Saidina Abu Bakar Sahabat Terbaik Rasulullah

Sahabat yang baik bukanlah boleh didapati merata-rata. Ia bak mutiara di celahan antara pasir-pasir di pantai. Ia ibarat satu dalam beribu. Pada pandangan mata, mungkin dia sahabat terbaik, tetapi di sebaliknya kita tidak tahu apakah dia sanggup berkorban ketika kita susah. Sanggupkah sahabat yang kita sangkakan terbaik itu, mengorbankan hartanya buat kita?

Itulah subjektifnya bila memikirkan tentang sahabat terbaik!

Pada zaman Rasulullah, ada seorang sahabat baginda yang sanggup berkorban nyawa dan harta untuk baginda. Siapakah dia?

Saidina Abu Bakar Sahabat Terbaik Rasulullah


Saidina Abu Bakar Sahabat Terbaik Rasulullah 
Sesungguhnya orang yang paling setia persahabatannya denganku dan dalam hartanya, adalah Abu Bakar. Andaikan aku mengambil seseorang menjadi kekasih selain Tuhanku, nescaya aku akan jadikan Abu Bakar sebagai kekasih. Namun aku menjadikan dia sebagai saudara seagama yang penuh cinta. - HR Bukhari & Muslim 
Ucapan pertama Saidina Abu Bakar selepas dilantik sebagai khalifah,
“Amma badu, wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku telah diangkat sebagai pemimpin kalian walau aku bukan yang terbaik di antara kalian. Jika aku berbuat baik, sokonglah aku. Sebaliknya jika aku berbuat salah, luruskanlah aku.

Kejujuran itu merupakan amanah, sedangkan dusta itu merupakan pengkhianatan. Kaum yang lemah menempati posisi yang kuat di sisiku hingga aku dapat mengembalikan padanya haknya dengan izin Allah.

Begitulah...sahabat terbaik Rasulullah yang bernama Saidina Abu Bakar seperti mutiara diantara pasir-pasir di pantai...

#renungan...

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.