Header Ads

Ringkasan Soal Jawab Moratorium 6 Bulan Kesan Wabak Covid-19


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Ringkasan Soal Jawab Moratorium 6 Bulan Kesan Wabak Covid-19
Ringkasan Soal Jawab Moratorium 6 Bulan Kesan Wabak Covid-19. Kerajaan telah memberikan penangguhan (defferment) pinjaman tertentu kepada seluruh rakyat Malaysia dalam tempoh krisis wabak Covid-19 ini. Hal ini bagi membolehkan mereka yang terlibat dalam PKP selama lebih kurang sebulan untuk menguruskan kewangan masing-masing secara lebih teratur. Maksudnya bagi mengelakkan rakyat negara menjadi panik menghadapi krisis ini yang jarang-jarang berlaku.

Ringkasan Soal Jawab Moratorium 6 Bulan Kesan Wabak Covid-19
Persatuan Bank Malaysia

Apa maksud moratorium? Apa itu moratorium? Moratorium adalah penangguhan rasmi bayaran ansuran bulanan daripada pembayar kepada pihak bank tanpa caj penalti atau denda. Ini bermakna pelanggan bank tidak perlu membayar ansuran bulanan untuk pinjaman mereka selama selama 6 bulan, bayaran ansuran akan bersambung setelah tempoh moratorium tamat.

Diharap semua pihak bersabar, ikut apa saranan kerajaan dan menjaga keselamatan diri masing-masing dalam melalui tempoh sukar ini.

Ringkasan Soal Jawab Moratorium 6 Bulan Kesan Wabak Covid-19


Summary MORATORIUM 6 bulan
_(1 April 2020 hingga 30 Sept 2020)_

CIMB _- Automatik_
Ambank  _- Automatik_
Bank Rakyat* _- Automatik_
MBB* _- Automatik_
Public Bank* _- Automatik_
MBSB* - _Automatik_
Agro Bank* - _Automatik_
BSN* _- Automatik_
Bank Islam* _- Automatik_
Bank Mualamat* _- Automatik_
Affin Bank* _- Automatik_
UOB* _- Automatik_
Hong Leong Bank* _- Automatik_
OCBC* _- Automatik_
RHB* _- Automatik_
AKPK* _- Automatik_
HSBC* _- Automatik_
KFH* _- Automatik_
Citibank* _- Automatik_
Alliance Bank* _- Automatik_
Al Rajhi Bank* _- Automatik_
Public Bank* _- Automatik_

Toyota Capital* _- Automatik_
Tan Chong Capital* _- Automatik_
LPPSA* _- No Info_
Aeon Credit* _- Bukan Institusi Kewangan_
Angkasa* _- Masih Dalam Perbincangan_
Parkson Credit* _- Bayar Seperti Biasa_
Sabah Credit* _- No Info_
Chailease Berjaya Credit* _- No Info_
Yayasan Ihsan Rakyat* _- No Info_
Kowaja* _- No Info_
Kowamas* _- No Info_
Petronas* _- No Info_

Amanah Ikhtiar* _- Tangguh 6 Bulan_
Tekun* _- Automatik Tangguh 6 Bulan Bermula 1 Mac 2020_
KOOP* _- Tangguh 6 Bulan_

Coway* _- No Info_
Singer* _- No Info_

---‐----------------------------------------------------------------

Ringkasan berkenaan Auto Loan Moratorium supaya lebih ramai faham dan tidak keliru.

1. Bila ianya bermula?
_- 1 April 2020 hingga 1 September 2020 (6 bulan)._

2. Jenis loan yang dapat moratorium?
_- Pinjaman Perumahan._
_- Pinjaman Kenderaan._
_- Pinjaman Peribadi._
_- Pinjaman Perniagaan._
_- Syaratnya, pinjaman tiada tunggakan selama 90 hari._

3. Macam mana nak mohon?
_- Automatik, tak perlu pohon, tak perlu hantar borang, tak perlu telefon bank dan sebagainya._

4. Siapa yang layak?
_- Semua rakyat Malaysia tidak kira kerja Kerajaan atas Swasta._
_- Tak ada konsep gaji jalan tak boleh dapat ke atau gaji tak jalan je boleh dapat ke. Semua layak._

5. Kad Kredit pun dapat penangguhan ke?
_- Tidak._
_- Bank boleh convert baki hutang kepada pinjaman tetap._
_- Faedah maksimum akan menjadi 13% setahun berbanding 18% sebelum ini._

6. Jumlah pinjaman akan bertambah ke?
_- Tidak akan bertambah._
_- Cuma akan bertambah faedah sebanyak 6 bulan (kerana penangguhan 6 bulan)._
_- Jangkamasa pinjaman sahaja ditambah 6 bulan._
_- Jika sebelum ini pinjaman adalah selama 7 tahun, dia akan jadi 7 tahun *DAN* 6 bulan._

7. Kalau pinjaman yang bukan melalui Bank contohnya AEON Kredit, pinjaman kenderaan dengan Kedai dan sebagainya?
_- Sila berurusan terus dengan pemberi pinjaman kerana mereka bukan institusi Perbankan._

8. Ada kesan tak kat rekod CCRIS dan CTOS?
_- Tiada, ia tidak terkesan langsung._

9. Rumah sewa dapat tangguh secara automatik tak?
_- Tidak. Tetapi boleh berbincang dengan pemilik untuk diskaun dan kelonggaran kerana secara dasarnya, pemilik pun dapat penangguhan bayaran pinjaman._

10. Bagaimana kalau tak mahu buat penangguhan dan nak bayar macam biasa?
_- Hubungi bank dan beritahu mereka._

11. Penangguhan akan kena faedah atau penalti tak?
_- Tidak. Anggap sahaja penangguhan ni satu anjakkan ke depan dan 6 bulan ini hanya satu ruang kosong yang anda tak perlu bayar dan tak memberi kesan._

12. Selepas 6 bulan moratorium macam mana?
_- Bayar pinjaman seperti biasa._

13. Insurans perubatan, insurans nyawa dapat penangguhan juga tak?
_- Tidak termasuk dalam Moratorium._
_- Kalau tak bayar, takde perlindungan._

So tak payah dah nak pening2 kepala, kerajaan dah bagi kelonggaran tu. Ambil sahaja, pasal kita x tahu di kemudian hari, disebabkan itulah kerajaan buat kelonggaran begini.

Kemungkinan kita akan menghadapi kegawatan ekonomi yg menggerunkan, simpan duit cash, berjimat cermat mulai sekarang.

Harap ni boleh membantu semua, semoga dapat memberi pencerahan, kongsikan supaya orang tidak lagi tertanya-tanya.

So, jangan cepat melatah bila kerajaan memperkenalkan sesuatu skim atau pelan untuk membantu mengurus kewangan anda dengan lebih baik. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Insya Allah.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.