahnya, anyaman ketupat yang susah adalah melambangkan kompleksnya hidup bermasyarakat. Anyaman yang melekat satu sama lain merupakan saranan bagi seseorang untuk merapatkan tali silaturrahim tanpa melihat perbezaan kelas sosial. Hmm...sukar nak dijelaskan, kita boleh lihat masyarkat hari ini dengan fikirkan sendiri...


Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay


Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay


Cara 1:

Cara Buat Ketupat Satay


Video Cara Buat Ketupat Satay Yang Mudah




Cara 2:

Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay 

Jenis-jenis Ketupat 

Berikut saya cuba senaraikan jenis-jenis ketupat yang biasa kita dengar dan untuk pengetahuan generasi baru hari ini.


Langkah Demi Langkah Cara Buat Ketupat Satay 

1. Ketupat Satay
2. Ketupat Bawang
3. Ketupat Pasar
4. Ketupat Bantal
5. Ketupat Burung
6. Ketupat Kucing (?)
7. Ketupat Kon/Piramid

Dan banyak lagi ketupat yang ada...cuma kena lebih kreatif aje. hihi... 

Semoga langkah demi langkah cara buat ketupat satay di atas dapat membantu anda yang baru cuba belajar menganyam ketupat. Kalau sekali dua cuba belum jadi, harap banyak bersabar ya. Selamat mencuba.


Rujukan:

1. http://www.azhafizah.com/2014/07/cara-anyam-ketupat.html 
2. https://www.youtube.com/watch?v=srVkD2oYjGg