Mutiara Kata Daripada Hassan Al Basri

aynora nur | 28 January, 2015,9:49 AM |
Advertisement
Hasan Al-Basri adalah salah seorang daripada Ulama’ terkemuka dari kalangan Tabi’in yang banyak berguru dengan para sahabat Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam. Beliau lahir di Madinah pada tahun 30 hijrah iaitu 642 Masihi, dan dijaga oleh isteri Rasulullah SAW yang bernama Ummu salamah ummahatul mukminin.

Beliau pernah dibawa oleh ummu salamah ke majlis para sahabat, dan Umar Al-khattab Radhiallahu anhu mendoakannya; “Ya Allah, jadikanlah Dia faham agama dan jadikan orang-orang mencintainya”.



Mutiara Kata Terhebat Daripada Hassan Al Basri


1) Kamu mempunyai giliran, jika anda tertinggal, giliran orang lain akan mengambil giliran anda.

2) Dunia adalah mimpi dan impian, akhirat adalah kenyataan, mati adalah perantaraan diantara keduanya, umat Islam adalah sebaik-baik pilihan.

3) Sesiapa menghisab dirinya dia akan berjaya.

4) Sesiapa lalai dia akan mengalami kerugian.

5) Sesiapa memandang kesan disebaliknya atau akibat, dia akan terselamat.

6) Sesiapa mengikut hawa nafsu, dia akan sesat.

7) Sesiapa dapat mencapai impiannya, dia akan menjadi kaya.

8) Sesiapa takut, dia akan selamat. Sesiapa mengambil pengajaran dia akan dapat melihat kebenaran.

9) Sesiapa dapat memahami, dia akan alim.

10) Sesiapa dapat memahami, dia akan beramal.

11) Jika kamu tergelincir, mulakan semula perjuangan kamu.

12) Jika kamu menyesal, buanglah perkara tersebut.

13) Jika kamu jahil, tanyalah.

14) Jika kamu marah, jagalah diri kamu.

15) Ketahuilah sebaik-baik amalan adalah amalan yang dibenci oleh nafsu.


Pesanan Hassan Al Basri


1 - "Wahai anak Adam! Kalian tidak lain hanyalah dari kumpulan hari, setiap satu hari berlalu maka sebahagian dari diri kalian pun ikut pergi."

2 - ‘Di antara tanda berpalingnya Allah Subhanahu Wa Ta’ala dari seorang hamba adalah Allah menjadikan kesibukannya pada hal-hal yang tidak bermanfaat baginya.’

3 - ‘Jangan pula kamu merasa tenteram dari bahaya dosa-dosa yang kamu lakukan, kerana sesungguhnya kamu tidak mengetahui apakah Allah mengampuni dosa-dosa kamu tersebut atau tidak.’

4 - “Wahai anak Adam, juallah duniamu untuk akhiratmu, niscaya kamu untung di keduanya, dan janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akan rugi di keduanya. Persinggahan di dunia ini sebentar, sedangkan tinggal di akhirat sana sangatlah panjang.”

Semoga bermanfaat. Sebarkan ilmu, sebarkan bahagia.


Sebarkan Bahagia:
Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
0 Komen untuk "Mutiara Kata Daripada Hassan Al Basri "
DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top