Header Ads

Harta Dan Anak Tidak Mendekatkan Kita Kepada Allah Tetapi...


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Harta Dan Anak Tidak Mendekatkan Kita Kepada Allah Tetapi...
Harta Dan Anak Tidak Mendekatkan Kita Kepada Allah Tetapi... | Anak-anak adalah amanah. Penuhi tanggungjawab, berikan didikan dan asuhan serta ilmu dunia dan akhirat secukupnya.. maka tertunailah sudah hak kita di atas muka bumi ini. Kemudian, nasihat dan tegur dengan kasih dan sayang serta lemah lembut, tatkala mereka berbuat salah. Setelah itu, kita jalankan pula hak kita kepada Allah sebagai hambaNya. 

Kerana, bila sudah selesai segala amanah kita terhadap anak-anak, sibukkanlah diri kita mendekatkan diri dengan Allah. Bersendirian selalu denganNya. Iaitu "me time" kita dengan Allah. Kerana bukan anak-anak atau harta yang mendekatkan diri kita kepada Allah sebaliknya hanya amal soleh dan hati dan kecintaanmu kepada Allah. Itulah destinasi akhir pengabadian seorang hamba kepada Tuhannya.

Harta Dan Anak Tidak Mendekatkan Kita Kepada Allah Tetapi...


Kalau selalu kita sibuk nak "me time" untuk diri sendiri, apa kata tukar maksud simbolik itu untuk "me time" dengan Allah. Ambil masa setiap hari untuk bersendirian dengan Allah. 

Harta Dan Anak Tidak Mendekatkan Kita Kepada Allah Tetapi...

Harta boleh dicari. Telah Allah janjikan rezeki untuk setiap makhluknya. Jangan risau. Sebaliknya, jaga hati, bersihkan hati, sentiasa bersangka baik kepada Allah. Ditambah dengan amal kebajikan yang kamu sembunyikan, hanya engkau dan DIA yang tahu. Contohnya sedekah, membaca al Quran, solat-solat sunat yang hanya engkau dan Allah yang tahu!!

Firman Allah, "Dan bukanlah harta dan anak-anakmu yang mendekatkanmu kepada Kami." - surah Saba' 34:37. Makna ayat ini adalah harta dan anak-anak bukanlah alasan Kami mencintaimu dan memerhatikanmu.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah  tidak melihat rupa-rupa dan harta-hartamu, melainkan melihat hati-hati dan amal-amalmu." - (HR Ahmad)

Oleh kerana itu Allah berfirman, "Melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan." - Surah Saba' 34:37. Maksud ayat sesungguhnya tiada lain yang mendekatkanmu kepada Kami adalah iman dan amal soleh. FirmanNya, "Mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda atas apa yang telah mereka kerjakan." - Surah Saba' 34:37.

Kebaikan mereka dilipatgandakan 10 kali liapt hingga 700 kali ganda. 

FirmanNya, "Dan mereka akan sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga). - surah Saba' 34:37.

Mereka aman sentosa di tempat-tempat tinggal yang tinggi di syurga yang jauh dari segala penderitaan, ketakutan, perbuatan yang menyakitkan dan dari segala keburukan yang dikhuatiri.

Subahanallah...

Semoga coretan ini bermanfaat kepada sekalian pembaca blog ini dan khususnya untuk diri sendiri penulisnya.

Sumber: al Quran Tajwid dan Terjemahan Humaira

2 comments:

  1. manfaatkan harta kita ke jalan Allah.
    Mudah2an anak2 kita soleh dan solehah.
    kedua2nya menjadi saham berpanjangan walaupun kita sudah tiada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu WP. Insyaa Allah.. semoga akhiran yg baik2 buat kita semua..

      Delete

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.