Syaitan Ketakutan Bila Dibacakan Ayat Kursi Dan Surah Al Ikhlas

Syaitan ketakutan bila dibacakan dan diperdengarkan ayat-ayat suci al Quran. Syaitan kepanasan bila kita memulakan sesuatu tindakan dan kerja dengan nama Allah. Sebab itu kita digalakkan memulakan setiap kerja dengan mengingati Allah yang satu.

Allah juga berfirman,

“Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. [Al A’raf : 200].

“Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui.” (Fushshilat:36)

Pertanyaannya : bagaimana bentuk doa memohon perlindungan pada Allah yang dikatakan Allah dalam firman-Nya untuk mengatasi gangguan syaitan? Dalam Al-Qur’an tidak dijelaskan contoh-contoh doa yang boleh dibaca melainkan kita mendapatkannya dalam hadits Rasulullah.


Syaitan Ketakutan Bila Dibacakan Ayat Kursi Dan Surah Al Ikhlas


Sumber: Facebook

Surah Al Ikhlas

Bacaan ayat Kursi dan al Ikhlas di atas adalah untuk amalan masuk rumah yang kosong atau telah lama ditinggalkan.

Apabila kamu memasuki rumah yang tiada orang, bacalah Ayat Kursi dan Surah Al-Ikhlas. Maka akan bertempiaran syaitan yang berada di dalam rumah lari keluar dari rumah tersebut.

Namun begitu, hendaklah memulakan bacaan ayat-ayat yang tersebut di atas dengan kalimah Bismillah.

Menyebut nama Allah (menyebut nama Allah sangat banyak bentuk zikirnya seperti dengan membaca bismillah, la ḥawla wa la quwwata illa billah, Allahu Akbar dll) mempunyai keutamaan dapat membuat hijab hingga syaitan tidak dapat ikut makan dan bermalam di rumah kita. Imam Muslim dalam Shahihnya meriwayatkan, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: “Jika seorang laki-laki masuk ke dalam rumahnya kemudian menyebut nama Allah Ta’ala ketika dia masuk dan ketika makan, syaitan berkata: “Kamu tidak punya (perlu) tempat tidur dan tidak pula (perlu) makan di sini”. Dan jika ia masuk dan tidak menyebut nama Allah ketika ia masuk, maka syaitan berkata: “Kamu mendapatkan (perlu) tempat tidur”. Dan jika tidak menyebut nama Allah ketika makan, syaitan berkata: “Kamu mendapat (perlu) tempat tidur dan makan”.”(Hadits riwayat Imam Ahmad, Al-Musnad, 3/346 dan Muslim, 3/1599)

Selamat beramal & semoga bermanfaat 😊

Sumber : Facebook

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.