Kek Buah Versi Bakar, Bukan Kukus

Kek Buah versi bakar. Bukan kukus, kata Cikgu Azlina Ina 😍 so, raya nanti dah boleh buat kek buah sorang 1 biji kat rumah sebab Cikgu Ina dah halalkan resepi ni untuk korang cuba. Kalau dah buat tapi kurang menjadi, cuba lagi sampai berjaya! Memang dah jadi trend bila malam raya bakar kek buah, samada kukus atau bakar, kan? Itu lah kuih yang last minute buat sebab kalau buat awal sangat takut berkulat atau paling tidak dah sapu habis masuk mulut.. hehe. 

Kek Buah Versi Bakar, Bukan Kukus
Gambar dari FB Mak Ina

Kek Buah Versi Bakar, Bukan Kukus
Gambar ehsan FB Mak Ina

Baca
:
Lebih 500 Resepi Sedap Dan Mudah Untuk Dicuba!!💖💥
berkaitan resepi mudah, resepi sedap, masakan kampung, macam-macam resepi, menu sarapan, menu lauk-pauk tengahari, menu makan malam, kuih muih, kuih raya tradisional, resepi yang mudah untuk dicuba


Kek Buah Versi Bakar


Bahan-bahan:

300gm majerin atau butter
150-170gm gula kastor halus
1 sudu besar susu pekat
mix sampai kembang putih cream

sementara tu ayak kan
250gm tepung self rising
1sudu kecil soda bikarbonat
ambil sikit tepung gaul dgn buah kering anggaran 300gm

Kek Buah Versi Bakar, Bukan Kukus

Kek Buah Versi Bakar, Bukan Kukus

Cara penyediaan;


1. Dah kembang adunan butter dgn gula td
masuk kan telur satu2 4 biji gred A

2. Sudah habis telur masuk kan 1 sudu besar sunquick orange, mix sebati. matikan mixer guna spatula je

3. Masuk kan sikit2 tepung sampai habis
tambah buah kering td gaul sebati

4. Tuang dalam loyang 8x8  permukan kek nak tabur buah pn boleh xnak pn xpe..

5. Set suhu oven, bakar suhu 170-180 masa 45-55 minit, api atas bawah off kipas ya.


Nota;

"mak halal kan resepi ni dan semoga korg semangat nak mencuba ya🥰🥰" - Cikgu Azlina Ina

Catat Ulasan

0 Ulasan

close