Ketika Allah Tidak Kasihkan Kamu Lagi

Kita sering dilalaikan dengan kesibukan dunia hingga tidak satu pun panggilan TuhanMu engkau hiraukan. Kita sering tertawa gembira hingga lewat dinihari tetapi tidak endahkan TuhanMu yang sedang menunggumu ketika itu.

Jika satu ketika TuhanMu telah berpaling darimu, berbuatlah kamu sesuka hati. Waktu itu dirimu mungkin telah Allah sisihkan. Bertahun masa diberikan, berabad Dia menunggu rayuanMu, tetapi akhirnya engkau terus alpa. Maka jika waktu itu kamu dibiarkan terus diulit mimpi indah duniawi, tanpa ujian dan dugaan..itu tandanya Dia telah tidak kasihkan kamu lagi.

Jadi, bersedialah jika waktu itu tiba nanti.

Ketika Allah Tidak Kasihkan Kamu Lagi


Ketika Allah Tidak Kasihkan Kamu Lagi


Apabila seorang pemuda bertanya kepada Imam Hasan Al-Basri:

"Aku telah banyak melakukan maksiat, mengapa aku tidak dihukum oleh Allah?" Lantas imam Hassan Al Basri bertanya kembali kepada pemuda itu.

"Apakah setiap malam kamu bangun tahajud?"

"Tidak." ujar pemuda itu.

"Itulah hukuman kamu yang seberat-beratnya.Tiada hukuman yg lebih perit jika Allah telah berpaling darimu.Dia tidak lagi mahu "berbicara" dan "mendengar bicara " darimu, dibiarkan lena itu panjang padamu.

"Cukuplah Allah swt menarik nikmat dan kelazatan tahajjud dalam dirimu itu sebagai hukuman kepadamu."

Ketika Allah Tidak Kasihkan Kamu Lagi

Subhanallah..

Ya Allah, janganlah Engkau sisihkan Kami dari kasih sayangMu. Jangan buang Kami dari pandanganMu. Sayangilah Kami dengan cara terbaikMu dan perancanganMu. Engkau Maha Tahu kekurangan kami, maka anugerahkanlah kami kesabaran dan hamba yang kuat hatinya menerima takdir-takdirMu.

Pilihlah kami antara hamba-hambaMu yang selalu dalam pilihanMu untuk segala ujian dan kebahagiaan, yang boleh memimpin Kami ke jalan yang lurus. Pilihlah Kami antara hambaMu yang masih merasai nikmat tahajjud, mengadu dan bercerita denganMu, Ya Allah.

#akhirilah hidup kami dalam khusnul khotimah..aamiin

2 comments:

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.