Header Ads

3 Cara/Petua Merebus Telur Paling Mudah


Advertisement
3 Cara/Petua Merebus Telur Paling Mudah - Saya memang rajin merebus telur kerana anak bujang kecil saya sangat sukakan telur rebus. Kadangkala saya menghadapi masalah merebus telur kerana adakalanya telur yang direbus kurang masak dan tidak cantik hasilnya, seperti kulit melekat. Jika terlebih masak, kuning telur berasa agak hambar pula.

Apakah anda juga ada masalah seperti saya?

3 Cara/Petua Merebus Telur Paling Mudah 





1) Merebus telur dalam jumlah yang besar seperti di hari perkahwinan, kadang-kadang menyebabkan telur banyak yang retak atau pecah. Bagi mengelakkan keadaan ini berlaku, masukkan dua genggam garam bersama telur semasa merebus. Maka telur akan masak dengan elok.

2) Masukkan sedikit cuka ke dalam air rebusan telur yang sedang mendidih. Boleh juga masukkan limau nipis yg telah dipotong nipis. Biarkan kesemua telur rebusan masak. Hasilnya telur tidak akan pecah sebaliknya lebih putih dan bersih.

3) Masukkan telur dalam bekas merebus. Kemudian masukkan air paip. Paras air mestilah lebih kurang 1" dari paras telur. Kalau air terlalu banyak, telur itu akan berlaga-laga semasa mendidih. Kemudian masukkan beberapa biji beras. Ini adalah salah satu cara nak tahu kalau telur rebus itu sudah masak atau belum berpandukan pada beras itu yang sudah jadi nasi. Jika nasi itu tidak terlalu kembang, maknanya telur rebus itu akan lembut aje isinya. Jika nasi itu nampak terlalu kembang, itu tanda telur rebus itu sudah terlalu masak dan isinya akan terlalu pejal.

Jadi semoga 3 cara atau petua merebus telur paling mudah di atas dapat memberikan anda idea untuk merebus telur agar hasilnya tidak mengecewakan. 

2 comments:

  1. Replies
    1. hihi...telur rebus lebih baik daripada telur goreng tau..

      Delete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.