Sarapan Pagi Penting Untuk Pelajar

aynora nur | 08 March, 2013,8:08 PM |
Advertisement
As-salam,

Ingatkah anda dengan zaman persekolahan dahulu? Apakah perkara yang paling korang tak suka buat di awal-awal pagi. Kalau pergi sekolah naik bas, lagi-lagi jaraknya berbatu jauhnya daripada rumah, sempatkah korang menjamah sarapan pagi? Mana yang penting sarapan sebentar ataupun tidur dalam bas...

Jika korang pernah duduk di asrama, sarapan pagi sentiasa tersedia dan oleh kerana jadual sudah ditetapkan begitu, kita pun makan sarapan pagi tanpa banyak soal. Jadi, mari kita berfikir sebentar, apakah mengambil sarapan pagi penting? Sudah tentu jawapannya ya, kerana beberapa sebab yang akan saya kongsikan di bawah.

Sarapan Pagi Penting Untuk Pelajar 

1) Sarapan adalah hidangan yang sangat penting dan tidak patut diabaikan oleh pelajar kerana ia memberikan tubuh tenaga yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti sepanjang hari.

2) Pelajar yang mengambil sarapan walaupun hanya dengan segelas susu akan menjadi lebih bertenaga dan aktif.

3) Tumpuan terhadap pelajaran menjadi semakin maksima dan konsisten, ia meningkatkan kemampuan otak.

4) Dengan bersarapan juga dapat memenuhi keperluan nutrien untuk tubuh kita. Menu sarapan seperti cereal @ bijirin dengan susu atau yogurt rendah lemak pun sudah cukup memberi kalsium dan serat kepada tubuh anak-anak kita.



Selain daripada sebab di atas, sarapan juga memberikan kebaikan berikut;

1) Sarapan boleh menurunkan berat badan
Ketika melakukan aktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori secara lambat, tetapi dengan mengambil sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien. Makanan yang bagus di ambil pada waktu pagi adalah seperti oatmeal atau roti gandum asli. Makanan dengan kadar serat yang tinggi dan rendah gula akan lambat dicerna, sehingga menyediakan tenaga yang berterusan dan membuat kita tidak cepat lapar.

2) Sarapan pagi sebagai perlindungan terhadap sakit jantung
Tinjauan menunjukkan bahawa wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol yang lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk cereal bersama dengan susu di pagi hari. Serat dalam kandungan Oat dapat mengikat kolesterol dan mempercepatkan eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penyelidikan yang dilakukan oleh Harvard Nurses Health selama 10 tahun mendapati bahawa pengambilan serat tinggi berkait rapat dengan penurunan risiko penyakit jantung sehingga 50%.

Tips sarapan sihat

Sarapan sebaiknya mengandungi sekurang-kurangnya 5 gram serat, satu hidangan kalsium (sama dengan segelas susu atau yogurt) serta protein dan lemak. Elakkan pengambilan gula hingga 6 gram (satu sudu besar sama dengan 4 gram).



1) Jika tak ada waktu sarapan di rumah, kita boleh membawa roti dan susu untuk dinikmati semasa perjalanan atau pun setelah sampai di tempat kerja.

2) Telur dadar bahan makanan yang praktikal dan mudah disajikan. Kandungan nutrien dalam telur iaitu vitamin A, B2, B6, B12, zat besi, kalium, kalsium, dan zat lain, sangat diperlukan tubuh kita.

3) Untuk mempelbagaikan sarapan, kita boleh mengambil buah kesukaan untuk keperluan vitamin bagi tubuh. Jika ada waktu di malam hari, kisarlah buah dicampur yogurt atau susu dan simpanlah di peti ais untuk diambil pada pagi keesokan harinya.


Selamat membaca, happy reading...

Aynora Nur adalah seorang penulis blog separuh masa, terlibat dalam bidang hartanah dan perkhidmatan – di Johor, Malaysia. Lulusan MBA. Aktif berblog sejak tahun 2010. Hubungi saya untuk Promosi produk dan servis • Entry kekal di blog • • Pakej mengikut bajet • Daily PV : 35,000 - 45,000 • Monthly PV : 1.1juta - 1.5juta. Info lanjut di about me ...
 
loading...
6 Komen untuk "Sarapan Pagi Penting Untuk Pelajar"

Elok sarapan ni sbg alas perut di pagi hari. Xde lah lesu je kan. Ada jugak yg tak biasa makan diawal pagi.
Thanks utk sharing yg baik ni,

betul tu, saya tak miss setiap pagi

anak2 saya dah biasa minum segelas susu @ milo setiap pagi

As-salam...Nora. Setiap hari perkara yang selalu saya fikirkan ialah apa sarapan yang perlu saya sediakan untuk anak saya sebelum ke sekolah. Susu sudah semestinya walaupun sudah berumur 11 tahun saya masih memberi dia minum susu tepung setiap pagi.

wa'salam..inilah tugas pertama ibu ibu di pagi hari, hihi

DISCLAIMER: All content provided on this "Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Aynorablogs.Com – Inspirasi Wanita will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Kisah 25 Filsuf Barat (MATLUTHFI)!! Harga cuma RM22.50 (Asal RM25.00)!

Buat Duit Blog
Back To Top