Lifestyle Resepi Info Terbaik

Menang Atau Kalah, Tetaplah Syukur Dan Sabar

Baca : GAMBAR LOKASI ....
Menang Atau Kalah, Tetaplah Syukur Dan Sabar. Bila menang, bermulalah amanah digalas sebaiknya. Jangan ingkar dengan segala janji yang dicipta. Orang yang berdusta, kelak cepat atau lambat dapat balasannya.

Menang Atau Kalah, Tetaplah Syukur Dan Sabar

Jika menang, bersyukurlah kepada-Nya. Ingatlah ucapan Nabi Sulaiman A.S tatkala dikurniakan dengan puncak kenikmatan dan pemerintahan: 

 هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ 

Maksudnya: “Ini adalah kurnia dari Tuhanku untuk menguji apakah Aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya).” (Surah al-Naml: 40) 

Jika tidak menang, itu bukanlah penamat. Bumi Allah SWT terbentang luas. Sudah pasti di sana ada hikmahnya. Amat perlu saat itu diisi dengan kesabaran serta redha ketentuan takdir Ilahi. 

Ingatlah firman Allah SWT:

 وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 

Maksudnya: “Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu sukakan sesuatu sedangkan itu adalah keburukan bagi kamu. Allah itu lebih mengetahui dan kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah: 216)

Sumber - FB Datuk Dr Zulkifli Mohamad al Bakri 

Post You May Like ....


Catat Ulasan

0 Ulasan

close