Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli

aynora nur | 30 October, 2014,10:33 PM |
Advertisement
Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli - I love coffee! Saya sangat sukakan kopi! Walaupun warnanya hitam pekat, ia tetap menawan hati dan rasa! Semakin pekat warna kopi, semakin saya jatuh cinta! Aroma kopi yang panas dan hangat, sungguh menyegarkan minda! Hihi...





Bagaimana pula dengan anda? Tidak suka kopi? Mengapa? Tahukah anda bahawa kopi adalah minuman kegemaran Rasulullah.

Kopi yang segar akan meninggalkan rasa yang tertinggal di mulut dengan sensasi masin di sisi lidah.


Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli


1. Cara Buat Kopi 'O' Yang Lazat

Ikut pengalaman saya, menyediakan kopi 'O' memanglah mudah. Namun anda kena tahu cara yang boleh digunakan untuk menjadikan kopi anda lazat dan beraroma asli.

Untuk membuat kopi dengan satu mug bersaiz besar, (anggaran 400ml air), kita memerlukan 2 sudu besar serbuk kopi. Kalau terlalu banyak rasanya akan terlalu kuat sangat, dan jika kurang air, rasa kopi akan kelat. Gunakan air panas yang baru mendidih.

Mula-mula masukkan air panas dahulu. Kemudian masukkan kopi. Biarkan beberapa minit agar serbuk kopi mendap ke bawah. Akhir sekali masukkan 2 1/2 sudu teh gula. Kacau hingga gula sebati. Nah! Kopi 'O' lazat anda siap untuk dihirup! Baunya harum satu rumah! Rasa macam dalam ladang kopi pulak...haha! Nak rasa sedap lagi, tambahkan sedikit serbuk kayu manis ke dalam bancuhan air kopi 'O' anda...

Kopi sedap diminum ketika panas. Jika kopi sudah sejuk, rasanya akan berubah masam dan pahit.

Tapi ingat ya!! Jangan masukkan kopi dahulu, kemudian baru tuangkan air panas. Sebabnya? Serbuk kopi akan menakung di atas dan lambat sebati. Aromanya juga kurang berbanding dengan cara di atas. Kalau tak percaya, anda boleh test...

2. Cara Buat Kopi Susu Yang Lazat Dan Asli


Untuk membuat 2 cawan kopi susu, masukkan 3 sudu besar kopi dengan 1 sudu besar gula, kemudian tambahkan 1-2 sudu susu dan campurkan hingga warnanya berubah dari coklat menjadi krim. Pastikan bahawa gula dan kopinya telah bercampur dengan sempurna. Untuk mudah, lebih baik gunakan gula halus.





Pemilihan susu juga tidak boleh dilakukan sebarangan. Susu biasa tentunya lebih segar dan lebih pekat rasanya berbanding dengan susu tepung.

Mudah kan?

Pastikan anda menggunakan air mineral untuk memasak air panas untuk rasa kopi susu yang lebih asli dan lazat.

Jika mahukan kelainan, boleh juga campurkan sedikit sirap ke dalam kopi sebagai penambah rasa dan mencuba sesuatu yang baru.

Ada juga sesetengah orang buat kopi susu dengan masukkan susu manis dulu dalam cawan. Biasanya mereka akan masukkan susu dalam cawan dengan sukatan paras gelas. Kita boleh cuba segelas untuk mencuba kemanisannya dan juga kepekatannya. 

Susu pekat manis kini lebih bergula dari berlemak kerana banyak gunakan pati kelapa sawit, bukannya susu sebenar. Kemanisan dan lemaknya berlainan dari jenama ke jenama yang lain.

Selamat mencuba...

Tag : Keluarga, Resepi
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
10 Komen untuk "Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli"

tak suka kopi susu.

suka kopi o.

hoho..

Assalamualaikum.

Tetiba rasa nak minum kopi pulak memalam nih...hehe.

dulu masa kecil ayie rajin juga minum kopi tapi skrg byk minum air bergas jer pulak..adehhh.

sha suka sangat dengan kopi kapal api, hasben cakap kalau sha buat memang kawww... secukup rasa je :)

Betul tu, kopi O lebih segar dan original.

Waalaikumussalam...

Tak elok minum air bergas selalu ayie...bahaya utk kesihatan.

Caya lah! Saya pun sama, cap kapal api powerr!!

Kawan suka kopi Keluang Johor

Lnsung x suke mnum kopi

Bro minum kopi kampung ke? cuba kopi import dari brazil. Amik yg ekstrak, tade serbuk. Harga mahal sket la. Tapi rasa perghh tanak dah kopi kampung

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top