Cara Nak Kira Zakat Emas Yang Dipakai Atau Disimpan

Cara nak kira zakat emas. Oleh sebab saya suka pakai emas dan ada sebahagiannya disimpan sebagai pelaburan, maka saya mencari tahu jumlah zakat yang patut saya keluarkan untuk emas-emas saya. Kita wajib bayar zakat emas tu ya, jika tidak di akhirat nanti kita akan diseksa dengan lelehan emas-emas tersebut! Na'uzubillah..

Jadi, saya akan leraikan persoalan anda semua, berapakah nilai zakat yang dikenakan ke atas emas-emas tersebut samada yang digunakan atau pun tidak.

Ada yang kata, "ala.. kita kan guna emas tu walau sekali setahun. Jadi tak payah bayar zakat emas.."

Emas yang digunakan atau tidak, bila nilainya telah melebihi uruf emas dia mengikut sesebuah negeri dan cukup haul & nisab, maka WAJIB keluarkan zakat.

Cara Nak Kira Zakat Emas


Cara nak kira zakat emas samada di pakai atau sebagai simpanan


Persoalan:

1. Mulai berapa gram emas dikira dikenakan zakat


Emas akan dikenakan zakat bila telah melebihi nilai uruf emas sesebuah negeri. Uruf emas adalah nilai kebiasaan emas digunakan oleh masyarakat setempat di sesuatu negeri. 


NILAI URUF BAGI NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA.


Berikut adalah nilai uruf bagi negeri-negeri di Malaysia.

🎈Uruf emas bagi negeri Kedah adalah 150 gram.
🎈Uruf emas bagi negeri Perlis adalah 170 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Pulau Pinang adalah 165 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Melaka adalah RM5000
🎈Uruf emas bagi negeri Johor adalah 850 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Sembilan adalah 200 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Selangor adalah 800 gram
🎈Uruf emas bagi Wilayah Persekutuan adalah 150 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Kelantan : tiada uruf
🎈Uruf emas bagi negeri Terengganu adalah 850 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Pahang adalah 200 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Perak adalah 500 gram
🎈Uruf emas bagi negeri Sabah adalah RM5000
🎈Uruf emas bagi negeri Sarawak adalah 775 gram

(Sumber: Laporan kajian penetapan uruf emas pakai negeri Pahang Darul Makmur tahun 2008) (klik)


2. Cara kiraan zakat emas


1. Emas Perhiasan Dipakai


Hukum asal sebarang bentuk pemakaian tidak diwajibkan zakat. Dengan dijadikan emas sebagai barang perhiasan dan kegunaan peribadi, emas berkenaan tidak lagi bersifat subur dan berkembang. Namun barang perhiasan tetap diwajibkan zakat sekiranya pemakaiannya terlalu banyak sehingga berlebihan dan melampaui kadar yang biasa (uruf) dipakai. Apa yang berlebihan dengan adat dan kebiasaan adalah dilarang atau tidak digalakkan oleh syariah. Yusuf al-Qaradawi menyebut perhiasan wanita yang diperbuat selain emas dan perak, seperti mutiara, berlian dan batu berharga dikecualikan zakat, kerana ia dikhaskan untuk kegunaan peribadi dan tidak dianggap sebagai aset yang berkembang.

Wilayah Persekutuan telah menetapkan kadar uruf emas perhiasan sebanyak 800?gram. Justeru sebarang pemakaian yang berulang ataupun sekali dalam tempoh setahun melebihi 800?gram wajib dikeluarkan zakat ke atasnya.

Sebagai contoh, sekiranya jumlah emas yang perhiasan yang dipakai dalam tempoh setahun ialah 900 gram:

Berat emas dipakai (jika melebihi nilai uruf Nota 1) x Harga Emas Semasa x 2.5% Kadar Zakat
= 900 gram x RM165.68 (contoh) x 2.5%
RM3,727.80


Manual Cara kira zakat emas adalah seperti berikut:


✅   CARA KIRA ZAKAT EMAS - klik


2. Emas Yang Disimpan (Tidak Dipakai)


Emas yang disimpan adalah emas yang tidak dipakai, iaitu emas yang benar-benar menjadi simpanan dan tidak digunakan sebagai perhiasan walaupun fizikalnya sama seperti emas perhiasan. Ianya termasuk barang kemas yang tidak dipakai kerana sudah rosak atau lama. Ianya juga termasuk barang perhiasan yang dimiliki oleh lelaki sungguhpun pemakaiannya haram disisi syarak. 

✅ Jika jumlah berat emas yang disimpan itu menyamai atau melebihi nisab 85 gram, serta melepasi tempoh masa 12 bulan atau setahun (cukup haul), maka wajib dikeluarkan zakat keatasnya sebanyak 2.5 peratus (%). Hal ini sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Tiada wajib atas kamu sesuatu pun iaitu pada emas sehingga ada 20 dinar (85 gram) dan telah cukup haul wajib padanya setengah dinar. Apa yang lebih dari itu, mengikut kiraan yang sama?(HR Abu Dawud)


✅  Formula Kiraan:
Berat emas disimpan (jika melebihi nilai nisab Nota 2) x Harga Emas Semasa x 2.5% Kadar Zakat

Sebagai contoh, sekiranya jumlah emas yang disimpan dalam tempoh setahun ialah 200 gram maka:

= Berat Emas dipakai x Harga Emas semasa 1gram x Kadar Zakat 2.5%
= 200 gram x RM165.68 (contoh) x 2.5%
= RM828.40

3. Hukum jika tidak bayar zakat ke atas emas


Jika simpanan emas anda tidak dikeluarkan/ dibayar zakat, balasan di akhirat amatlah pedih. Maka, jika telah cukup uruf, maka emas wajib dibayar zakat.

Sebagaimana firman Allah SWT di dalam al Quran,

"Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya ada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): ?Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu? [At-Taubah (9): 34-35]"

✅ Rasulullah SAW telah bersabda melalui hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA yang bermaksud: Rujukan sumber

Siapa sahaja yang menjadi tuan punya emas dan perak dan tidak menunaikan zakatnya, pada hari kiamat nanti akan disediakan kepadanya hamparan api yang dipanaskan oleh neraka. Dengan api itulah akan diselarkan rusuk dan belakangnya?? (Sahih Muslim)


Nota 1 Uruf Emas ialah kebiasaan pemakaian emas masyarakat setempat. Berat uruf emas di Wilayah Persekutuan bersamaan dengan 800 gram.

Nota 2 Nisab ialah nilai semasa 85 gram emas.

Catat Ulasan

0 Ulasan

close