Enter your keyword

24 October, 2012

Cara Hancurkan Biji Cili Kering Ketika Memasak

As-salam,

Lagi dua hari umat islam nak sambut aidiladha. Menjelang raya haji nanti mesti ramai yang dah buat persiapan nak memasak pada hari tersebut. Dalam kesibukan ini, saya nak menyelit sikit mengenai cara nak hancurkan biji cili kering. Kalau tidak, mau jenuh kita mem'blander' sampai naik serak bunyi mesin tu...

 

bagi memudahkan cili kering dikisar dan bijinya hancur, tambahkan sedikit minyak masak dan secubit garam bersama cili kering ke dalam pengisar. Kemudian, kisar seperti biasa, kalau nak luar biasa, terpulang pada anda! Lepas itu kita akan dapati bukan sahaja cili kering dikisar hancur tetapi juga menjadikannya lebih tahan lama. 

Selamat mencuba ya tuan2 dan puan sekalian...

>Nak banyak lagi petua dari saya, silalah intai-intai kat sini...<  

6 comments:

  1. petua yg menarik.padan la selama ni duk pulun blend sampai hancur..tapi tak hancur-hancur jugak.=p

    ReplyDelete
  2. Wah! Bagus tips ni.. Nanti nak try lah! ^_^

    ReplyDelete
  3. dulu rajin gak blender cili..sejak da ade cili segera yg siap dimesen tu..terus beli yagng itu je..

    ReplyDelete
  4. oooh..gitu ye kak?lepas ni blh try.. ;) jemput visit blog saya madeenayahya.blogspot.com

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.