Header Ads

Kalau Nak Kurus Elakkan Buah Berisi Kuning


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Kalau Nak Kurus Elakkan Buah Berisi Kuning
Kalau nak kurus elakkan makan buah berisi kuning. Buah apa tu? Takkan tak tahu? Raja buah isinya warna apa? Mangga warna apa, itu semua antara buah kegemaran kita kan? So, jika berazam nak kurus dan sihat, elakkan ambil buah berisi kuning. Yang bagus ambil buah berisi hijau, ungu dan putih. Tapi oren pun kuning.. tapi bagus pulak kan untuk kita ambil dalam proses diet.

Buah isi kuning kat dalam artikel ni adalah buah tertentu seperti durian, mangga, pisang, nangka dan lain-lain.

Kalau nak kurus elakkan buah berisi kuning


Contoh buah yang isinya warna kuning adalah durian, mangga, cempedak, nangka, pisang (tengok kesesuaian) dan banyak lagi.

Kalau Nak Kurus Elakkan Buah Berisi Kuning

Kenapa agaknya buah yang isinya warna kuning tak bagus dimakan sewaktu dalam proses nak kurus?

Sebab, buah yang isinya kuning seperti durian dan mangga mengandungi karbohidrat yang tinggi. Dalam proses kurus kita kena halang ambil karbohidrat yang berlebihan.

Dalam pengaturan berat badan, kalori adalah kunci utama yang memegang peranan. Jika anda mengambil kalori lebih banyak dari yang tubuh anda perlukan, maka berat badan anda akan bertambah. Sebaliknya, jika anda membakar kalori lebih banyak dari yang anda ambil, maka berat badan anda juga akan berkurang. Durian contohnya, adalah buah yang tinggi akan kandungan kalori. Dalam 1 cawan buah durian (sekitar 250 gm) diketahui mengandungi sekitar 357 kalori. Ini adalah jumlah yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan buah-buahan yang lainnya. Sebagai perbandingan, 1 cawan buah epal diketahui hanya mengandungi sekitar 57 kalori.

Dalam setiap cawan buah durian juga diketahui terkandung lebih kurang 66 gm karbohidrat. Ini bererti bahawa hanya dari kandungan karbohidratnya saja buah durian dapat memberikan 264 kalori ke tubuh anda. Memang karbohidrat adalah unsur penting bagi tubuh kerana merupakan sumber energi yang anda perlukan untuk melakukan kegiatan sehari-hari. Namun mengambil karbohidrat terlalu banyak juga dapat dengan cepat menaikkan berat badan anda. Sebuah penyelidikan yang diterbitkan dalam "The Journal of Nutrition" tahun 2003, menyebutkan bahawa mengurangi pengambilan karbohidrat akan mempercepat pembakaran lemak dan dapat mengurangi berat badan anda.

Dan waktu sarapan pun; kena ambil hidangan yang seimbang. Jangan ambil sarapan yang tidak seimbang seperti milo ais dengan roti putih. Kalau ambil dengan milo panas mungkin masih boleh dipertimbangkan.

Kalau Nak Kurus Elakkan Buah Berisi Kuning

Oleh yang demikian, ambillah makanan dari kandungan kalorinya yang rendah. Antara makanan paling rendah kalori di dunia adalah kobis, cendawan, bayam, timun, saderi. Yang lain-lain harap tak masuk dalam list la ya..

Kalau Nak Kurus Elakkan Buah Berisi Kuning

Semoga ulasan saya tentang isi buah warna kuning harus dielakkan dalam proses kurus akan memberikan anda semua ilmu dan info baru dalam penjagaan kesihatan anda.

Semoga bermanfaat.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.