Header Ads

Tersilap Beli Minyak Masak Berat 5 Kg Ketika Tempoh PKP


Teruskan baca info dan tips terbaik ini.. Tersilap Beli Minyak Masak Berat 5 Kg Ketika Tempoh PKP
Silap Beli Minyak Masak Berat 5 Kg. Saya bukan panic buying ya guys! Cuma tersilap inform kepada ketua keluarga. Confident je kata beli minyak masak yang 5 kg seperti biasa yang saya beli. Pada fikiran saya apa yang saya beli tu dah besar saiz dia. Tahan lama jugak, dekat 3 bulan baru habis minyak masak tu.

Kejadian sebegini bukan selalu berlaku. Hal tersilap beli minyak masak saiz 5 kg ni kerana perintah kawalan pergerkaan (PKP), kan hanya ketua keluarga boleh keluar. Kalau saya yang beli, saya akan capai saiz yang biasa saya beli. Kihkih.. ini kes salah faham bila kita biasa beli berdasarkan bentuk dan bukan berat.

Silap Beli Minyak Masak Berat 5 Kg


Anda tahu apa silapnya? Saya minta "ketua keluarga" iaitu encik suami beli minyak masak yang 5 kg punya tetapi dalam fikiran terbayang saiz sederhana yang biasa saya beli.

Tup! Tup! Encik suami balik bawak yang saiz besar. Saya kata 5 kg kenapa balik bawak minyak masak bekas besar.

Tersilap Beli Minyak Masak Berat 5 Kg


Encik suami kata betul lah 5 kg. Bila saya ambil bekas yang dah kosong, baru saya perasan. Selama ni saya beli minyak masak saiz 2 kg. Aduhaiii.. sori dear 🤣🤣

Ginilah gayanya bila "ketua keluarga" yang pergi membeli barang dapur. Apa kita tulis dia follow je tanpa banyak tanya. Kita pulak yang tersilap bayang kan rupanya..

Minyak masak 2 kg (saiz kecil tu) makan 3 bulan nak habis, tak tahulah pula yang 5 kg ni berapa tahun nak habis.. hehe

Kami memang jarang masak guna minyak, kebanyakan guna air fryer pun letak minyak ala kadar saja.

So, korang jangan jadi macam saya ya. Bayangkan botol kecil tu 5 kg rupanya 2 kg. Alahaiii.. apalah nasib. 

No comments

Boleh komen jika mahu, boleh LIKE jika suka. TERIMAKASIH.

Powered by Blogger.