Header Ads

17 Cara Hilangkan Kahak Dan Batuk


Advertisement
As-salam,

17 Cara Hilangkan Kahak Dan Batuk - Apakah korang pernah terkena batuk yang berbulan-bulan tak baik. Ubat batuk pun sampai habis berbotol-botol tetapi batuk tetap tak hilang? Atau korang sering merasa tidak selesa di tekak kerana ada kahak yang tersekat? Cuba amalkan salah satu cara berikut, semoga berjaya ya..

Madu boleh hilangkan batuk


1. Rebus beberapa biji buah pisang masak. Setelah lembik campurkan santan secukupnya serta sedikit garam dan perasa vanila. Setelah 20 minit, makanlah makanan tadi dengan mencampurkan sedikit gula. Selain anda mendapat kenikmatan suara anda semakin pulih.

2. Tumbuk segenggam daun pegaga, hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama satu malam. Minum dua kali seminggu.

3. Campurkan dua sudu teh madu lebah (pastikan ianya asli) dengan air suam. Kacau sehingga sebati. Kemudian minum tiga kali sehari.

4. Untuk batuk-batuk gatal terutama di kerongkong, ambil jus limau nipis. Kemudian campurkan dengan sedikit kicap dan madu lebah lalu diminum.

5. Ambil 1/4 biji buah pala, 1/2 biji limau nipis dan secamca minyak kayu putih. Buah pala diparut, limau nipis diperah, ambil airnya sahaja. Parutan buah pala dan perahan limau dicampur dengan kulit kayu putih. Gosokkan ramuan tadi dengan lembut pada punggung dan dada anak. Lakukan tiga kali sehari hingga seminggu.

6. Jika anda mengalami batuk yang berterusan, ambil lapan helai daun pudina (orang cina panggil bo ho) dan rebus dengan beberapa ketul gula batu selama lima minit. Minum airnya beberapa kali agar batuk anda tidak berterusan. Setiap rebusan mesti menggunakan lapan helai daun pudina.

7. Bagi menghilangkan batuk berkahak yang berpanjangan, terutama pada kanak-kanak ambil gula melaka, pecahkan kecil-kecil dan berikan pada anak anda dan makan seperti gula- gula. Lakukan beberapa kali hingga sembuh.

8. Bagi anda yang sering batuk-batuk, petua paling mudah untuk meredakannya dengan mengambil secamca besar madu lebah, lebih baik dicampur sedikit air tetapi jangan terlalu cair. Kemudian, campur sedikit perahan limau nipis. Sebaiknya, ia diminum setiap malam sebelum tidur.

9. Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila telah kembang, minum airnya pada setiap pagi.

10. Rebus beberapa biji pisang masak. Setelah lembik, campurkan santan secukupnya, sedikit garam dan perasa vanila. Kacau rata dan diminum airnya.

11. Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama satu malam. Air itu hendaklah diminum dua kali dalam seminggu.

12. Campurkan dua sudu teh madu lebah asli dengan air suam. Kacau sehingga sebati dan minum air tersebut tiga kali sehari.

13. Ambil dua sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air. Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.

14. Ambil sebiji limau sunkist dan buatkan lubang berbentuk pangkah di bahagian tengahnya. Masukkan gula batu di lubang tersebut. Letakkan limau tersebut di dalam periuk di tengah-tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk tersebut. Setelah nasi itu masak, ambil buah limau tadi dan makan sambil didahului dengan selawat. Ulang setiap kali memasak nasi sehingga sembuh. Selain melegakan batuk, nasi akan berbau harum.

15. Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk hilang.

16. Ambil sedikit kerak nasi dan rendamkan dalam air suam. Apabila kerak nasi kembang, minum airnya. Amalkan setiap pagi.

17. Jika batuk ataupun kahak tidak hilang juga setelah melakukan cara2 di atas, silalah pergi berjumpa doktor untuk rawatan susulan.

#Selain daripada itu, kita mestilah kena banyak bersabar dalam mengamalkan petua2 di atas...

>smile...<
Sebarkan Bahagia:
Advertisement

18 comments:

  1. byk jgk petua nya ek ... baru tahu. heheh TQ

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing..tengah batuk2 ni skrg. da kat sebulan xhilang lg

    ReplyDelete
  3. minum air asam jawa+garam. berkesan juga..=)

    ReplyDelete
  4. Good info.
    Sekarang ni ramai yang selalu batuk. Kalau batuk mahu sebulan baru baik..

    ReplyDelete
  5. blh la aku try.. mak aku batuk dah dekat sebulan ni..

    ReplyDelete
  6. Wahh...terharunya dapat menghilangkan batuk guna teknik-teknik di atas...thank you admin

    ReplyDelete
  7. ooo.....begitu rupanye.....

    ReplyDelete
  8. Saya dengar aiskrim vanilla pun boleh menyembuhkan batuk, betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin juga, ada kata boleh sembuhkan selsema..

      Delete
  9. pernah guna pertua : madu + air suam, gaul sebati, lepas tu minum. alhamdulillah mujarab

    ReplyDelete
  10. saya akan guna satu darinya petua petua itu untuk menghilangkan batuk saya yg sudah berpanjangan...

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.