Header Ads

Doa Untuk Istiqamah Atas Jalan Hijrah


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Doa Untuk Istiqamah Atas Jalan Hijrah
Doa Untuk Istiqamah Dalam Jalan Hijrah. Berulang kali saya tulis, dan tak akan jemu menulis tentang hijrah. Penghijrahan dalam semua aspek kehidupan untuk kebaikan diri sendiri. Hijrah tak mudah. Sebagaimana kita baca kisah rasulullah dan para sahabat, perjalanan hijrah sangat menduga iman dan perlukan pengorbanan. Lalu.. tidakkah kamu merasakan kasih sayang Allah ketika kamu diuji dan perlu membuat pengorbanan? Berkorban sesuatu kerana Allah, jalannya penuh liku tetapi ganjarannya teramat manis untuk digambarkan dengan kata-kata.


Usahlah berpaling bila hatimu telah diketuk. Terus kejar rahmah Allah biarpun langkahmu itu bersendirian. Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah.

Doa Untuk Istiqamah Atas Jalan Hijrah 


Mungkin kita pernah mengeluh, mengapa sesuatu ujian dan musibah itu Allah hantar pada kita? Saya pun begitu. Saya tak diduga dari segi kesihatan, kewangan namun lainnya pula yang Allah hantarkan. Makan tahun juga nak hadam apakah hikmah di sebalik semua itu.

Namun akhirnya saya memohon, "Ya Allah, limpahkanlah ganjaran pahala atas musibah yang menimpaku ini dan gantikan ia dengan sesuatu yang lebih baik darinya." 

Lalu satu persatu Allah gantikan. Dengan musibah itu, saya jadi redha dan melupakan.

Yang perlu kita lakukan hanyalah istiqamah dengan jalan yang telah Allah berikan setelah "hijrah" yang kita lakukan. 

Doa Untuk Istiqamah Dalam Jalan Hijrah

Doa agar istiqamah atas jalan kebaikan


Allahumma inni asaluka khusnulkhotimati,
Wa'uzubika min su'il khotimati

Maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya kami mohon kepadaMu khusnul khotimah (akhir hidup yang baik) dan kami berlindung dengan Mu dari su'il khotimah (akhir hidup yang buruk).

Bila kita memilih untuk berhijrah meninggalkan hawa nafsu yang buruk dan mengejar redha Allah, maka berdoalah agar apa yang kita pilih sekarang ini tetap mendapat petunjuk dan dalam jagaannya. Mohon kita terus istiqamah. 

Semoga Allah bantu dalam setiap saat dan detik atas segala usaha yang kita lakukan. Insyaa Allah.

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.