Enter your keyword

25 March, 2017

Cara Optimumkan Iklan Adsense Di Blog

By On March 25, 2017
Cara Optimumkan Iklan Adsense Di Blog Untuk Income Lebih Bagus. Iklan Adsense memang amat berbaloi letak di blog jika ia dilakukan dengan betul dan dimanfaatkan dengan semaksima mungkin. Pihak Google Adsense kerap juga mengirimkan panduan cara untuk kita jana income lebih tinggi daripada biasa. 

Kebelakangan ini iklan Adsense saya macam kurang menyengat berbanding pada bulan Januari dan Februari 2017. Mengapa agaknya ya? Adakah blog saya dan kurang berkualiti berbanding sebelum ini? Ataupun sebab saya jarang update blog? Saya pun kurang pasti. Namun, saya tak tunggu dan lihat saja sebaliknya saya buat sedikit pembaharuan dengan tukar template dan perletakan iklan Adsense dalam blog. Alhamdulillah.. ada perubahan dan peningkatan hasil iklan Adsense dalam blog. 

Cara Optimumkan Iklan Adsense Di Blog


Ada sebahagian unit iklan Adsense kita tidak muncul seperti sepatutnya. Jadi pengunjung blog pun tak nampak iklan tersebut. Itu sebabnya jumlah klik kurang dan memberikan kesan pada pendapatan Adsense kita. 

Cara Optimumkan Iklan Adsense Di Blog

Advertisers atau pengiklan pasti mahu iklan mereka jadi pilihan pengunjung dan diletak pada bahagian yang paling strategik dalam blog. Dengan letakkan unit iklan pada tempat paling straregik, maka peluang anda untuk jana income yang baik pasti tidak mustahil. 

Blog anda pun jadi pilihan utama Pengiklan! Best kan?? Jadi, apakah caranya optimakan iklan Adsense anda?

Letakkan unit iklan pada bahagian paling bawah skrin, betul-betul di atas lipatan akhir skrin telefon anda. 

Iklan paling banyak dilihat adalah iklan berbentuk vertikel atau membujur kerana ia akan lebih lama di view dalam telefon bimbit berbanding unit iklan yang lain. 

Gunakan template yang ringan, laju dan responsive bersama-sama dengan unit iklan yang responsive juga. Kerana kedua-dua kombinasi tersebut membolehkan iklan di lihat lebih lama dalam keadaan apa jua peranti samada desktop ataupun telefon bimbit.

Ok. Itulah serba sedikit cara optimumkan iklan Adsense anda agar dapat untung lebih tinggi dari biasa. 

Selamat mencuba! ~ selamat berjaya~

24 March, 2017

Sesungguhnya Ketika Kamu Memberi Kamu Mendapatkan Kebahagiaan Tak Terhingga

By On March 24, 2017
Pedoman yang baik untuk di kongsikan. Sesungguhnya Ketika Kamu Memberi Kamu Mendapatkan Kebahagiaan Tak Terhingga. Begitulah perasaannya bila anda memberi. Mungkin anda baru lepas memberi sedekah al Fatihah kepada orang-orang tersayang. Bukankah selepas itu kamu berasa lega. Bukankah sebaik kamu bersedekah kepada orang miskin secara senyap-senyap kamu berasa sangat gembira. Itulah nikmat kebahagiaan memberi yang tak terhingga, apatah bila kita tahu mereka yang kita bantu itu dapat menyelamatkan nyawa anak yang memerlukan.

Memberi bukan semata-mata wang ringgit dan kebendaan. Memberi amat luas pengertiannya, semoga kita menjadi antara hambaNya yang selalu berebut-rebut untuk memberi daripada mengambil sesuatu yang bukan hak kita.

Bahagia memberi

Sesungguhnya Ketika Kamu Memberi Kamu Mendapatkan Kebahagiaan Tak Terhingga


~ Secebis Kisah Dari Al-Azhar, Kaherah ~

Seorang guru yang separuh umur berjalan-jalan santai bersama seorang remaja, salah seorang di antara murid-muridnya di sebuah taman.

Di sela-sela waktu terdengar ketawa kecil anak remaja tersebut.

Mereka kelihatan sebagai kawan yang sangat akrab walaupun dengan perbezaan usia yang sangat nyata. Inilah keistimewaan seorang murabbi yang ikhlas.

Sedang berjalan, mereka terlihat sepasang kasut yang sudah usang dan hampir reput bersama beberapa barangan peribadi tukang kebun yang sangat usang.

Remaja itu melihat gurunya sambil mengusul:

"Bagaimana kalau kita usik tukang kebun ini dengan sembunyikan kasutnya, kemudian kita berlindung di belakang pokok? Dia datang, pasti terkejut. Jom kita tengok bagaimana dia terkejut dan cemas! He he...”

Guru yang alim dan bijak itu menjawab:

"Anakku, tidak elok kita berseronok dengan mempermainkan orang, apatah lagi pada orang yang susah. Kamu kan seorang yang senang, dan kamu boleh sahaja menambah kebahagiaan untuk orang itu? Sekarang saya cadangkan kamu masukkan beberapa keping duit kertas ke dalam kasutnya, kemudian saksikan bagaimana respon tukang kebun itu?"

Pemuda itu terpegun dengan cadangan gurunya, bersetuju dan segera berjalan untuk memasukkan wang ke dalam kasut tersebut.

Kemudian mereka bersembunyi di belakang rimbunan pepohon..

Selang beberapa waktu, datanglah seorang lelaki dalam lingkungan 40 an, bajunya basah dengan peluh, sambil mengibas-ngibaskan kotoran dari pakaiannya. Dia berjalan menuju tempat barangan yang di tinggalkan.

Beliau memasukkan kakinya ke dalam kasut, merasai sesuatu di dalamnya. Dia cuba keluarkan, bila dilihatnya benda asing itu adalah wang kertas, mukanya berubah, dia terpegun. Ada beberapa keping di dalamnya!!

Dia memeriksa sebelah lagi, mukanya hampir-hampir pucat melihat wang yang lebih banyak!!!

Dia menatap wang itu berulang-ulang, seolah-olah tidak percaya dengan matanya.

Dia melihat ke segala penjuru, seolah-olah mencari orang disekitarnya, mungkin nak bertanyakan sesuatu..

Beliau mendapati dirinya kesaorangan!!

Dengan segera ia memasukkan wang itu ke dalam sakunya dan terus berlutut sambil melihat ke langit dan menangis. Dia berteriak dengan suara tinggi, seolah-olah berbicara dengan Allah Ar Razzaq (Pemberi Rezeki)

“Aku bersyukur kepada-Mu, Ya Allah, Tuhanku.

Wahai Yang Maha Tahu, isteriku sakit dan anak-anakku kelaparan. Mereka belum menjamah apa-apa pun hari ini.

Engkau telah menyelamatkanku, anak-anak dan isteri dari kecelakaan ini ya Allah".

Dia terus menangis dalam waktu cukup lama sambil memandang ke langit sebagai ungkapan rasa syukurnya atas kurnia dari Allah Yang Maha Pemurah.

Murid tadi, sangat terharu dengan apa yang dilihat. Air matanya meleleh tanpa dapat dibendung.

Guru yang bijak terus bersuara:

“Bukankah sekarang kamu rasa lebih bahagia
dari mengusik orang lain dan lucu melihat orang yang kehilangan barangan?”

Pemuda itu segera menjawab,

“Hari ini aku mendapat pelajaran yang tidak akan mungkin aku lupakan seumur hidupku. Sekarang aku baru faham makna kalimah yang dulu belum aku fahami sepanjang hidupku:

“Ketika kamu memberi, kamu akan mendapatkan kebahagiaan yang lebih banyak dari pada kamu mengambil”.

Gurunya meneruskan,

"Sekarang ketahuilah bahawa pemberian itu bermacam-macam:

• Memaafkan kesalahan orang di saat kita mampu membalas dendam, adalah suatu pemberian.

• Mendo’akan teman dan saudaramu di belakangnya (tanpa pengetahuannya) adalah suatu pemberian.

• Berusaha untuk berbaik sangka dan menghilangkan sangka buruk darinya juga satu pemberian.

• Menahan diri dari membicarakan aib saudaramu di belakangnya, adalah satu pemberian lagi.

Ini semua adalah pemberian dari Allah, supaya kesempatan memberi tidak hanya dibuat oleh orang-orang berada sahaja. Jadikanlah semua ini pelajaran, wahai anakku!

Secara umumnya, perbuatan memberi patut dijadikan amalan seharian dan bukannya menanti sesuatu untuk mengambil daripada yang bukan hak kita. Selagi ada kudrat dan akal untuk berusaha, lakukanlah pemberian seikhlasnya walau sekadar sebuah doa.

Wallahua'lam.

Resepi Bubur Kacang Biji Sagu Menambat Hati

By On March 24, 2017
Jom kongsi resepi bubur kacang hijau kegemaran kami sekeluarga. Nak buatnya mudah dan kos pun murah. Kalau ada durian.. itu dah dikira bonus.

Resepi Bubur Kacang Biji Sagu Menambat Hati. Hihi.. tajuk tak nak kalah kut! Mestilah nak letak nama resepi yang sesedap mata memandang dan rasanya. Saya pakar tau masak bubur kacang (hijau) dengan sagu biji. Kalau masak bubur kacang hijau mesti nak letak sagu biji, lagi-lagi yang warna warni. Memang menambat hati sungguh!

Segala jenis bubur samada nasi atau kacang memang ada penggemarnya kat rumah kami. Seminggu sekali mesti kena masak antara keduanya. Nak kata apa, layan aje lah.. bukan susah pun nak buat.

Resepi Bubur Kacang Biji Sagu Menambat Hati


Bahan-bahan:

Kacang hijau - anggaran RM2
Gula melaka @ gula merah - anggaran RM1
1 tangkai daun pandan
1 bungkus santan kotak (kotak kecil)
Segenggam biji sagu
Gula pasir secukupnya
1 inci halia - hiris kasar
Sedikit garam (untuk rasa lebih lemak)

Cara menyediakan Bubur Kacang Biji Sagu Menambat Hati


Resepi Bubur Kacang Biji Sagu Menambat Hati

1. Rendam kacang hijau semalaman dan rebus sehingga empuk. Saya masukkan sekali garam, halia.

2. Bila kacang dah empuk, masukkan santan cair, gula pasir, gula melaka dan daun pandan ke dalam periuk kacang hijau tadi dan masak sehingga mendidih di atas api perlahan, kemudian masukkan pula sagu.

3. Akhir sekali masukkan santan pekat dan kacau perlahan-lahan supaya santan tidak berketul.

4. Perasakan bubur kacang anda, supaya kuah dapat menyeimbangi rasa manis dan lemak masin.

5. Tambahkan air jika kuah terlalu pekat. Angkat dan hidangkan bubur kacang hijau bersama roti atau makan begitu sahaja.

Siap pun! Jom cuba. Anda tak rugi ikut resepi bubur kacang biji sagu menambat hati ini. Kongsikan pada rakan-rakan jika suka! Bye!


Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul

By On March 24, 2017
Cara mudah tajamkan mata pisau. Dah lah mudah tapi murah. Guna benda-benda kat dapur je, semuanya sedia ada. Jangan risau dan stress ya bila mata pisau agakk tumpul bila nak guna.. hehe
Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul. Petua orang dapur ni ada macam-macam dan semuanya mudah belaka. Cara nak dikongsikan nanti bukan saja sesuai untuk tajamkan mata pisau, nak tajamkan mata gunting pun boleh. Cubalah..

Inilah cara yang digunakan oleh ibu saya dulu sewaktu buat kerja kat dapur. Bila pisau tumpul aje, mesti panggil ibu tersayang. Kita orang bukannya tak pandai nak buat,  tapi seni mengasah ibu kita lebih power.. kan..


Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul


Petua Mudah Tajamkan Mata Pisau Yang Tumpul

1. Asah pada cermin tingkap (tingkap kaca). Asah hingga mata pisau jadi berkilat. Bila dah tajam cuba gunakan dan lihat hasilnya.

2. Boleh juga asah mata pisau pada tepi atau belakang lesung batu. Basahkan mata pisau dengan air dan asahkan hingga mata pisau kembali tajam. Cuci pisau selepas di asah takut kotoran pada lesung batu melekat pada mata pisau. Test dan lihat hasilnya, mata pisau kembali tajam.

Itulah cara mudah nak asah mata pisau supaya lebih tajam. Mudah aje kan? Jika anda ada cara lain, boleh kongsikan di ruangan komen ya.

Terima kasih.

Sinopsis Drama Cik Serba Tahu Lakonan Sari Yanti di Astro

By On March 24, 2017

Jangan lupa!! Nantikan drama Cik Serba Tahu yang merupakan terbitan terbaru Orangetree Production Sdn Bhd. Drama ini diarahkan oleh Shuhaimi Zulkefli. Drama Cik Serba Tahu adalah drama adaptasi novel dengan tajuk sama nukilan Syamnuriezmil. Lakonan hebat Remy Ishak dan Sari Yanti.

Sinopsis Drama Cik Serba Tahu Lakonan Sari Yanti di Astro. Baru sebentar tadi saya tertengok teaser Drama Cik Serba Tahu. Macam okay jugak, lepas tu ada hero serba boleh si Remy Ishak. Terus tak sabar nak tunggu tayangannya pada 27 Mac 2017 ini.
Sinopsis Drama Cik Serba Tahu Lakonan Sari Yanti di Astro
Sumber: Google
Antara pelakon yang membintangi mega drama 16 episod ini adalah Sari Yanti, Remy Ishak, Zarul Umbrella, Ilya Buang dan ramai lagi.

Nantikan drama Cik Serba Tahu yang merupakan terbitan terbaru Orangetree Production Sdn Bhd. Drama ini diarahkan oleh Shuhaimi Zulkefli. Drama Cik Serba Tahu adalah drama adaptasi novel dengan tajuk sama nukilan Syamnuriezmil. 


Sinopsis Drama Cik Serba Tahu Lakonan Sari Yanti Di Astro



Sinopsis Drama Cik Serba Tahu Lakonan Sari Yanti di Astro

Bermacam-macam usaha yang Carl Adham (Remy Ishak) buat untuk memikat hati Aerna, namun untuk menerima lelaki itu memang agak payah. Mana tidaknya, mereka baru saja bertemu. Tiba-tiba lelaki itu ajak dia tunang kemudian bernikah?

Semua orang di ofis gelarkan Aerna sebagai Cik Serba Tahu sebab semuanya dia boleh tahu. Sebab benda yang diagak selalunya betul dan banyak rahsia yang dia tahu terutama rahsia Encik Ben dan Encik Bun.

Dan disebabkan serba tahunya itu, bapaknya bimbang jika anaknya itu terlupa tentang diri sendiri. Bapak Aerna nekad untuk cepat-cepat mengahwinkan anaknya dengan sesiapa saja yang gentleman asalkan Aerna membuka hati untuk menerima cinta. Adakah dengan mudah Aerna dapat menerima pilihan bapaknya? Adakah Aerna akan bersedia membuka pintu hatinya seperti yang dipinta oleh bapaknya?

Saksikan nanti drama Cik Serba Tahu yang ditayangkan setiap Isnin hingga Khamis jam 10.00 malam di Astro Ria dan Astro HD.

Semoga kita dapat pengajaran daripada drama yang menarik ini.