Citarasa | Inspirasi

Perkongsian resepi, petua, tips panduan, motivasi, kekeluargaan dan fesyen muslimah

2019/01/19

Khasiat Keledek Oren Rebus Dalam Diet Sihat

Khasiat Keledek Oren Rebus Dalam Diet Sihat. Sejak akhir-akhir ini saya suka sangat makan keledek oren yang direbus. Rasa manis, lemak dan lembut tekstur keledek oren ni memang memikat deria rasa lidah saya. So, setiap kali pergi kedai, saya akan bele sekilo atau lebih keledek oren untuk direbus dan dijadikan kudapan petang. Teringat balik nostalgia lama dimana kami dahulu memang banyak tanam keledek di belakang rumah. Boleh dikatakan keledek dan ubi adalah makanan ruji kami sekeluarga waktu zaman susah dahulu. Daun keledek pun kami manfaatkan buat sayur atau ulam. Masa itu semua penuh dengan kenangan..

Oh ya.. kajian menunjukkan daun keledek kaya dengan polifenol, lutein, vitamin A dan B, kalsium serta zink. 

Khasiat Keledek Oren Rebus Dalam Diet Sihat

Khasiat Keledek Oren Rebus Dalam Diet Sihat

Keledek oren banyak khasiat rupanya. Dah banyak dah saya baca tentang manfaat buah keledek oren terutamanya dalam proses diet sihat yang sedang dijalani. Semoga perkongsian di bawah ini bermanfaat kepada semua.

Khasiat Keledek Oren Rebus Dalam Diet Sihat


Keledek oren memang banyak khasiatnya. Ia amat membantu dalam jadual menu diet anda.

Ubi keledek mengandungi vitamin B6 yang tinggi. Ia membantu untuk mengurangkan hemocysteine kimia dalam tubuh. 

Kandungan vitamin B6 yang tinggi. Vitamin B6 membantu untuk mengurangkan 'homocysteine' kimia dlm badan kita. Homocysteine dikaitkan dengan beberapa penyakit dan kandungan Vitamin B6 di dlm ubi keledek dapat mencegah daripada serangan jantung. 

Keledek juga kaya dengan sumber Vitamin C yang baik. Kita sedia maklum bahawa vitamin C adalah penting untuk membantu imunisasi badan dan mengelakkan daripada diserang virus selsema. Namun begitu, tidak ramai yang tahu bahawa vitamin C juga memainkan peranan dlm pembentukan tulang dan gigi, sistem penghadaman dan pembentukan sel darah. 

Selain itu, vitamin C juga membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menghasilkan kolagen yang berfungsi untuk mengekalkan keanjalan kulit dan turut membantu kita apabila sedang 'stress'. Ia juga membantu melindungi badan daripada terdedah dengan toksin yang boleh mengakibatkan kanser.  

Ubi Keledek mempunyai rasa manis yang semulajadi dan gula semulajadi tersebut dilepaskan ke dalam aliran darah dan membantu untuk menghasilkan sumber tenaga serta memastikan tenaga berada dlm keadaan seimbang dan tetap tanpa dikaitkan dengan keletihan dan pertambahan berat badan.

Warna oren ubi keledek menunjukkan bahawa kandungan karotenoid yg tinggi seperti beta karotin dan lain-lain. Karotenoid membantu menguatkan penglihatan dan meningkatkan ketahanan badan terhadap penyakit dan ianya merupakan antioksida yang membantu melawan kanser dan melindungi kesan penuaan. Sebab itu, kalau sedang diet, anda boleh gantikan nasi dengan keledek oren yang menyebabkan anda boleh tahan lapar dalam tempoh yang agak panjang.

Dalam konteks untuk diet, keledek oren disarankan direbus ya, bukan dijadikan kuih muih yang mengandungi gula dan sebagainya.

Selamat mencuba.

SHIRO Juara Maharaja Lawak Mega 2018

SHIRO Juara Maharaja Lawak Mega 2018. Alhamdulillah. Maharaja Lawak Mega 2018 (MLM) telahpun melabuhkan tirainya. Juara pun dah diketahui dan hadiah pemenang amatlah lumayan!! Penaja pun best, KFC.. tiap malam sabtu macam terliur aje ayam-ayam tu atas meja juri. Geram tengok.. haha

Pada awalnya penjurian saya dan En suami, yang juara adalah Bocey dan mungkin ada chance Putih meraih tempat kedua atau ketiga. Tapi tekaan meleset sama sekali. Puteh memang kelakar tetapi populariti mereka belum dapat menggugat SHIRO yang telah ada pengalaman luas dalam pertandingan MLM ni. Sebelum ini, kumpulan Shiro yang dianggotai oleh Shahrol dan Ajak pernah memenangi tempat kedua MLM pada tahun 2013 dan 2017. Mungkin satu yang amat jelas, mesej yang disampaikan oleh Shiro amatlah briliant dan juga disukai oleh juri profesional.

SHIRO Juara Maharaja Lawak Mega 2018
Gambar ehsan Harian Metro

Juri profesional untuk MLM 2018 adalah Douglas Lim (Ketua Juri), Tya Ariffin, Remy Ishak dan Scha Al Yahya.


SHIRO Juara Maharaja Lawak Mega 2018


Setelah berjuang selama berminggu-minggu akhirnya pencarian juara MLM telah pun diketahui. Juara MLM 2018 milik kumpulan SHIRO. Juara dan semua peserta membawa pulang hadiah seperti berikut:

JUARA - Wang tunai RM500,000 dan piala iringan dari Astro
NAIB JUARA - Wang tunai RM250,000 dan piala iringan dari Astro
KETIGA - Wang tunai RM150,000 dan piala iringan dari Astro
KEEMPAT - Wang tunai RM50,000 dan piala iringan dari Astro
KELIMA - Wang tunai 15,000 dan piala iringan dari Astro

Sebenarnya, jika dilihat persembahan MLM akhir malam tadi, SHIRO saya jangka jatuh tempat ketiga kerana lawak mereka biasa biasa je, namun yang pasti.. adalah, mesej mendalam yang sering disampaikan mungkin yang jadi kelebihan Shiro untuk dipilih oleh juri untuk dinobatkan sebagai pemenang MLM 2018.

Kumpulan Shiro juga dipilih sebagai Punchline terbaik.

Tahniah kepada kumpulan SHIRO!

Lain-lain pemenang adalah seperti berikut:

Tempat Kedua - BOCEY
Tempat ketiga - ZERO
Tempat keempat - PUTIH
Kelima - TAMAN

Walau apa pun, tahniah sekali lagi kepada semua perserta yang telahpun berada di pentas akhir MLM malam tadi. Selamat maju jaya kepada semua!

2019/01/17

Antara Doa Dalam Sujud Terakhir Yang Boleh Diamalkan

Antara Doa Dalam Sujud Terakhir Yang Boleh Diamalkan. Saya tak akan jemu-jemu share tentang doa-doa yang boleh diamalkan sebagai satu cara dakwah santai mengajak berbuat kebaikan. Mana ada kandungan doa yang mengandungi gejala negatif. Betul tak? Semua doa mengandungi aura positif, menjadi inspirasi dan menenangkan orang yang mendengarnya.

Saya pun ada kongsikan tentang doa-doa yang boleh dibaca ketika sujud, antaranya mohon dihidupkan dan dimatikan dalam iman, dipanjangkan umur agar sempat bertaubat dan jauhi dari fitnah dajjal.

Antara Doa Dalam Sujud Terakhir Yang Boleh Diamalkan 


Antara doa yang boleh diamalkan adalah doa dalam sujud terakhir dalam setiap solat 5 waktu. Waktu mustajab doa adalah ketika bersujud tu..

Antara Doa Dalam Sujud Terakhir Yang Boleh Diamalkan

Doa di dalam sujud terakhir


Maksudnya:

Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, dan iman yang benar, dan ilmiu yang bermanfaat, dan kesihatan yang elok, dan kecerdikan yang tinggi, dan hati yang bersih dan kejayaan yang besar.

Justeru, sejahterakan hidup didunia dan akhirat, Jalankan segala perintahNYA, tegakkan solat, jauhi larangannya, berikan sebahagian rezeki kepada yang berhak... Semoga Allah SWT mengampuni segala dosa hambaNya. Aamiin...

Artikel Paling Banyak View & Share Dalam Aynorablogs

Artikel Paling Top View & Share Dalam Aynorablogs - Nak tulis tentang blog sikit. Tentang artikel dalam blog aynorablogs.com yang telah mencapai PV yang menarik dan agak membanggakan juga lah.. nanti kat bawah saya share..

Dalam menulis artikel, kita tak tahu apa yang dikehendaki oleh khalayak, ada yang suka berita sukan, ada yang suka hiburan. Ada pula yang gemarkan jenaka santai, ada pula yang suka cari info tentang kesihatan dan maklumat pendidikan. Untuk memenuhi semua kehendak adalah agak mustahil, terutamanya konten yang original dan amat menarik. 

Mungkin tulisan saya tentang air detox yang dihasilkan pada tahun 2015, ditulis dengan teliti dan pada masa yang tepat, maka terhasillah PV untuk artikel ini sehingga lebih 702K.    


Artikel Paling Banyak View & Share Dalam Aynorablogs


Artikel Paling Top View & Share Dalam Aynorablogs
Artikel dengan tajuk "Cara Buat Air detox Sendiri Untuk Kurus Dan Sihat" telah mendapat 13 ribu share dalam media sosial. Satu pencapaian yang agak baik untuk saya dan blog yang tak ada nama ini. Saya start tulis artikel ini pada tahun 2015!

Artikel Paling Top View & Share Dalam Aynorablogs

Dari laporan Blogger.com, PV untuk artikel ini telah mengutip sebanyak 702,144 view setakat artikel ini ditulis. Hmm.. boleh kejar untuk 1 juta PV tak agaknya untuk artikel ini sahaja.. insyaa Allah. Di mana ada usaha, disitu ada hasilnya.. 

Artikel ini saya tulis di bawah label "DIET'. Dan, saya perhatikan kebanyakan artikel dalam label tersebut mendapat PV melebihi puluhan ribu.. bermakna orang kita suka baca dan cari info tentang diet. Sama maca saya juga.. hihi  

Semoga anda semua masih setia dengan saya dan bergerak seiringan dengan aynorablogs.com demi membawa kebaikan untuk semua.  

2019/01/16

Resepi Puyuh Goreng Sambal Yang Menyengat

Resepi Puyuh Goreng Sambal Yang Menyengat. Dulu saya tak berapa pandai makan menu berasaskan puyuh, tapi yang selalu masak adalah telur puyuh. Telur puyuh tu walaupun saiznya kecil, tapi kandungan proteinnya tinggi tau.. jadi, makan kena bersederhana. 

Daging burung puyuh banyak khasiatnya. Anda boleh baca infonya di bawah, baca hingga habis. Pada awal ini, saya akan share resepi puyuh goreng sambal yang sedap dan menyengat, yang boleh dijadikan lauk untuk hidangan keluarga.

Resepi Puyuh Goreng Sambal Yang Menyengat 


Gambar sumber Google
Bahan-bahan

10 ekor burung puyuh, digoreng
150 gram minyak untuk menumis
50 gram bawang merah, dikisar
30 gram cili hijau, dikisar
10 gram cili padi merah, dikisar
5 gram serai, dititik
10 gram serbuk kari
5 gram serbuk kunyit
15 gram serbuk perisa
5 gram daun gelugur
Garam dan gula secukupnya

Langkah-langkah menyediakan Puyuh Goreng Sambal


1. Panaskan minyak, masukkan campuran bawang merah, cili hijau dan cili padi merah yang dikisar ke dalam periuk.

2. Kacau sehingga naik bau kemudian masukkan serai.

3. Masukkan serbuk kari dan kacau sebati.

4. Apabila rempah sudah masak masukkan burung puyuh. Kacau sehingga kuah rata.

5. Masukkan serbuk perisa dan hirisan daun gelugur, kacau sehingga daunnya lembut.

Selamat mencuba!

Seterusnya, jom baca info dan khasiat burung puyuh yang anda perlu tahu...

Khasiat burung puyuh!


1. Baik Untuk Diet


Manfaat makan daging puyuh yang pertama iaitu baik untuk diet. Daging puyuh memiliki tekstur daging yang lembut dan sedikit berserat. Selain itu daging puyuh memiliki kandungan lemak tak tepu sehingga anda tidak usah ragu-ragu lagi dalam makan daging burung yang satu ini. Lemak tak tepu sangat baik untuk mencegah kolestrol yang mengakibatkan penyempitan sel dalam darah dan dapat menimbulkan penyakit jantung. Lemak tak tepu juga sangat baik sebagai menu diet untuk menurunkan berat badan.

2. Mencukupi Keperluan tenaga


Manfaat makan daging puyuh lainnya, adalah mencukupi keperluan tenaga untuk tubuh. Burung puyuh juga mempunyai kandungan vitamin B2 yang mampu mengubah karbohidrat menjadi gula. Seperti yang telah diketahui bahawa gula sebagai bahan energi alternatif yang diperlukan oleh tubuh.

3. Memperkuat Tulang Manusia


Makan daging puyuh juga dapat memperkuat tulang manusia. Kandungan fosfur dan kalsium di daging burung puyuh sangat bermanfaat guna menjaga tulang agar tak reput sehingga tidak terjadi osteoporosis.

4. Mencegah stroke


Daging puyuh juga dikatakan boleh mencegah stroke. Stroke merupakan penyakit yang disebabkan oleh gangguan pembuluh darah pada otak. Penyakit stroke umumnya dipicu oleh tekanan darah tinggi yang disebabkan oleh penyempitan pembuluh darah, stroke hingga gangguan pada jantung. Stroke termasuk penyakit yang boleh menyebabkan kelumpuhan atau bahkan kematian. Maka dari itu, penyakit ini harus dicegah sedini mungkin, salah satunya yaitu dengan memakan daging burung puyuh. Hal ini disebabkan daging puyuh mampu melancarkan kembali peredaran darah.

#sumber Google

2019/01/12

DOA ROBITHOH Atau Doa Pengikat Kasih Sayang

DOA ROBITHOH Atau Doa Pengikat Kasih Sayang. Ini adalah doa yang dikongsikan oleh seorang pengguna FB yang juga pakar dalam ilmu rumahtangga, iaitu doa pengikat kasih sayang namanya. Doa adalah kata-kata harapan seseorang dalam mencapai apa yang dihajatkan. Tak kira apa agama pun, kita percaya doa adalah salah satu cara mujarab merawat sesuatu musibah. Doa adalah cara kita menyatakan apa yang terbuku setelah kita puas sudah berusaha. Jika ada masalah, berdoalah mohon Allah selesaikan masalah kita. Bila sedang berbahagia, jangan berhenti berdoa juga agar Allah kekal dan tambahkan kebahagiaan kita.

Ingat ya.. jika nasib kamu berubah selepas berdoa dan berusaha.. maka jangan berhenti berdoa sekerat jalan je. Sewajarnya, lagi Allah bagi lebih dari apa yang kita minta, maka semakin kita rasa malu jika tidak berdoa lagi.

DOA ROBITHOH Atau Doa Pengikat Kasih Sayang


DOA ROBITHOH atau doa pengikat kasih sayang, jom usaha dan amalkan, mungkin ada salah satu doa kita Allah makbulkan. Berdoa itu percuma, tak perlu bayar pun.. berdoa juga adalah salah satu terapi untuk diri sendiri..

DOA ROBITHOH Atau Doa Pengikat Kasih Sayang

Ya Allah…
Engkau mengetahui bahawa
Hati-hati ini berhimpun kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah-Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia
untuk menegak dan mendaulatkan syariah-Mu
Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
akan jalanNya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini
Dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini
Dengan makrifat pengetahuan yang sebenar tentang-Mu
Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu
Engkaulah sebaik-baik sandaran
Dan sebaik-baik penolong Ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Aamiinn…!

Panduan berdoa


Berdoalah pada masa-masa terluang, bukan hanya selepas solat. Lafazkan dengan jelas. Tika menyebut perkataan "hati-hati" atau "hati", pejamkan mata seketika dan bayangkan wajah pasangan atau mereka yg anda ingin satukan dalam hati anda. Dengan izin Allah, kasih sayang kalian akan bersatu dan bersemarak hingga ke akhir hayat, insyaAllah!

Pengalaman kes-kes:


Ada isteri yg dah luah benci nak tengok muka suami (memang tak pandang langsung dah muka suami masa sesi bersemuka dengan saya dan dah tinggal asing) dan ada suami yg dah keluar dari rumah sebab memilih wanita lain, dengan kesungguhan doa dan izin-Nya jua, mereka kembali bersama dalam tempoh 14 hari sahaja dan diizinkan berbahagia semula.
Usaha dan doa kerja kita, lakukanlah sebaiknya hingga Dia izinkan saat makbul pada masa terbaik ditentukan-Nya jua...

Semoga bermanfaat. Jika anda rasa doa Robithoh ini memberikan manfaat kepada anda dan dan orang sekeliling anda.. kongsikanlah agar ianya menjadikan kehidupan mereka juga berubah dari kurang baik kepada kehidupan yang lebih bahagia dan tenang.

Daun Pudina Boleh Halau Tikus?

Daun Pudina Boleh Halau Tikus? Anda rasa terancam pula bila rumah banyak tikus? Bagaimanakah caranya nak halang tikus daripada masuk rumah kita? Saya ada terbaca ulasan dalam Google, ada yang membela kucing untuk menghalau tikus. Orang tua kata, kalau ada bau kucing dalam rumah, tikus tak berani masuk. Iya ke? Tapi, kalau kucing yang takut tikus pulak macam mana? Hehe.. 

Kena cari cara lain untuk halau tikus nampaknya. Ada yang menggunakan daun durian belanda. Terpulanglah apa cara yang digunakan, asalkan rumah kita bersih dari menjadi sarang tikus. 

Daun Pudina Boleh Halau Tikus?

Daun Pudina Boleh Halau Tikus?


Daun pudina juga mempunyai banyak manfaatnya kepada kesihatan. Selain menjadi sebahagian ramuan di dalam masakan. Aroma segar daun pudina yang digemari oleh manusia sebenarnya mengancam tikus.
Daun Pudina Boleh Halau Tikus?

Ada petua untuk menghalau tikus menggunakan daun pudina. Namun kaedah penyediaanya sedikit rumit. Tumbuk atau kisar daun pudina sehingga halus, dicampurkan dengan air kemudian ditapis. Masukkan air tapisan daun pudina tersebut ke dalam penyembur dan sembur sekeliling rumah dan mana-mana kawasan yang berpotensi menjadi laluan tikus. Ulang semburan sekurang-kurangnya seminggu sekali.

Sesiapa yang ada banyak tikus di ceruk-ceruk rumah itu, boleh la gunakan cara di atas itu dan pastikan rumah anda selalu bersih.

Semoga bermanfaat.

2019/01/09

Petua Keluarga Bahagia Impian Semua Orang

Petua Keluarga Bahagia Dambaan Semua - Kalau kita dambakan bahagia, tulislah tentang bahagia. Tak mengapa jika sekiranya waktu dan saat ini anda belum dipeluk bahagia. Yang penting berani mencari bahagia. Berani mengubah takdir dan berusaha merebut bahagia. Satu hari nanti kan ada ganjarannya kepada orang yang berusaha.

Bahagia perlu di cari. Nak bahagia pun ada petuanya. Bagaimana nak bahagia. Di mana nak dicari bahagia itu? Bahagia itu ada dalam diri. Bila kita mentafsir sesuatu mengikut acuan kita, maka dapatlah bahgia yang kita mahu itu. Bahagia bukan datang dari pandangan orang lain. Lain orang lain padang, lain takdirnya. Kadang kita sangka sesuatu itu tak membahagiakan, tetapi Allah beri juga. Maka, apa yang kita tak suka itulah yang terbaik pada kita. Bermuhasabahlah!

Petua Keluarga Bahagia Dambaan Semua


PETUA UNTUK JADI KELUARGA BAHAGIA


1. SOLAT awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu - Benar sungguh lazatnya nikmat solat awal waktu. Bila anda dah buat, anda akan rasa kesannya..

2. Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis-hadis. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.

3. Wujudkan tiga waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual. Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.

4. Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.

5. Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.

6. Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu - penyayang dan pengasih.

7. Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.

8. Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.

9. Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.

10. Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah SAW sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.

11. Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada tiga: Tempat tinggal, Makanan dan Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.

12. Rasulullah SAW tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam. - Sesungguhnya benarlah belaka apa yang Rasulullah pesan dan sampaikan.. maka sebagai ketua rumahtangga, seorang suamilah haruslah memimpin isteri dan ahli keluarganya, dan bukanlah memaki mencela! 

13. Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati -

"Naqibah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭

14. Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak, kene SABAR. Betulkan diri sendiri dulu. Kadang-kadang kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul-betul yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.

15. Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.

16. Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.

17. Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.

18. Rasulullah SAW tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.

19. Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!

20. Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!

21. Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.

22. Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.

23. Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.

24. Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.

25. Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.

26. Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.

27. Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.

28. Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada 😂) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan-kawan, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.

Credit sumber: Viral Media Johor

2019/01/08

Korea Grand Sale 2019

Grand Sale Korea 2019. Kalau anda rajin tengok TV Korea sepeti saluran HD 393, 394, 395.. mesti anda ada nampak iklan Grand Sale Korea 2019. Korea Grand Sale berlangsung dari 17 Januari hingga 28 Februari 2019.

Korea Grand Sale adalah festival perdagangan dan pelancongan yang mengundang pelancong asing untuk membeli-belah sambil menikmati pemandangan dan Koean Wave.

Faedah dan diskaun yang tidak terhingga ditawarkan untuk membeli-belah bukan sahaja di kedai-kedai biasa dan kedai-kedai bebas cukai di seluruh negara tetapi juga di kawasan lain, seperti pengangkutan, penginapan, kecantikan, hiburan, makanan dan minuman. Di samping itu, acara berpusat disediakan di mana pelbagai perkhidmatan mudah disediakan, termasuk tafsiran bahasa asing, maklumat acara, akses WiFi percuma, dan acara pemberian hadiah. Wow!! Syioknya.. ada kejutan macam-macam nanti agaknya..  

Grand Sale Korea 2019


Iklan Nuffnang yang rajin singgah di blog saya ni, adalah tentang Korea Grand Sale 2019. Korea Grand Sale adalah kerjasama dengan Visit Korea Committee and Ministry of Culture, Sports and Tourism. Kalau nak dapatkan info lanjut tentang Korea Grand Sale, boleh klik pada iklan yang ada dalam blog ini. 
Korea Grand Sale 2019 

Antara gambar yang menunjukkan kemeriahan Korea Grand Sale 2019

Korea Grand Sale 2019

Rujukan daripada website Visit Korea Committee;

Mobile KOREA TOUR CARD is the mobile app version of the KOREA TOUR CARD. With the NFC function of your mobile phone, users can use it to pay not only for public transportation (subway, bus, taxi, etc.) but also for purchases at Starbucks, McDonalds, and convenience stores. Don’t miss out the benefits for cultural events and tourist destinations provided to you on the KOREA TOUR CARD. 

Selamat bershopping ke Korea ya! Semoga bergembira menikmati pemandangan indah dan pusat membeli belahnya yang bertaraf dunia!!