Header Ads

Tips Penjimatan Minyak Kereta


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Tips Penjimatan Minyak Kereta
Tips penjimatan minyak kereta - Dahulu saya tak ambil kisah pun pada harga minyak kereta yang naik atau turun. Saya baca sekilas dan kemudian berkalih kepada berita lain. Sebab tak ada kaitan, esok kan kita tak bawak kereta. Tapi bila sekarang ni dah kena bawak kereta sendiri, mulalah ikut peredaran zaman. Kena tahu harga minyak sekarang, RON 97 atau RON 95.. mana satu lebih bagus. Mana satu minyak yang jimat. Yang penting, mana satu yang murah!

Minyak diesel pun kena kenal, boleh atau tidak kereta kita diisi dengan minyak diesel. Tu semua kena alert..

Tips Penjimatan Minyak Kereta

Minyak jenama apa yang sesuai untuk kereta kita, minyak petrol ada banyak pilihan syarikat.. dari Petronas, Shell, Caltex dan banyak lagi. Isi minyak ikut kesesuaian jenis enjin kereta anda..

Tips Penjimatan Minyak Kereta 


Di bawah adalah tips-tips penjimatan minyak kereta ysng mungkin berguna kepada anda semua. Jom tengok satu persatu:-

1. Memandu perlahan - kaedah yang paling berkesan

2. Rancang perjalanan anda - rancang perjalanan mengikut jadual yang ditetapkan

3. Buang lebihan berat - buang barang yang tidak perlu dari dalam kereta

4. Periksa tayar - periksa dan tetapkan tekanan tahar kereta sebulan sekali

5. Elakkan melahu - elakkan berhenti lama dalam keadaan enjin masih hidup

6. Isi petrol pada waktu sesuai - pagi atau malam adalah waktu sesuai untuk mengisi minyak kerana petrol kurang termeluap disebabkan suhu yang sejuk

Tips Penjimatan Minyak Kereta

Adakah panduan di atas berguna kepada anda? Jika ya.. kongsikan kepada rakan-rakan dan sahabat handai. Dalam keadaan harga petrol yang kerap naik kebelakangan ini, apa kata kita yang buat tips penjimatan sendiri. Hati pun tak sakit, jiwa pun tak kacau. Bukan murah tau harga minyak sekarang.. hehe

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.