Header Ads

Ini Rupanya Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Ini Rupanya Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah
Ini Rupanya Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah. Sebagai seorang hamba, apa yang paling kita harapkan adalah kembali dalam keadaan yang baik dan dalam ampunan Allah. Dia yang menciptakan dan Dia juga yang berhak keatas nyawa kita. Justeru pengampunan dan taubat-taubat kita yang diterima olehNya.

Bagaimnaa kita nak tahu adakah taubat kita diterima oleh Allah? Adakah apabila kita diberikan balasan atas dosa-dosa kita dengan serta merta? Apakah segala nikmat yang telah diberi akan ditarik balik sebagai balasan kemungkaran yang telah kita lakukan? Itu bergantung kepada Dia jua. Kerana hidup dan mati kita adalah milikNya. Tetapi, ingatlah.. Allah tidak zalim. Dia Maha Penyayang terutamanya jika kita telah berhijrah kepada kehidupan yang lebih baik.

Ini Rupanya Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah

"Tangisan taubat seorang pendosa lebih Allah cintai daripada tasbihnya seorang yang sombong." - Ibnu Qayyim

Ini Rupanya Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah


"Dan bertaqwalah kepada Allah. Dan hanya Dialah sebagai pemelihara."

Tanda-Tanda Taubat Kita Diterima Allah


Mari kita lihat senarai tanda-tanda taubat kita diterima Allah.

1. Tak bercakap perkara yang lagha/ tak penting - Kita menjadi lebih merendah diri, bercakap sesuatu yang baik, yang positif dan tidak sombong dengan penghijrahan kita. Sebaliknya kita semakin sibuk menambah ilmu agama dan lebihkan membaca perkara-perkara yang mendorong ke arah kebaikan.

2. Hilang dengki dan iri hati pada orang lain - Sebaik berhijrah, kita dah tak nak cemburu hasad dengki pada orang lain. Jika sebelum bertaubat, kita ada perangai buruk seperti itu, maka setelah bertaubat dan berhijrah kita lebih terdorong bersangka baik kepada manusia dan Allah.

3. Dijauhi rakan taulan yang jahat - Allah Maha baik, penyayang dan suka jika kita merayu memohon ampunan kepadaNya. Dengan cara itu, Dia mendorongkan hati dan langkah kita ke tempat-tempat yang baik. Dijauhkan daripada tempat-tempat maksiat, dijauhkan kita daripada kalangan orang yang jahat. Dia akan hadirkan orang-orang yang baik, jiran-jiran yang baik di sekeliling kita. Kadang kita pun hairan, kenapa Allah tiba-tiba jauhkan kita dari rakan sekerja yang rapat. Betul tak? Dia kena pindah lah, berhenti kerja dan anda lost contact? Terfikirkah mungkin Allah nak jauhkan kita daripada dia dengan perancangannya. Wllahu'lam.

4. Sentiasa istighfar dan rajin buat amal - Selain itu, kita lebih rajin beristighfar. Tak kira dimana-mana. Kita semakin rajin bersedekah. Apa saja benda yang baik kita akan sukarela membantu tanpa dipaksa. Lebih rajin menasihati rakan-rakan dengan cara yang betul. Itu semua antara tanda-tanda taubat kita diterima Allah.

Namun, jangan terlalu lalai dan sombong bila kita diuji dengan kebaikan-kebaikan tersebut. Seharusnya kita semakin dekat dengan Allah, menambahkan perkara-perkara sunat selain daripada istiqamah melaksanakan kewajipan kita sebagai seorang muslim sejati.

Jadilah hambaNya yang bertaqwa dan beriman di jalanNya.

Kita sentiasa di uji samada daripada sudut yang kita nampak atau tidak. Kembalilah kepadaNya walau dalam keadaan apa pun. Bersabarlah dan bersyukur selalu atas segala nikmat dan ujian yang Allah turunkan.

1 comment:

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.