Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa

aynora nur | 13 May, 2015,12:30 PM |
Advertisement
Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa yang saya kongsikan di bawah adalah sekadar mengikut citarasa saya ketika berbuka puasa di bulan Ramadhan. Mungkin kita mati idea nak makan kuih apa untuk berbuka, jadi boleh rujuk jenis kuih muih yang saya senaraikan dengan resepinya sekali.

Saya sekadar berkongsikan koleksi resepi kuih muih yang ringkas, mudah dan sedap sebagai menu berbuka puasa dalam bulan Ramadhan yang selalu menjadi pilihan. Mungkin ada yang tak sesuai atau tak 'ngam' dengan citarasa anda, jadi bolehlah pilih kuih muih yang beraneka di luar sana.

Citarasa setiap orang berbeza, betul kan?


1. Resepi Kuih Buah Melaka @ Onde-Onde 

(Anggaran hidangan untuk satu keluarga)


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Resepi Kuih Buah Melaka @ Onde-Onde

Bahan-Bahan: 

Satu kampit tepung pulut
5 helai daun pandan - jus pandan secukupnya
Gula melaka - potong kecil, atau gula merah
1/2 biji kelapa muda parut - ambil bahagian putih sahaja
Sedikit garam - untuk gaul dengan kelapa parut
Sedikit kapur

Cara-cara Membuatnya: 

1) Bancuh tepung pulut dengan air daun pandan dan air kapur sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh digentel dan tak melekat di tangan.

2) Ambil adunan sebesar ibu jari dan leperkan. Masukkan gula Melaka yang dipotong kecil atau dihancurkan supaya ianya betul betul cair semasa direbus. Saya tak suka rasa gula Melaka yang berbiji semasa mengunyahnya. Tutup adunan kemas kemas dan gentel adunan dengan kedua tapak tangan supaya berbentuk bulat cantik.

3) Panaskan air di dalam periuk sehingga mendidih. Kalau suka, boleh masukkan daun pandan supaya wangi.

4) Masukkan bebola tepung tadi dan tunggu sehingga ianya timbul di permukaan air menandakan ianya telah masak dan sedia diceduk keluar.

5) Tos dan terus masukkan ke dalam pinggan kelapa parut yang telah digaul bersama sedikit garam. Golek golekkan di atas kelapa sehingga ianya betul betul bersalut. Sedia untuk dihidangkan.

##sumber resepi


2. Resepi Kuih Karipap Ringkas 

(Anggaran hidangan untuk sekeluarga..)


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Resepi karipap Ringkas

Bahan-bahan:

Untuk kulit:

1 kilo tepung gandum
4 sudu besar minyak masak (yang telah dipanaskan)
Sedikit air
Sedikit garam & gula
6 biji kentang bersaiz besar - di potong dadu

Cara membuat kulit karipap:

Semua bahan dicampur dan ketika minyak masak masih panas, uli tepung terus hingga menjadi doh. Jangan terlalu keras atau lembik, biarlah yang sederhana.

Untuk Inti:
(Semua bahan dikisar)

1 paket kecil kari daging - dikisar
2 ulas bawang besar - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
Ikan bilis - ikut citarasa - dikisar

5 batang daun sup (dipotong halus)

Cara membuat inti:

1. Semua bahan di atas dikisar kecuali daun sup dimasukkan setelah inti masak.
2. Panaskan minyak dan tumis semua bahan yang telah dikisar tadi.
3. Masukkan sedikit garam dan gula ikut selera sendiri
4. Setelah kentang empuk, masukkan daun sup dan kacaukan.
5. Setelah sejuk, barulah digunakan.

Boleh buat karipap menggunakan acuan yang ada dipasaran atau 'klim' sendiri menggunakan jari jemari anda...ikut suka..hihi


3. Resepi Kuih Sagu

(Anggaran hidangan untuk 4 orang)


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Resepi Kuih Sagu

Bahan-Bahan:
2 cawan sagu
5 cawan air
1/2 cawan gula pasir
pewarna merah (pati sirap ros)
daun pandan
kelapa parut


Cara Penyediaan:
  • Bersihkan sagu dan toskan airnya
  • Masak air bersama gula, pati sirap ros dan daun pandan sehingga mendidih.
  • Apabila mendidih, keluarkan 1/2 kuantiti air, masukkan sagu dan kacau, tambah air yang kita keluarkan dari periuk tadi sikit-sikit sehingga sagu menjadi jernih.
  • Setelah menjadi pekat dan jernih, kacau selama 5 hingga 10 minit.
  • Letak dalam loyang dan biarkan sejuk dan boleh dipotong.
  • Gaul dengan kelapa parut yang digaul garam.
Haa...mudahnya, kan? Mesti bersemangat bila hasilnya nanti kuih Sagu kita merah menyala bersalut kelapa parut.

4. Resepi Kuih Popiah Sayur

(Anggaran hidangan untuk sekeluarga) 


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Popiah Sayur Ringkas

Popiah sayur pun amat mudah menyediakannya. Saya memang terror dan rajin juga buat popiah sayur. Kadangkala saya tukar sayur taugeh dengan sayur campur frozen yang guna kacang peas tu. Then, pecahkan sebiji telur ketika memasak inti tersebut. Memang sedap juga dan rangup...

Bahan-bahan:
1 bungkus kulit popia bersaiz besar - lebih kurang 50 keping
minyak untuk menggoreng
1 biji telur dikacau seketika - sebagai gam kulit popia.

Bahan untuk inti:

2 cawan taugeh
1 batang carrot ~ disagat/potong halus
1 mangkuk kobis ~ dimayam / 1/2 dari sebiji kobis pun boleh
1 labu bawang besar ~ dimayam
3 ulas bawang merah & 2 ulas bawang putih ~ ditumbuk
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa.

Cara penyediaan:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar yang ditumbuk sehingga wangi.
2. Masukkan bawang besar dan carrot, kacau rata.
3. Masukkan kobis, garam dan gula. Kacau rata.
4. Bila sayur telah lembut tutup api dan tapiskan supaya kuahnya turun ke dalam mangkuk.
5. Bubuh inti popia ditengah kulit popia dan gulungkan sehingga hujung dan gamkan hujung dengan bancuhan telur tadi.
6. Gorengkan dalam minyak yang banyak dan sederhana panas.
7. Bila telah kekuningan bolehlah angkat dan toskan minyak.

Nota: Bila ada lebihan popiah, boleh disimpan dalam peti sejuk. Bila nak makan, keluarkan setengah jam dan goreng macam biasa.

5. Resepi Kuih Seri Muka @ Pulut Sekaya

(Anggaran hidangan 6-10 orang)


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Kuih Seri Muka @ Pulut Sekaya
Mengikut orang Kedah, Seri Muka juga dikenali sebagai Pulut Sekaya. Kuih ini sedap rasanya dengan adunan bau pulut dan pandan dan rasa lemak santan. Makan satu ketul pun dah kenyang. Hihi...  

Bahan-Bahan untuk Lapisan Bawah Seri Muka

400 gm atau 2 cawan beras pulut putih (direndam selama 3 jam)
2 cawan santan cair (sama dengan sukatan pulut)
1 sudu teh garam
2 sudu teh minyak masak

Cara-Cara untuk Membuat Lapisan Bawah

1) Bersihkan dan toskan beras pulut sehingga air kering.
2) Masukkkan ke dalam Loyang (10x10) yang dialas oleh kertas plastik (14x14)
3) Sapukan minyak di sekeliling loyang.
4) Masukkan santan cair dan garam ke dalam loyang.
5) Kemudian tuangkan campuran ke dalam pulut.
6) Gaul sebati dan kukuskan selama 25 minit. Sekali-sekala hendaklah dikacau supaya pulut masak dengan lebih rata.
7) Santan dgn pulut mesti mempunyai paras yang sama.
8) Kukuskan beras pulut dengan semua bahan selama 30 minit.
9) Setelah masak, tekan pulut tadi sehingga mampat dan padat dalam loyang.
10) Sedia untuk dilapis dengan lapisan atas.


Bahan-Bahan untuk Lapisan Atas Seri Muka

2 cawan santan pekat
150 mL air + 4 helai daun pandan
(Dikisar dan ditapis untuk dijadikan air pandan)
1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu besar tepung jagung
3/4 cawan gula pasir (jika hendak manis-1 cawan gula)
1 biji telur ayam
1/2 sudu teh garam
Sedikit pewarna hijau


Cara-Cara untuk Membuat Lapisan Atas

1) Masukkan tepung gandum, tepung jagung, telur, santan pekat, gula pasir dan garam ke dalam bekas. Kacau sehingga sebati. Kemudian masukkan air dan kacau lagi.
2) Selepas itu, masukkan pewarna hijau dan sedikit daun pandan.
3) Campurkan semua bahan-bahan dan kacau sehingga rata dan sekata dengan whisker.
4) Tapis ataupun kisar untuk memastikan tiada bintilan dalam adunan tepung.
5) Kemudian tuangkan campuran (adunan hijau) ke atas pulut yang telah ditekan.
6) Kukus semula selama 1/2 jam atau sehingga masak.
7) Balut penutup periuk dengan aluminium foil, tuala atau kain bersih supaya air kukusan tidak menitik di atas permukaan kuih.
8) Masak sekejap di atas api perlahan sehingga naik wap.
9) Setiap 10 minit penutup dibuka untuk membuangkan wap air.
10) Sejukkan dengan betul-betul sebelum keluarkan dari acuan lompang.
11) Selepas itu, barulah potong mengikut saiz sesuka hati dan dihidangkan.

Tips: Gunakan pisau yang bersaiz kecil. Celupkan pisau ke dalam air dan potong mengikut saiz yang dikehendaki. Buangkan pulut tersebut sekiranya ada pulut yang melekat di pisau. Celup pisau ke dalam air lagi dan sambung memotong kembali sehingga selesai.

6. Resepi Kuih Koleh Kacang 

(Anggaran hidangan 4 - 8 orang) - ukuran loyang 10x10x2 inci
Sumber: Kelas Chef Asma


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Kuih Koleh Kacang

Bahan-bahan:
(A)

400gram gula merah
100gram gula halus
300ml air
1 helai daun pandan

(B)

300gram tepung kacang hijau
1tsp garam
400ml santan pekat
1300ml air

Cara-cara menyediakan koleh kacang:

1. Masak bahan-bahan (A) sehingga mendidih hingga gula hancur, tapiskan menjadi 500ml ( jangan sampai air gula pekat)

2. Satukan bahan (B), kacau hingga sebati tapiskan dalam kuali.

3. Masukkna bahan (A) ke dalam bancuhan (B), kacau diatas api sederhana besar sehingga pekat dan tak melekat di periuk. Jangan terlebih pekat sangat nanti jadi kuih plastik...(Masukkan 1 ½ tbsp minyak supaya berkilat)

4. Bila masak tuang kedalam loyang yang telah dilapik kertas & disapu marjerin.

5. Tabur tahi minyak ketika adunan masih panas supaya tahi minyak melekat di atasnya.

Cara buat Tahi Minyak Koleh Kacang

300ml santan pekat + 1/8tsp garam
(dimasak dengan api perlahan hingga menjadi tahi minyak & warna kekuningan, tapis supaya tahi minyak tidak hitam & tabur di atas kertas).

*minyaknya jangan dibuang, guna 1 1/2 tbsp masuk ke dalam adunan supaya berkilat

Nota: Boleh juga masak adunan kuih koleh kacang selama 40 minit guna api sederhana sahaja. Sentiasalah di kacau supaya adunan tak bergentel. Bila dah siap, tutupkan api dan tuangkan dalam loyang yang telah di gris dengan minyak/marjerin. Taburkan tahi minyak ketika masih panas lagi.

7. Resepi Kuih Cucur Badak

Resepi Oleh: Azie Kitchen


Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa
Kuih Cucur Badak - gambar sumber google
Hmm...kuih cucur badak pun sedap jugak. Intinya daripada serunding menaikkan lagi semangat untuk berbuka puasa..hihi...Kulit luarnya daripada keledek. Kenapa dipanggil cucur badak ekk? Entahlah...

Bahan-bahan:-

Untuk inti:
½ biji kelapa parut
100 gram udang kering (rendam dan kisar)
1 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
7 tangkai lada merah
1 cm halia
1 batang serai
1 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu makan gula
½ sudu teh garam
2 sudu makan minyak masak

Untuk doh:
250 gram keledek (rebus dan lenyek)
3 ½ sudu makan tepung gandum
½ sudu teh garam
½ kg minyak masak (untuk menggoreng)

Cara-cara menyediakan cucur badak:-


Untuk inti:

1) Panaskan minyak. Masukkan semua bahan yang telah dikisar. Masak hinggamenggelegak.
2) Masukkan kelapa. Kacau rata. Tutup api dan ketepikan.

Untuk kuih:

1) Gaul rata semua bahan doh kecuali minyak masak membentuk doh. Tambah tepung sedikit demi sedikit sekiranya doh lembik dan melekat.
2) Ambil sedikit doh dan bentukkan bulat sebesar bola golf. Isikan inti di tengah tengahnya.
3) Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali.
4) Goreng doh yang telah diisi inti sehingga keemasan. Angkat dan tos.

Semoga bermanfaat. Selamat mencuba.

Sebarkan resepi, sebarkan info jika suka.

Tag : Resepi
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
0 Komen untuk "Koleksi Aneka Resepi Kuih Muih Menu Berbuka Puasa"
DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top