50 Koleksi Kata-Kata Hikmah Dan Mutiara Kata

aynora nur | 18 March, 2014,11:04 AM |
Advertisement
50 Koleksi Kata-Kata Hikmah Dan Mutiara Kata - Dalam artikel kali ini, saya rangkumkan kata-kata hikmah dan mutiara kata untuk renungan dan motivasi bersama. Ada kala hidup kita berasa lemah, ada ketikanya kita memerlukan kata-kata semangat dan sokongan demi meneruskan hidup di muka bumi ini.


Walau adakala kata-kata semangat tidak cukup untuk membangunkan jiwa yang rebah itu, tetapi apa salahnya kita berkongsi merawat mereka yang terjatuh dan tersungkur dengan semampu dan sedaya kita, mengikut ilmu yang kita ada. Semoga kata-kata yang baik menjadikan jiwa yang rebah itu kembali bangun. Membangun iman kembali!


Walau apapun yang kita lakukan, pilihan di tangan kita. Harus bijak membuat pilihan agar tidak menyesal di kemudian hari. Oleh itu, saya berharap 50 Koleksi kata-kata hikmah dan mutiara kata ini dapat membantu kita hidup dengan lebih indah. Insya Allah...

50 Koleksi Kata-Kata Hikmah Dan Mutiara Kata

Ketika ujian terus menimpa, di saat seolah-olah tidak ada yang membantu, di waktu seolah-olah tidak ada yang menolong, itu mungkin teguran dari Allah, agar kita sedar bahwa hanya Allah tempat bergantung, supaya kita ingat, hanya kepada Allah kita memohon pertolongan. Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. 

1. Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira & berketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu DERITA untuk mengenal erti BAHAGIA...sesekali kita perlu KECEWA untuk kita kenal erti KEJAYAAN...sesekali kita perlu MENANGIS untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...sesekali kita perlu TERHIRIS untuk kita kenal DIRI SENDIRI...

2. "Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi."

3. Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.

4. Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia.

5. Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, kerna kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.

6. Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati.

7. Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.

8. Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan.

9. Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya.

10. Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali

11. "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

12. "Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."

13. "Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik."

14. "Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."

15. "Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman."

16. "Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yang belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini"

17. "Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"

18. "Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu terlalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang"

19. "Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu"

20. "Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah"

21. "Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak"

22. "Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan"

23. "Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu.Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera"

24. "Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat"

25. Berhenti sia-siakan hidup menunggu dia yang tak akan pernah jadi milikmu. Hidupmu terlalu berharga untuk itu.

26. Hidup ini sulit, apa yg kamu inginkan tak akan selalu kamu dapatkan, namun jangan pernah menyerah. Berusaha dan berdoa.

27. Tiga manusia yang tidak akan dilawan kecuali oleh orang yang hina adalah : Orang yang berilmu dan mengamalkan ilmunya, orang cerdas cendikia dan imam yang adil.

28. "Dunia yang kita pijak sekarang ni hanyalah tempat tinggal sementara. Oleh kerana itu hendaklah kita senantiasa mengingatkan kepada diri kita masing-masing tujuan hidup kita di dunia ini."

29. "Sesungguhnya Allah suka kepada hamba yang berkarya dan terampil (professional atau ahli). 

30. Barangsiapa bersusah-payah mencari nafkah untuk keluarganya maka dia serupa dengan seorang mujahid di jalan Allah Azza wajalla." — (HR. Ahmad), Hadist

31. "Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)."

32. "Jika Anda (benar-benar) mencintai Allāh maka ikutilah aku (iaitu: menerima Islam agama Tunggal, mengikuti Qur'an dan Sunnah), Allāh akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Dan Allāh Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. " (Ali Imran 3:31)

33. Mulailah sekarang, mulailah di mana kamu berada sekarang dengan apa adanya. Jangan pernah fikirkan kenapa kita memilih seseorang untuk dicintai, tapi sedarilah bahawa cintalah yang memilih kita untuk mencintainya.

34. Saudaramu adalah orang yang berkata benar kepadamu. Teman sejati adalah orang yang mengatakan apa adanya. Tidak menjilat, tidak mengada-ada!!

35. Allah berfirman“…Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (QS. Ath Thalaaq: 2-3)

36. “Dunia ini ibarat bayangan: kejar dia dan engkau tak akan pernah boleh menangkapnya; balikkan badanmu darinya dan dia tak punya pilihan lain kecuali mengikutimu.” – Ibnu al-Qayyim

37. “Kehilangan waktu itu lebih sulit daripada kematian, karena kehilangan waktu membuatmu jauh dari Allah dan Hari Akhir, sementara kematian membuatmu jauh dari kehidupan dunia dan penghuninya saja.” – Ibnu al-Qayyim

38. “Dunia ini hanya terdiri atas tiga hari: Kelmarin, ia telah pergi bersama dengan semua yang menyertainya. Esok, engkau mungkin tak akan pernah menemuinya. Hari ini, itulah yang kau punya, jadi beramallah di sana.” – Hasan al Bashri

39. “Dan demikianlah rahsia dunia ini. Jika engkau membuang cinta dunia dari hatimu, dunia akan tersedia untuk engkau ambil. Engkau boleh memiliki dunia kerana ia berada di tanganmu dan bukan di dalam hatimu.” – Hamzah Yusuf

40. “Setiap dan semua bahagian dari dunia ini adalah perangkap bagi yang jahil dan mengangkat kebahagiaan bagi yang bijak.” – Rumi

41. “Ketika cinta di atas dunia memasuki hati, takut akan Akhirat akan keluar darinya. Berhati-hatilah dengan godaan dunia, kerana tidak seorang hambapun yang membuka sebuah pintu dunia ini tanpa tertutupnya beberapa pintu Akhirat baginya.” Hasan al Bashri

42. “Kita membangun kehidupan di dunia ini dengan merobek-robek agama kita. Pada akhirnya, baik agama mahupun dunia yang kita bangunkan tidak lagi bersisa.” – Ibrahim bin Adham

43. “Jika saja dunia ini dijual di pasar, aku tak akan membelinya pada harga sepotong roti kerana semua permasalahan yang dimilikinya.” – Imam asy Syafi’i

44. “Dunia ini hanyalah kehancuran; lebih hancur lagi hati yang bekerja untuknya. Akhirat itu tumbuh; lebih berkembang lagi hati yang bekerja untuknya.”

45. “Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” – Al hadid [57:20]

46. Orang yang berani tidak akan membabi buta melompat masuk ke dalam jurang, melainkan masuk dengan perlahan-lahan dan dengan mata yang terbuka setelah mengukur dalamnya jurang tersebut.

47. Di saat Allah menghadirkan sahabat yang baik akhlaknya, indah kerana imannya, tegas kerana agamanya, yang ingin bersamamu mentarbiyah diri mencari cinta Ilahi...janganlah kamu melepaskan dia pergi.

48. My life may not be going the way I planned. But its going exactly the way ALLAH has planned. Indeed ALLAH is a better planner, the guide. So just keep praying.

49. Orang lelaki yang kuat hatinya, bukan mereka yang tidak pernah menangis. Melainkan mereka yang tetap kuat dan tabah ketika kebanyakan wanita menyakitinya.

50. Never misuse the one who likes you. Never say busy to the one who needs you. Never cheat the one who really trust you. Never forget the one who always remember you...

Makanan adalah kebahagiaan untuk sehari, perjalanan adalah kebahagiaan untuk seminggu, pernikahan adalah kebahagiaan untuk sebulan, harta adalah kebahagiaan untuk setahun, dan keimanan kebahagiaan untuk seumur hidup.
Silakan share, semoga bermanfaat...
Sebarkan Bahagia:
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
4 Komen untuk "50 Koleksi Kata-Kata Hikmah Dan Mutiara Kata"

kadang2 .. quoate mcm ni.. mberi smgt dan inspirasi jgk kpd kita kn ? =)

Betul tu Siti, kata-kata motivasi boleh jadi pemangkin untuk lebih berjaya

wah kata2 yg menarik.. nnt boleh share.. :) anis bookmark entry nie ye.. :)

tq Anizz, dipersilakan share..

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top