Enter your keyword

30 October, 2014

Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli

Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli - I love coffee! Saya sangat sukakan kopi! Walaupun warnanya hitam pekat, ia tetap menawan hati dan rasa! Semakin pekat warna kopi, semakin saya jatuh cinta! Aroma kopi yang panas dan hangat, sungguh menyegarkan minda! Hihi...





Bagaimana pula dengan anda? Tidak suka kopi? Mengapa? Tahukah anda bahawa kopi adalah minuman kegemaran Rasulullah.

Kopi yang segar akan meninggalkan rasa yang tertinggal di mulut dengan sensasi masin di sisi lidah.


Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli


1. Cara Buat Kopi 'O' Yang Lazat

Ikut pengalaman saya, menyediakan kopi 'O' memanglah mudah. Namun anda kena tahu cara yang boleh digunakan untuk menjadikan kopi anda lazat dan beraroma asli.

Untuk membuat kopi dengan satu mug bersaiz besar, (anggaran 400ml air), kita memerlukan 2 sudu besar serbuk kopi. Kalau terlalu banyak rasanya akan terlalu kuat sangat, dan jika kurang air, rasa kopi akan kelat. Gunakan air panas yang baru mendidih.

Mula-mula masukkan air panas dahulu. Kemudian masukkan kopi. Biarkan beberapa minit agar serbuk kopi mendap ke bawah. Akhir sekali masukkan 2 1/2 sudu teh gula. Kacau hingga gula sebati. Nah! Kopi 'O' lazat anda siap untuk dihirup! Baunya harum satu rumah! Rasa macam dalam ladang kopi pulak...haha! Nak rasa sedap lagi, tambahkan sedikit serbuk kayu manis ke dalam bancuhan air kopi 'O' anda...

Kopi sedap diminum ketika panas. Jika kopi sudah sejuk, rasanya akan berubah masam dan pahit.

Tapi ingat ya!! Jangan masukkan kopi dahulu, kemudian baru tuangkan air panas. Sebabnya? Serbuk kopi akan menakung di atas dan lambat sebati. Aromanya juga kurang berbanding dengan cara di atas. Kalau tak percaya, anda boleh test...

2. Cara Buat Kopi Susu Yang Lazat Dan Asli


Untuk membuat 2 cawan kopi susu, masukkan 3 sudu besar kopi dengan 1 sudu besar gula, kemudian tambahkan 1-2 sudu susu dan campurkan hingga warnanya berubah dari coklat menjadi krim. Pastikan bahawa gula dan kopinya telah bercampur dengan sempurna. Untuk mudah, lebih baik gunakan gula halus.





Pemilihan susu juga tidak boleh dilakukan sebarangan. Susu biasa tentunya lebih segar dan lebih pekat rasanya berbanding dengan susu tepung.

Mudah kan?

Pastikan anda menggunakan air mineral untuk memasak air panas untuk rasa kopi susu yang lebih asli dan lazat.

Jika mahukan kelainan, boleh juga campurkan sedikit sirap ke dalam kopi sebagai penambah rasa dan mencuba sesuatu yang baru.

Ada juga sesetengah orang buat kopi susu dengan masukkan susu manis dulu dalam cawan. Biasanya mereka akan masukkan susu dalam cawan dengan sukatan paras gelas. Kita boleh cuba segelas untuk mencuba kemanisannya dan juga kepekatannya. 

Susu pekat manis kini lebih bergula dari berlemak kerana banyak gunakan pati kelapa sawit, bukannya susu sebenar. Kemanisan dan lemaknya berlainan dari jenama ke jenama yang lain.

Selamat mencuba...

10 comments:

  1. tak suka kopi susu.

    suka kopi o.

    hoho..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, kopi O lebih segar dan original.

      Delete
  2. Assalamualaikum.

    Tetiba rasa nak minum kopi pulak memalam nih...hehe.

    dulu masa kecil ayie rajin juga minum kopi tapi skrg byk minum air bergas jer pulak..adehhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...

      Tak elok minum air bergas selalu ayie...bahaya utk kesihatan.

      Delete
  3. sha suka sangat dengan kopi kapal api, hasben cakap kalau sha buat memang kawww... secukup rasa je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Caya lah! Saya pun sama, cap kapal api powerr!!

      Delete
  4. Kawan suka kopi Keluang Johor

    ReplyDelete
  5. Lnsung x suke mnum kopi

    ReplyDelete
  6. Bro minum kopi kampung ke? cuba kopi import dari brazil. Amik yg ekstrak, tade serbuk. Harga mahal sket la. Tapi rasa perghh tanak dah kopi kampung

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.