Petua Kurangkan Masin Ikan Terubuk

Petua hilangkan masin ikan terubuk. Dah lama tak makan ikan masin. Ikan masin atau ikan kering yang biasa saya makan adalah ikan gelama, ikan terubuk dan ikan. Dan waktu paling kerap goreng ikan kering adalah dalam bulan puasa. Kalau tak ada mood nak makan nasi waktu sahur, saya akan goreng ikan kering. Barulah terbukak selera tu..

Oh ya, kalau dah namanya ikan kering, mestilah masin. Jadi, saya nak share petua untuk kurang kan rasa masin pada ikan kering. Korang semua boleh cuba ya.

Petua Kurangkan Masin Ikan Terubuk


Ikan terubuk (ikan kering) ni memang masin, kalau tak iya-iya tak boleh telan bila dah digoreng. 

Petua Kurangkan Masin Ikan Terubuk

Petua Kurangkan Masin Ikan Terubuk
Bila dah digoreng dan ditambah bahan perencah,
Sedapnya makan bertambah-tambah


Dah nama pun ikan masin, kan?

Tapi ada petuanya nak kurangkan masin dia. Petua nya kalau tak nak masin sangat, rendam dengan ajinomoto sesudu teh selama 30 minit..

Ataupun,  masa goreng tu, letak sesudu teh ajinonmoto dalam minyak goreng...

Bukan setakat ikan terubuk je, semua ikan masin boleh guna peptua ini.

Selamat mencuba.

Catat Ulasan

0 Ulasan

close