Enter your keyword

15 March, 2013

13 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan

13 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan | Buah betik adalah makanan harian bagi saya sewaktu kecil dahulu. Ini adalah kerana di rumah keluarga kami dahulu ada terdapat pokok betik yang kurus tetapi buahnya lebat dan berbuah sepanjang tahun. Hinggakan kini apabila teringat atau ternampak buah betik yang dijual di pasar, saya jadi tidak hairan. Kerana apa? Kerana sudah puas makan ketika kecil dahulu.

Pokok Betik

Buah betik memang banyak zatnya serta berkhasiat. Antara khasiat yang paling 'popular' adalah untuk mengubati rabun mata. Entah benar ataupun tidak saya kurang pasti. Tetapi jika dirujuk pada bahan bacaan yang berkaitan, memang ada benarnya. 

 

Selain zat vitamin, mengandungi serat dan zat protein, betik juga mengeluarkan sejenis enzim yang dikenali sebagai enzim papain. Papain banyak digunakan dalam penyediaan makanan, khususnya untuk melembutkan daging dan penyediaan ‘chewing gum’. Walau bagaimanapun, di negara-negara ASEAN potensi industri papain masih belum diterokai sepenuhnya. Buat masa ini, pengeluar papain secara komersil hanya terdapat di Filipina.

Pelbagai Kandungan Buah Betik


Buah betik mengandungi pelbagai khasiat pemakanan. Bagi setiap 100g betik , ia mengandungi :
  • 59.0 kalori untuk pembekalan tenaga,
  • 92.1g air,
  • 1.0g protein,
  • 0.1g lemak,
  • 13.5g karbohidrat,
  • 0.5g serat,
  • 0.5g abu,
  • 31.0mg kalsium
  • 0.8mg magnesium
  • 17.0mg posporus
  • 1.0mg zat besi
  • 2.0mg sodium
  • 337.0mg potasium
  • vitamin B sebanyak 0.08mg,
  • vitamin B2 (0.12mg)
  • niasin (0.1mg
  • vitamin C (69.3mg)
  • karotin (2431ug)

13 Khasiat Buah Betik

  1. Buah betik yang masak selain kaya dengan vitamin C, ia berkesan merawat hemoroid atau buasir dan sembelit.Makan buah betik boleh memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan sembelit.
  2. Daun betik terutama pucuknya yang muda sering direbus untuk dijadikan ulam. Selain itu, air rebusan daun betik dapat melegakan perut dengan mengeluarkan segala angin.
  3. Jika memanggang daging yang dibalut dengan daun betik, ia dapat melembutkan daging tersebut.
  4. Bagi merawat masalah kulit seperti jerawat dan masalah kedutan, hancurkan buah betik tersebut. Kemudian tampalkan di tempat yang bermasalah setengah jam sebelum mandi.
  5. Di Ghana ia juga digunakan untuk mengubati ketumbuhan manakala pucuknya boleh mengubati penyakit tekanan darah tinggi.
  6. Betik juga boleh digunakan untuk mengubati tumit pecah-pecah yang boleh menyebabkan kaki terasa sakit. Salah satu daripada rawatan tradisional bagi mengubati masalah ini ialah dengan menggunakan buah betik muda yang dibelah dua kemudian diambil getahnya dan sapu dibahagian tumit yang pecah.
  7. Khasiat buah betik selalu dikaitkan dengan pengawalan dan pengurangan berat badan disamping menghaluskan kulit dan mampu menjadikan wajah sentiasa awet muda. 
  8. Daun betik pula mengandungi dekstrosa, karpain, karbohidrat, serat dan kalsium.
  9. Daun betik yang dilayur di atas api dapat mengubati sakit-sakit otot apabila dilekapkan pada bahagian yang sakit. Bagi mengubati sakit sendi pula, meminum air perahan dari daun muda yang ditumbuk lumat dan dicampurkan dengan sedikit perahan limau nipis boleh membantu.
  10. Daun betik tua, dikatakan boleh dibuat jus untuk mengubati penyakit denggi. Dengar khabarnya, platelet pesakit denggi akan segera bertambah jika meminum jus daun betik. Sejauh mana kebenaran ini, tidaklah diketahui.
  11. Biji betik pula boleh digunakan untuk menyingkirkan cacing gelang dan cacing kerawit pada kanak-kanak. Caranya ialah dengan mengambil segengam biji betik dan tumbuk hingga hancur kemudian direbus dan diminum oleh kanak-kanak tersebut, tetapi awas, ia dipercayai tidak berapa sesuai untuk wanita yang sedang mengandung.
  12. Getah daripada daun, buah atau batang berguna untuk mengubati kaki yang pecah-pecah dan cara menyapu getahnya pada tempat berkenaan. Getah betik juga berguna bagi melegakan kesakitan gigi yang berlubang dengan cara menitikkan getah pada lubang gigi tersebut atau boleh juga menggunakan kapas. 
  13. Daun betik yang ditumbuk lumat kemudian dicampurkan dengan sedikit garam dan kemudian dilekapkan pada tempat yang luka dan dibalut dapat menghentikan pendarahan.
Ternyata daripada senarai di atas, betik kaya dengan vitamin A (kulitnya) dan juga kalium. Nutrien -nutrien penting yang terkandung dalam betik, menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai-nilai perubatan yang tersendiri.

 


Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C dan mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu, ia juga mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin. Betik juga boleh dimakan bagi melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masalah sembelit.

Namun begitu, sebaik-baiknya dapatkan nasihat daripada orang yang pakar dalam membuat sesuatu keputusan berkaitan penyakit dan kesihatan anda.

Hidup untuk sihat...happy reading!

13 comments:

  1. sygnye sy x suka mkn buah betik huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear faezah, kenapa tak suka makan betik? Dah boring yer macam saya..

      Delete
  2. perghhh...banyaknya maklumat tentang betik nie...i like it...

    ReplyDelete
  3. pregnant blh jer makan kan..

    ReplyDelete
  4. Tq...sy pn x brapa suka mkn buah betik...tetapi sy nk kn biji nyer tuk rawat rambut beruban..bru sekali buat memang elok dn buah betik tu sy potong simpan dlm peti sejuk bila dh sejuk sgt sedap rupa nyer bdn pn jadi sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara/ri, boleh share bagaimana menggunakan biji buah betik utk merawat uban? terima kasih

      Delete
  5. Terima kasih atas infonya....kami sekeluarga memang suka makan betik. Tiap rumah sewaan, kami tanam pokok ini. memang bayak mnafaatnya. betik muda boleh dibuat sayur...masak lomak cili api campur daging salai atau udang segar...sodap.Betik masak dimakan segar..elok untuk jantung, sembelit, usus, kecantikan luaran n dalaman. Malah betik muda boleh dibuat pes campur madu diletak diwajah...kulit cantik, gebu n lembut. Cuma dibuat jus kami x sukalah. Saya syorkan teman2 makanan buah ini, anugerah Allah yg tak ternilai hebatnya...makananlah buah-buahan tempatan...dr kami http:herbadanpemakanan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. mmg bagus mkn betik... Di umah ibu mertua, betiknya betik kampung, pokoknya tinggi... isi buahnya warna kuning bila masak tak sama mcm betik kedai yg kita lihat, warna oren.....
    betik kg. atau betik asli kecil2 je..tp sgt2 la sedap.... hmm lepas ni apa kata cerita pasal serai plak sbb sejak akak amalkan serai, ketulan dkt leher makin mengecil..setiap masakan, akak akan letak serai..termasuk ketika menggoreng,,,- Kak Lina, Cheras KL

    ReplyDelete
  7. buah betik ni memang bagus dan banyak khasiatnya..nice sharing

    ReplyDelete
  8. Betik bagus untuk mengelakkan rabun malam..:)

    ReplyDelete
  9. dulu masa duk ngn nenek..die slalu masak betik ni sup sedap :)

    ReplyDelete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.